۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » دانش و فناوری
  • شناسه : 14418
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۳
  • ارسال توسط :
  • منبع : Forbes
چگونه رئیس‌تان را راضی نگه دارید؟!
چگونه رئیس‌تان را راضی نگه دارید؟!

چگونه رئیس‌تان را راضی نگه دارید؟!

رئیس‌تان را در جریان امور قرار دهید.

چه شما مدیری عالی‌رتبه یا میانی باشید و چه یک کارمند دون پایه و چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید، باید به رئیس‌تان پاسخگو باشید و تلاش کنید تا دل او را به دست بیاورید. اما آیا تمام روسا و کسانی که شما باید آنها را از خود راضی نگه دارید یکسان و شبیه به هم هستند؟ به‌طور حتم خیر.

بعضی از روسا دیکتاتورمنش و زورگو هستند و برخی دیگر رئوف و مهربان، بعضی در برابر دیگران به زیردستانشان اهانت می‌کنند و برخی دیگر انتقادات را محترمانه آن هم به‌صورت خصوصی با زیردستانشان در میان می‌گذارند. بعضی‌ها اهل تفویض اختیار هستند و بعضی دیگر دوست دارند تمام تصمیمات با نظر آنها اتخاذ شود.

به هر حال شما باید رئیس‌تان را با تمام ویژگی‌های خوب و بدش راضی نگه دارید و برای این کار باید حساب شده و هوشمندانه عمل کنید.

در ادامه به پنج توصیه کاربردی برای راضی نگه‌داشتن رئیس و مقام مافوق اشاره خواهد شد که پیاده‌سازی درست و کامل آنها می‌تواند در بهبود شرایط کاری‌تان تاثیر بسزایی داشته باشد.

۱)  سبک مدیریتی رئیس‌تان را بشناسید

این که بدانید رئیس و مقام مافوق‌تان چه سبک مدیریتی و رفتار خاصی دارد به شما کمک خواهد کرد تا برخوردتان را با او به درستی تنظیم کنید. همین‌طور لازم است این سوالات را از خود بپرسید: آیا او فردی صبور است یا عجول؟ آیا از تعامل با کارکنان لذت می‌برد یا اینکه دوست دارد فاصله‌اش را با کارکنان حفظ کند؟ آیا در زمان اتخاذ تصمیم به‌صورت لحظه ای عمل می‌کند یا تصمیماتش را پس از تفکر فراوان اتخاذ می‌کند؟ آیا اهل برقراری تماس و ارتباط از طریق ایمیل و رسانه‌های اجتماعی است یا ترجیح می‌دهد با زیردستانش به‌صورت حضوری ارتباط داشته باشد؟ آیا احساسی عمل می‌کند یا براساس تفکر و تعمق.

پس از دادن پاسخ‌های دقیق و کامل به این سوالات است که شما خواهید توانست رابطه‌تان را با رئیس و مقام مافوق‌تان به خوبی تنظیم کنید.

۲ ) پیش‌فعال و آینده نگر باشید

یکی از راه‌های اصلی برای جلب رضایت روسا این است که کارکنان قبل از وقوع یک اتفاق خود را برای مقابله با آن آماده کرده باشند. اینکه شما بتوانید مشکلات، چالش‌ها و انتظارات رئیس‌تان را پیش‌بینی کرده و از قبل خود را برای رویارویی با آنها مهیا کرده باشید این اطمینان‌خاطر را به مقام مافوق‌تان می‌دهید که می‌توان به شما اعتماد و اتکا کرد و اینکه شما در برابر مشکلات رویکرد انفعالی ندارید.

۳) اهداف و آرمان‌های موردنظر رئیس‌تان را بشناسید

یکی دیگر از راه‌های جلب‌نظر و رضایت روسا این است که اهداف موردنظر آنها را به خوبی شناسایی و برای برآورده ساختن آنها تلاش کنید. در این میان چنانچه ابهام و عدم شفافیتی در مورد اهداف و خواسته‌های رئیس‌تان دارید لازم است که اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

شما با اثبات این موضوع به رئیستان که به‌طور جدی و از صمیم دل به‌دنبال برآورده ساختن آرمان‌های موردنظر او هستید به چشم او به‌عنوان فردی قابل اتکا به نظر خواهید رسید که تحقق چنین وضعیتی می‌تواند رابطه ای فوق العاده خوب بین شما و رئیس‌تان پدید آورد.

۴) برای وقت رئیس‌تان ارزش قائل شوید

اگر می‌خواهید رئیس‌تان به شما احترام بگذارد در ابتدا شما باید برای او احترام قائل شوید و یکی از اولویت‌های اصلی در این میان احترام گذاشتن به وقت اوست. اگر شما بدون در نظر گرفتن شرایط رئیس‌تان سراغ او بروید و موارد موردنظرتان را با او در میان بگذارید هم با بی‌احترامی و واکنش منفی رئیس‌تان روبه‌رو خواهید شد و هم مسائل موردنظرتان حل نخواهد شد. بنابراین لازم است که بهترین زمان مراجعه حضوری یا برقراری تماس با رئیس‌تان را شناسایی کرده و صرفا در آن زمان‌ها سراغ او بروید.

۵) رئیس‌تان را در جریان امور قرار دهید

در برخی موارد، چالش‌هایی در درون تیم‌های کاری و سازمان‌ها به وجود می‌آید که روسا از آن بی‌خبرند و عدم اطلاع آنها از این قضایا می‌تواند برای کلیت تیم یا سازمان خطرناک باشد. در چنین شرایطی لازم است که شما به‌عنوان یکی از اعضای سازمان چنین مواردی را با رئیس‌تان در میان بگذارید و او را در جریان امور قرار دهید.

این اقدام باعث می‌شود تا اوضاع از کنترل خارج نشود و جلوی ضرر و ایجاد فضای مسموم هر چه سریع تر گرفته شود. شما با این اطلاع رسانی به موقع خواهید توانست اعتماد رئیس‌تان را بیش از پیش کسب کنید و به او نزدیک‌تر شوید.