۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 30008
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
  • ارسال توسط :
پیام شب قدر :ببخشیم تا بخشیده شویم !
پیام شب قدر :ببخشیم تا بخشیده شویم !

پیام شب قدر :ببخشیم تا بخشیده شویم !

دعا کنیم هیچ‌ دلی خواسته یا ناخواسته نشکند و هیچ چشمی جز برای اشتیاق خیس و اشک‌ آلود نباشد.

ارزش و بهای شبهای قدر به چیست ؟ به دعای زیاد ؛ گریستن بسیار ؛ بالا بردن قرآن به روی دست ؛ مویه های فراوان ؛ هست اما بالاتر از اینهاست قدر. در قدر باید ابتدا ببخشی تا بخشیده شوی. کینه را از قلب بشویی تا خالص شوی. چشمها را از غبار بزدایی تا دیده شوی. گام نخست را در شب قدر خودت باید برداری مسلمان !

پس ببخشیم تا بخشیده شویم. از خدا بخواهیم که این قلبی را که در سینه ی ما می طپد از کینه ها و حسادت ها خالی کند. زبانمان را به حرفهای بد ببندد. پاهایمان را از رفتن به مسیر گناه دور کند. ما را ببخشد. ما را ببخشد اگر او را خواسته یا ناخواسته رنجاندیم که رفتار و گفتار ما گاهی برآیند احساساتی‌ بود که در همان لحظه داشتیم و ما می‌دانیم که دل خیلی ها را شکسته‌ ایم بی‌ آنکه بخواهیم یا آگاه باشیم.

از خدا بخواهیم ما را حلال کند. اگر ناخواسته حقی از کسی پایمال کردیم. رنجی به جان کسی ریختیم یا احساس و توجه و مهربانی‌ کسانی را نادیده گرفتیم. که گاهی پیش می‌آید لابلای شلوغی جهان و دغدغه‌ های بسیار، کمتر حواسمان به دلی باشد که با بی‌تفاوتیِ ناخواسته‌ ی ما عمیقا شکسته است.

احتمالا حواسمان نبوده که تفاوت‌ های نگاه ما با آدم‌ ها موجب رنجش و زخمی عمیق در آنها شده است. گاهی ما حواسمان نیست که ندیدن‌ ها و نشنیدن‌ ها و قدردانی‌ نکردن‌ های ناخواسته و از سر حواس‌ پرتی‌ مان چه تیز و بُرّنده به جان احساسات آدم‌ ها می‌افتد و دل می‌ شکند این بی‌ حواسی‌ های مکرر و گاه‌ به گاه ما.

از خدا بخواهیم ما را ببخشد. ببخشد اگر خیلی ها را غمگین کردیم. با کلام یا نگاه یا رفتاری آزارشان دادیم و دلشان را شکستیم و بانیِ بغض ناخواسته‌ ای در گلوی خیلی ها شدیم.
شاید ما نمی خواستیم و دوست نداشتیم بانیِ حالِ بدِ کسی باشیم. دوست نداشتیم کسی از ما دلگیر باشد و دوست نداشتیم اندوه در جهان هیچ‌ کسی ادامه‌ دار باشد. پس بخواهیم که خیلی ها ما را ببخشند و حلالمان کنند.

دعا کنیم هیچ‌ دلی خواسته یا ناخواسته نشکند و هیچ چشمی جز برای اشتیاق خیس و اشک‌ آلود نباشد. دعا کنیم برای بهبود اوضاع جهان. برای حال خوب آدمها. برای حل مشکلات مردم.
دعا کنیم برای سلامتی و حالِ خوبِ همدیگر‌. و ببخشیم همدیگر را تا بخشیده شویم … !

**جعفر بخشی بی نیاز