۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » پاسخ مسئولین » نیروهای مسلح
  • شناسه : 12836
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
  • ارسال توسط :
پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در دست رسیدگی است
پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در دست رسیدگی است

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در دست رسیدگی است

در اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جایگاه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اشاره شده است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی تاکنون ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر با قید وثیقه آزاد شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی درباره اهمیت تشکیل سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و توجهات قانون اساسی به این سازمان گفت: نیرو‌های مسلح مسئول ایجاد و حفظ امنیت در جامعه هستند و براساس روایات کسی که امنیت نداشته باشد آسایش هم ندارد و بر همین اساس نیرو‌های مسلح در حفظ امنیت کشور اهمیت شایانی دارند. وی گفت: نیرو‌های مسلح باید خودشان در قلعه محکمی که برای مردم ایجاد می‌کنند مبرا از جرم و خطا باشند و به همین علت در اصل ۱۷۲ قانون اساسی به جایگاه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اشاره شده است که باید این سازمان جرایم نیرو‌های مسلح را بررسی کند تا امنیت خدشه دار نشود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: رسیدگی به جرایم نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و وزارت اطلاعات (در دو مورد جرایم امنیتی و جرایم مربوط به وظایفشان) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در این سازمان گفت: از روز شنبه بعد از حادثه که رئیس قوه قضائیه به ما مأموریت رسیدگی به این پرونده را داد، بلافاصله ورود کردیم و بازپرس ویژه تعیین و از محل حادثه بازرسی شد و اگرچه دو سه روز از وقوع حادثه گذشته بود، اما به محض این که به ما مأموریت داده شد در صحنه حاضر شدیم و بقایای جامانده از سقوط هواپیما را حفظ و جمع آوری کردیم و برای آن‌ها شناسنامه تعیین و عکسبرداری شد و قطعاتی از این موارد را نیز به صاحبان آن واگذار کردیم.

وی افزود: از همان روز نخست گروه‌های کارشناسی تشکیل شد و جواب بیشتر این گروه‌ها آمده و یکی دو مورد مانده است که به محض اینکه بیاید پرونده وارد مراحل جدیدی می‌شود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با اشاره به این که حدود ۸۰ نفر از خانواده اولیاء دم به سازمان قضایی مراجعه و طرح دعوا کرده‌اند به رسیدگی بدون اغماض این سازمان درباره این پرونده اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران هم از همان ابتدا از ما خواست که رسیدگی قاطع کنیم و مدعی رسیدگی به این پرونده است و فرمانده کل سپاه هم در نامه نگاری با ما در خصوص غرامات و خسارات  و رسیدگی قاطع به این پرونده تاکیداتی داشته است. حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: امروز جلسه‌ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره میزان غرامت‌ها و خسارات‌ها خواهیم داشت و فرمانده کل سپاه هم به جد این موضوع را پیگیری می‌کند و از ما خواسته است هر جا خطایی صورت گرفته است رسیدگی شود.

وی گفت: در این خصوص اگرچه تا حد زیادی از خانواده شهدا دلجویی شده است، اما باید این دلجویی‌ها بیشتر شود و ما هم تلاش خواهیم کرد حکمی عادلانه صادر کنیم.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: تاکنون این پرونده ۶ بازداشتی داشته است که ۳ نفر با قید وثیقه آزاد شدند و ۳ نفر در بازداشت هستند و اگر در حین رسیدگی به این پرونده به قصور و تقصیر متهم دیگری هم برخوردیم از آن‌ها هم دعوت خواهیم کرد و قطعاً در رسیدگی به این پرونده هیچ ملاحظه‌ای صورت نخواهد گرفت و البته مسئولان هم به دنبال رسیدگی بدون ملاحظه در این پرونده هستند.