۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 11223
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۲۲
  • ارسال توسط :

ویروس جدید کرونا عمدتا به ریه‌ها حمله می‌کند، اما گزارش‌های فزاینده‌ای از حمله این ویروس به یک اندام حیاتی دیگر بدن یعنی قلب خبر می‌دهند.

ویروس کرونا به قلب هم حمله می‌کند

یک بررسی کوچک منتشر شده از بیماران کووید-۱۹ در ووهان چین نشان می‌دهد که یک پنجم بیماران دچار آسیب قلبی شده بودند. با اینکه برخی از این بیماران سابقه عارضه قلبی داشتند، برخی دیگر قبلا بدون مشکل قلبی زمینه‌ای بودند.
پس چطور قلب بیماران دچار ویروس کرونا آسیب می‌بیند؟ چند سناریو برای این آسیب قلبی طراحی شده است: ممکن است قلب در غیاب اکسیژن کافی به‌علت درگیری ریه در پمپ کردن خون دچار اشکال شود؛ همچنین ممکن است ویروس به‌طور مستقیم به سلول‌های قلب حمله کند؛ یا بدن در تلاش برای ریشه‌کن کردن ویروس، توفانی از سلول‌های ایمنی را برانگیزد که به قلب هم حمله کنند.
آسیب قلبی معمولا در موارد خفیف کووید-۱۹ رخ نمی‌دهد و اغلب در بیمارانی دیده می‌شود که دچار علائم شدید هستند و در بیمارستان بستری می‌شوند.
در افرادی که بیماری زمینه‌ای قلبی هم داشته باشند، آسیب قلبی ناشی از ویروس کرونا باعث می‌شود دیگر ظرفیتی در قلب برای مقابله با چالش کاهش اکسیژن ناشی از کار نکردن درست ریه‌ها باقی نماند.
شناسایی علت آسیب قلب در کووید-۱۹ مهم است، چرا که بر حسب آن درمان متفاوت خواهد بود. برای مثال، اگر ویروس به‌طور مستقیم به قلب حمله کند، بیمار نیاز به درمان ضد‌ویروسی دارد و اگر دستگاه ایمنی خود فرد باعث آسیب قلبی شده باشد، بیمار نیاز به داروی مهارکننده ایمنی دارد. هم‌اکنون که داروی تأیید‌شده‌ای که به‌طور مستقیم ویروس کرونا را هدف قرار دهد، وجود ندارد، اغلب درمان‌های مورد استفاده درواقع مراقبت حمایتی هستند، مانند دادن اکسیژن بیشتر.
ضمنا باید به عوارض جانبی قلبی داروها هم توجه داشت. برخی از داروهایی که هم‌اکنون از لحاظ تأثیربخشی‌شان بر کووید-۱۹ در دست بررسی هستند، ازجمله هیدروکسی کلروکین ممکن است آسیب قلبی ازجمله اختلال ریتم ضربان قلب ایجاد کنند.