۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 31196
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۵۱
  • ارسال توسط :
چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟
چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟

چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟

آلزایمر و مشکلات زوال عقل یک معضل جهانی و رو به رشد است.

محققانی که روی ژن‌های دخیل در بیماری آلزایمر مطالعه می‌کنند، ژن جدیدی به نام MGMT را شناسایی کرده اند که خطر ابتلا به این بیماری را در زنان افزایش می‌دهد.

آلزایمر و مشکلات زوال عقل یک معضل جهانی و رو به رشد است که در همه جای جهان دیده می‌شود. در این میان آمار‌ها حاکی از آن است که زنان بیتر از مردان دچار آلزایمر می‌شوند. مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد یک ژن تحت عنوان MGMT عامل اصلی این موضوع است.

لیندسی فارر، یکی از محققان این مطالعه و رئیس بخش ژنتیک زیست پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، گفت: این یکی از معدود و شاید قوی ‌ترین ارتباط ‌های یک عامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر محسوب شود که مختص زنان است.
در این بررسی، تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو با همکاری محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون با استفاده از دو مجموعه داده نامرتبط و روش‌های مختلف به دنبال کشف پیوند‌های ژنتیکی مرتبط با آلزایمر بودند.

در این تحقیقات یک مجموعه داده از خانواده بزرگی از هوتریت‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. هوتریت‌ها یک گروه جمعیتی در اروپای مرکزی هستند که فرهنگ ایزوله و مخزن ژنی کوچک این گروه جمعیتی، آن‌ها را به کانونی محبوب برای مطالعه عوامل ژنتیکی تعیین کننده بیماری تبدیل کرده است. تمام افرادی که در این داده‌ها برای آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفتند زن بودند.

این تیم همچنین داده‌های ژنتیکی ۱۰ هزار و ۳۴۰ زن را که فاقد ژن APOE۴ بودند، مورد بررسی قرار دادند. این ژن، یک عامل خطر شناخته شده آلزایمر محسوب می‌شود که حدود ۶۰ درصد از مردم اروپایی و حدود ۲۶ درصد از جمعیت عمومی جهان این ژن را دارند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد برای هر دو مجموعه داده ها، ژن جدید MGMT به طور قابل توجهی با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.