۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 30904
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
  • ارسال توسط :
پذیرش هزار دانشجوی دندانپزشکی از مسیری به غیر از آزمون سراسری
پذیرش هزار دانشجوی دندانپزشکی از مسیری به غیر از آزمون سراسری

پذیرش هزار دانشجوی دندانپزشکی از مسیری به غیر از آزمون سراسری

بی شک افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی مهمترین عامل برای تعیین نرخ سرانه پزشک در درازمدت است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، از پذیرش سالانه هزار نفر در رشته دندانپزشکی از مسیری به غیر از آزمون سراسری خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شجاعی افزود: مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش پلکانی ظرفیت دندانپزشکی، زمینه ساز عادلانه سازی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی ادامه داد: بی شک افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی مهمترین عامل برای تعیین نرخ سرانه پزشک در درازمدت است که مقایسه ظرفیت پذیرش در ایران با اغلب کشور‌های دنیا نشان می‌دهد با وضع مطلوب فاصله‌ای بسیار داریم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمانت اجرایی می‌خواهد که ضمانت آن وزارت بهداشت است، گفت: در این کمیسیون حتما پیگیر اجرای این مصوبه تا حصول نتیجه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی افزود: در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آماری که وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌کردند، دیده می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت آماری ارائه داده است که بیش از ۱۶ هزار دانشجوی دندانپزشکی در مقطع عمومی در حال تحصیل هستند که معادل پذیرش سالانه ۲۷۵۰ دانشجوی دندانپزشکی است درحالی‌که بر اساس استعلام رسمی از سازمان سنجش در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۵۰ دانشجوی دندانپزشکی در مجموع دانشگاه‌های دولتی و آزاد از طریق کنکور سراسری پذیرفته شدند، از طرفی بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت به شکل میانگین سالانه ۱۲۰ دانشجوی دندانپزشکی از خارج کشور وارد کشور می‌شوند. این اختلاف هزار نفری با هیچ آماری قابل‌توجیه نیست.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیر‌های بدون آزمون سراسری به دانشگاه ها، نگران کننده است، گفت: وزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو است، چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق آزمون سراسری مقاومت می‌کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی افزود: پس از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی فضاسازی‌ها و جنجال بر سر این مصوبه به‌گونه‌ای رقم خورد که بسیاری احساس خطر کردند، دست به نامه شدند و ادله آوردند که امکانات نداریم، اما آمار صندلی دانشجوی در حال تحصیل در دانشکده‌های دندانپزشکی نشان می‌دهد هم امکانات داریم هم ظرفیت داریم، اما گویا این ظرفیت برای داوطلبان کنکور نیست و از مسیر دیگری باید وارد شوند.

وی ادامه داد: چگونه است که هنگام افزایش ظرفیت ۱۰ درصدی پذیرش دانشجو که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ معادل کمتر از ۲۰۰ نفر است بهانه‌هایی مختلفی از یونیت تا هیئت‌علمی آورده می‌شود، اما در کمال تعجب می‌بینیم که سالانه حداقل هزار نفر از مسیر نامشخصی پذیرفته می‌شوند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: این مصوبه قطعاً زمینه افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی دندانپزشکی را فراهم خواهد کرد و از طرف دیگر زمینه ورود خیل دانش‌آموزان مستعد به این رشته را فراهم خواهد کرد.