۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 7554
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
  • ارسال توسط :
پرونده  سقوط هواپیمای اکراینی یک پرونده عادی و معمولی نیست
پرونده  سقوط هواپیمای اکراینی یک پرونده عادی و معمولی نیست

پرونده سقوط هواپیمای اکراینی یک پرونده عادی و معمولی نیست

قوه قضائیه دادگاه ویژه برای پرونده سقوط هواپیما تشکیل دهد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) که به منظور بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بخش کشاورزی و سخنرانی در مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی به سالن اجلاس سران رفته است، گفت : لازم می دانم غم این ایام را یک بار دیگر به ملت بزرگ ایران تسلیت بگویم. غم از دست دادن سرداری شجاع و فداکار در میدان امنیت کشور و منطقه، غم از دست دادن عزیزانی در کرمان و در تشییع جنازه این سردار و غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که ۱۷۶ نفر در این حادثه بسیار فاجعه آمیز جان خود را از دست دادند را تسلیت می‌گویم.

وی تاکید کرد: من از لحظه ای که احتمال دادم سقوط این هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود تا ما به دقت بدانیم این هواپیما چگونه سقوط کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت در این بخش بود انجام گرفت، گفت: بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته است در همان لحظه به مسئولین امر اعلام کردم بلافاصله آن را به مردم اطلاع دهند.

روحانی ادامه داد: خب حالا این حادثه، حادثه بسیار تلخی بود و تحمل آن برای مردم بسیار سنگین است. حتی اگر این هواپیما به دلیل نقص فنی هم سقوط کرده بود باز هم بسیار غمبار بود اما پس از اینکه مشخص شد خطا و اشتباه انسانی منجر به این فاجعه شده است، غم مردم را چندین برابر کرد.

وی بیان کرد: در اینجا به خانواده‌های عزیز جانباختگان در ایران و سایر کشورهایی که با رهبران و مسئولین آن کشورها تلفنی صحبت کردم، اولا قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر این مسئله باشد. مسئله، مسئله بسیار مهمی است و قوه قضاییه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد.

روحانی با تاکید بر اینکه پرونده سقوط هواپیمای اکراینی یک پرونده عادی و معمولی نیست، گفت: تمام دنیا به این دادگاه ما نگاه خواهند کرد. ثانیا به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده های عزیز باشند و مشکل و مسائل آنها را دریابند. از مردم عزیز می خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی انجام دهند.

روحانی ادامه داد: هرکدام از اینها در تهران و شهرستان‌ها که بودند، البته بیشتر این عزیزان یعنی حدود ۱۰۰ نفر از آنها از تهران بودند، باید مورد توجه قرار گیرند. وزیر راه و مسئولین دولتی و استانداران در کنار این خانواده‌ها قرار گیرند. من به عنوان یک پدر احساس می کنم که غم از دست دادن یک جوان نخبه تحصیل کرده سطح بالا که سرمایه‌ای برای کشور و مردم ما بوده است، تا چه حد مشکل و سخت است.

روحانی گفت: در این داستان فقط یک فرد مقصر نبوده است دیگرانی هم هستند. من می‌خواهم این مساله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم می‌دانند که این حادثه از روی سهو صورت گرفته است ولی چه شرایطی پیش آمد که این سهو صورت گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه خطای خود را اعلام و از مردم عذرخواهی کردند گام اول خوبی بوده است که در این راستا برداشته شده و همه گام های بعدی باید برداشته شود.

وی تاکید کرد: من به دلیل کم و بیش آشنایی ای که با مسئله پدافند هوایی دارم عرض می‌کنم که در این مساله نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد و نمی‌شود فقط یک نفری که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند و من می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم ما می‌دانند که این حادثه از روی سهو و اشتباه صورت گرفته است، معلوم است اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایطی پیش آمد که این سهو انجام گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: راست و درست است که در این ایام ریشه هم غم‌ها به آمریکا بر می‌گردد و آمریکا بود که جو را ملتهب کرد، آمریکا بود که شرایط را غیرعادی کرد. آمریکا بود که تهدید کرد، آمریکا بود که عزیز ما را از ما گرفت. اینها همه درست است اما این دلیل بر این نمی‌شود که ما در این حادثه به تمام ریشه‌های مسئله نپردازیم.

وی ادامه داد:سوال دیگری که برای مردم مطرح است این است که آیا از زمان روشن شدن این حادثه تا لحظه اعلام، زمان طولانی سپری شده است؟ یعنی یک یا دو روز طول کشیده یا فقط چند ساعت بوده است؟من از مسئولان می‌خواهم همه این پروسه را از صبح چهارشنبه‌ای که حادثه پیش آمده تا این پروسه‌ای که جمعه شب به جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی رسیده را برای مردم توضیح دهند.

رئیس‌جمهور افزود: مردم ما همه در این غم سهیم و شریک هستند اما می خواهند بدانند آیا مسئولان آنها طبق قاعده و در چارچوب اصول اخلاقی به درستی رفتار کرده اند یا نه؟ من به عنوان نماینده مردم ایران و رئیس جمهور این مسئله را دنبال خواهم کرد و در مراحل بعدی به هر نتیجه ای برسیم به مردم اعلام خواهیم کرد. حادثه، حادثه کوچکی نیست و مسئله امنیت فضای ایران است.

 روحانی با بیان اینکه حادثه هواپیمای اکراینی حادثه کوچکی نیست و مسئله امنیت فضای ایران است و بحث ۱۷۶ نفر تنها هم نیست، تاکید کرد: آنها خیلی عزیز بودند که از دست ما رفتند اما امنیت فضای ایران برای ملت ایران و دنیا بسیار اهمیت دارد. برای مردم ما بسیار مهم است که هر آن کس در هر حد در این حادثه مقصر یا قاصر بوده معرفی شود و هرکس باید مجازات شود به مجازات برسد.

وی بیان کرد: دولت خودش را در قبال مردم عزیز و در قبال اتباع کشورهای دیگر که در این حادثه جان باختند مسئول می‌داند و به همه وظایف حقوقی و قانونی خود عمل خواهد کرد. از همه اینها مهمتر این است که مردم ما مطمئن شوند این حادثه تَکرار نمی شود. مهمترین مسئله برای مردم ما و افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران  این است که این حادثه غیرقابل تَکرار باشد که به بازنگری در آیین نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نیاز دارد.

روحانی ادامه داد: همه ما مسئولیت داریم که یکبار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم که چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است و فکر می‌کنم در کشور ما بی نظیر بوده و هیچ وقت نبوده که یک مسئول پدافندی ما یا یک افسر پدافندی ما در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز کشور و آن هم در کنار فرودگاه بین‌المللی چنین خطایی را مرتکب شده باشد.

رئیس جمهور بیان کرد: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده اعلام می‌کنم این راه و مسیر را ادامه خواهیم داد تا کشف حقیقت و مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه ای تَکرار نخواهد شد.