۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 11038
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
  • ارسال توسط :
“پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال ” منتشر شد
“پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال ” منتشر شد

“پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال ” منتشر شد

این کتاب از سوی دکتر" امیرحسین حاتمی " و دکتر" محمد نورمحمدی نجف‌آبادی " ترجمه شده است .

 پژوهشکدۀ تاریخ اسلام کتاب ” پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال ” نوشته  مایکل جی. گالگانو، جی.‌کریس آرندنت و ریموند ام. هایزر را منتشر و با قیمت ۴۰هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است . این کتاب ارزشمند که دارای شش فصل و دو ضمیمه و کتاب شناسی است از سوی دکتر” امیرحسین حاتمی ” ، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دکتر” محمد نورمحمدی نجف‌آبادی ” ، دانش آموخته دکتری تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) ترجمه شده است .

مترجمان این کتاب در ” سخن مترجمان ” آورده اند : کتاب پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال که برگردان فارسی آن پیش رو قرار دارد ، با داشتن دو مقدمه مبسوط در توصیف محتوای کتاب آن ، بی نیاز از مقدمه مترجم است .

در بخش دیگری از این کتاب می خوانیم : از منظر نویسندگان این اثر، بررسی صحیح و دقیق گذشته، از طریق پژوهش و نگارش، به بهترین وجه صورت می‌گیرد. در این روش مورخان مهارت تفکر انتقادی و تخیل را به کار می‌گیرد تا از طریق ترکیب پرسش‌های خود دربارۀ موضوع مورد پژوهش با تحقیقات موجود تفسیری خاص ارائه دهند. نویسندگان در این‌باره چنین می‌نویسند: «به زبان ساده بهترین روش برای آموختن تاریخ پژوهش و نگارش آن است. این کتاب مقدمه‌ای ضروری برای پژوهشگران تازه‌کار است و برای انتخاب موضوع، شناسایی همه شواهد و مدارک موجود، تحلیل و تفسیر این شواهد و ارائهٔ یافته‌ها به شکلی واضح و سازماندهی شده به آنها کمک می‌کند. در این روش، مسئولیت یادگیری بر عهدهٔ خود پژوهشگران تازه‌مان است».

نویسندگان این کتاب به خوانندگان و دانشجویان دوره کارشناسی اطمینان خاطر می‌دهند که اگر آنها فرایندهای مشخص شده در فصل‌های این کتاب را دنبال کنند می‌توانند تحقیقاتی جدی و مؤثر انجام دهند. متن این کتاب با هدف ارائه مقدمه‌ای بر نگارش تاریخ و مشخصا چگونگی نگارش یک مقالهٔ ( تاریخی ) طبق الگوی مجلات علمی فراهم شده است.

در پشت جلد کتاب هم آمده است : با خواندن کتاب پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال دانشجویان تاریخ و پژوهشگران تازه‌کار می‌آموزند که چگونه به تاریخ بپردازند (چگونه بخوانند، چگونه پژوهش کنند، چگونه بنویسند) در واقع کسانی که متن را می‌خوانند می‌آموزند که : در انتخاب یک موضوع مانند یک مورخ بیاندیشند؛ چگونگی استفادۀ کامل از کتابخانه به ویژه کاربرد جدیدترین فناوری‌ها را به خوبی فرا گیرند؛ بر مبنای مواد و منابع موجود، موضوع پژوهش را تصحیح و تهذیب کنند؛ مهارت‌های تفکر انتقادی مورد نیاز برای تحلیل منابع دست اول و دوم را تقویت کنند؛ اهمیت زمینۀ تاریخی، تاریخ‌نگاری، تز، استفاده از منابع و نتیجه‌گیری‌ها را درک کنند؛ متنی منقّح از یافته‌هایشان را از طریق فرایند پیش‌نویسی، ویرایش، پژوهش بیشتر و بازنویسی آماده کنند؛ نگارش خود و همکارانشان را ارزیابی کنند؛ منابع آنلاین را مرور کنند و داده‌های منابع را به درستی مستند کنند.

سید هادی خامنه ای ، رییس پژوهشکده تاریخ اسلام دربخشی از ” سخن اول ” آورده است :

تاریخ هر امت و جامعه ای بیانگر فرهنگ و تمدن آن است . به همین دلیل ، علم تاریخ در میان علوم ، جایگاهی ویژه یافته است . جامعه اسلامی به عنوان یک امت جهانی ، دارای چهارده قرن سابقه تاریخیز با ابعاد و عناصری روشن و بدون ابهام است . اهمیت این پیشینه تاریخی و ابعاد گوناگون آن ، مانند فرهنگ ، تمدن ، علوم ، اخلاق ، فلسفه و هنر و نقش بی بدیل آن در تمدن جهان معاصر ، تلاش گسترده دانشگاه ها و دانشمندان غربی را نیز در راه تحقیق و مطالعه این تاریخ عظیم برانگیخته است ؛ تا بدان پایه که معتبرترین منابع و اطلاعات پژوهشی در حوزه های گوناگون تاریخ اسلام را در مراکز علمی غرب می توان سراغ گرفت .

چاپ اول کتاب “پژوهش و نگارش تاریخ در عصر دیجیتال”  در شمارگان یکهزارنسخه و ۲۷۹صفحه است .