۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 15286
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
  • ارسال توسط :
چرا نباید برای کمک به همکارانتان داوطلب شوید!؟
چرا نباید برای کمک به همکارانتان داوطلب شوید!؟

چرا نباید برای کمک به همکارانتان داوطلب شوید!؟

درصورتی‌که بخواهیم به کسی کمک کنیم، چطور باید این کار را انجام دهیم؟

به‌تازگی، پروفسور راسل جانسون، استاد دانشگاه ایالتی میشیگان، و همکارانش تحقیقات جامعی درباره تأثیر کمک داوطلبانه در محیط کار انجام داده‌اند. آنها از تعداد زیادی از کارمندان همسان که در یک گروه فعالیت می‌کردند، خواستند کمک‌های داوطلبانه خود را طی ۱۰ روز کاری گزارش کنند.

جانسون و گروه او دریافتند که وقتی کارمندان به همکارانشان داوطلبانه کمک می‌کنند، نسبت به کمکی که به درخواست همکارشان انجام داده باشند، قدردانی کمتری دریافت می‌کنند. همچنین آنهایی که برای این کمک‌ها پیش‌قدم می‌شوند، در روزهای کاری بعدی، تمایل کمتری برای کار از خود نشان می‌دهند و احساس تعلق کمتری به گروه دارند.

 ** پیامد‌های ناخواسته کمک داوطلبانه به همکاران

جانسون درباره یافته‌های گروهش در این تحقیقات می‌گوید: «همواره به کارمندان توصیه می‌شود که در یاری‌رساندن به همکارانشان، پیش‌قدم باشند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که کمک‌های داوطلبانه ما بدون درنظرگرفتن شرایط کاری خودمان و نیز وضعیت کسی که به او کمک می‌کنیم، شاید به قدردانی کافی از ما منجر نشود و پیامدهای ناخواسته‌ای برای خودمان و دیگران داشته باشد.»

در بخشی از این تحقیق آمده است که افراد موردمطالعه حتی ۲۴ ساعت بعد از کمک داوطلبانه‌شان، احساس ناخوشایندی مانند عدم تعلق و کسالت را تجربه کرده‌اند!

 *اگر کسی نیاز به کمک داشت، چطور؟ آیا نباید به او کمک کنیم؟

جانسون و همکارانش توصیه می‌کنند که بهتر است یک ‌بار دیگر شرایط را بسنجیم. به‌عنوان یک ناظر بیرونی، ما از شرایط ذهنی فرد نیازمند آگاه نیستیم؛ ازطرفی، اطلاعات کافی درباره مشکل او نداریم. در این شرایط، اغلب قضاوت‌های ما بیشتر ناشی از برداشت‌های ذهنی خودمان است تا واقعیت‌های ماجرا. در چنین وضعیتی، ما درگیر یافتن مشکل همکارمان و حل آن می‌شویم، بدون آنکه مطمئن باشیم آیا او واقعا نیاز به کمک داشته است یا خیر.

ازطرفی، شاید همکار ما بخواهد مشکلش را خودش حل کند تا هم توانمندی‌هایش را به چالش بکشد و هم تجربه جدیدی کسب کند. بنابراین کمک ما در این حالت، نه‌تنها باعث حس بهتری در او نمی‌شود، بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس او و اعتمادش به ما می‌شود.

* آیا بین زنان و مردان درباره نتایج این مطالعه تفاوتی وجود دارد؟

تحقیق جانسون تفاوتی را نشان نداد، بااین‌حال او می‌گوید: «تحقیقات فراوانی نشان می‌دهد زنان در محیط کار، فعال‌تر هستند و تمایل بیشتری به همکاری و کمک به دیگران نشان می‌دهند. حتی اگر زنی چنین رویکردی نداشته باشد، ممکن است در نظر دیگران بد جلوه کند، چون اغلب آنها انتظار دارند زنان رفتار پویاتری داشته باشند.»

 *نقش کمک داوطلبانه در کار گروهی چگونه است؟

اعلام آمادگی برای کمک‌کردن به دیگران در یک جمع، کار خوبی است اما اگر به‌شکل درستی ابراز نشود، می‌تواند به دیگران و شخصیت خود شخص آسیب بزند؛ برای مثال، اگر کسی با انگیزه خودنمایی کمک کند، شاید در بین همکاران به‌عنوان فردی فرصت‌طلب شناخته شود. همچنین، اگر کسی در یک جمع، بدون درخواست قبلی به دیگری کمک کند، شاید به شخصیت و عزت نفس آن فرد در بین اعضای گروه آسیب بزند. پس چگونگی بیان اشتیاق جهت کمک به پیشبرد کار گروهی بسیار مهم است.

 *درصورتی‌که بخواهیم به کسی کمک کنیم، چطور باید این کار را انجام دهیم؟

بهتر است ابتدا از فردی که فکر می‌کنیم به کمک نیاز دارد، بپرسیم: «کمکی لازم داری؟» این سؤال به او فرصت می‌دهد تا شرایط را بسنجد و به ما پاسخ بدهد. همچنین هنگام بیان این سؤال، لحن و زبان بدن نیز مهم است. نباید طوری سؤال را مطرح کنیم که فرد به‌سمت یک جواب خاص متمایل شود.

* نقش فرهنگ سازمانی شرکت‌ها در کاهش و اصلاح پیامد‌های کمک داوطلبانه چیست؟

جانسون و همکارانش دراین‌رابطه تحقیق نکردند، اما او به مدیران شرکت‌ها توصیه می‌کند کارمندان را طوری مدیریت کنند که هرکس روی کار خودش تمرکز کند؛ درعین‌حال، همواره فضایی اطمینان‌بخش وجود داشته باشد تا هرکسی که کمکی خواست، بتواند آن را بدون سرافکندگی درخواست کند و دراسرع‌وقت، کمک لازم را از همکارانش دریافت کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.