۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » روان شناسی و مشاوره
  • شناسه : 17879
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
  • ارسال توسط :
چطور عذرخواهی کنیم؟
چطور عذرخواهی کنیم؟

چطور عذرخواهی کنیم؟

اگر می‌خواهید از کسی عذرخواهی کنید، درست و بموقع این کار را انجام دهید.

چطور عذرخواهی کنیم؟

حالا که هر کدام در جزیره اختصاصی خودمان زندگی نمی‌کنیم، باید به تأثیری که رفتارهای‌مان بر دیگران می‌گذارند توجه کنیم. رفتارهای انسان‌ها در تعامل با یکدیگر است، پس خطای یکی به آزرده شدن دیگری منجر می‌شود. حالا که همه انسان‌ها احتمال دارد خطا کنند و در روابط‌شان باعث دلخوری کسی شوند، پس باید عذرخواهی کردن را هم یاد بگیرند. اما عذرخواهی، فقط گفتن کلمه ببخشید نیست. برای اینکه عذرخواهی واقعی و تأثیرگذاری داشته باشیم، باید مهارت آن را بیاموزیم.
واضح و صریح بگویید که برای کدام رفتار و اشتباه، می‌خواهید دلجویی کنید؟ همان اشتباهی که واقعا پذیرفته‌اید و باعث دلخوری طرف مقابل شما شده است را نام ببرید. باید خیلی ساده، صریح و مصداقی عذرخواهی کنید.
اگر می‌خواهید از کسی عذرخواهی کنید، درست و بموقع این کار را انجام دهید. زمان واقعی عذرخواهی وقتی نیست که کسی از شما رنجیده، بلکه زمانی است که خودتان قبول کرده‌اید کار خطایی انجام داده‌اید.
معذرت‌خواهی صحیح و مؤثر آن است که به کسی که باعث ایجاد رنجش یا کدورت در قلب او شده‌ایم، پاسخی عاطفی، همدلانه و از صمیم قلب بدهیم. در واقع معذرت‌خواهی باید از ته قلب و برای رفتار خاصی باشد که انجام داده‌ایم، وگرنه بی‌معنا و بی‌اثر خواهد بود.
جبران کنید، برای جبران کردن باید تغییراتی در رفتار شما ایجاد شود. درصورت جبران نکردن کارها و رفتار اشتباه موقتا دلخوری برطرف می‌شود و دفعه بعد موقع وجود آمدن دلخوری، دیگر عذرخواهی فایده ندارد.
انتظار بخشش فوری از طرف مقابل نداشته باشید و به او زمان دهید تا از نظر روحی آماده شود. وقتی عذرخواهی می‌کنید، بهانه‌تراشی نکنید در غیراین صورت، به‌نظر می‌رسد که شما سعی می‌کنید فقط خودتان را از دست فرد یا مسئله‌ای خلاص کنید.