۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت و درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 22776
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
  • ارسال توسط :
ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا بسیار مقاوم است
ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا بسیار مقاوم است

ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا بسیار مقاوم است

ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا در برابر شیوه نامه‌های درمانی و حتی بسیاری از واکسن‌ها مقاوم است.

به گزارش وقایع خبری ، دکتر سعید نمکی در جمع خبرنگاران با آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر گفت: آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی مدافعان سلامت در این ایام برای مبارزه با این ویروس را داریم.
وی با آرزوی شفای عاجل برای تمام بیماران و مبتلایان به کرونا افزود: امروز نشست مجازی با وزرای بهداشت منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت و همچنین نمایندگانی از مرکز ژنو برگزار شد.
دکتر نمکی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین سخنران در بین کشور‌های مدیترانه شرقی بود.
وزیر بهداشت با بیان این که موضوع بحث ما در زمینه مقابله با پاندمی‌های جهانگیر بود گفت: کشور‌ها در مواجه با کرونا که پس از یک قرن به صورت همه گیری جهانی (پاندمی) در جهان به وقوع پیوست که دنیا را دچار فاجعه بیماری زایی کرد و تمام کشور‌ها در مواجه با آن آمادگی مقابله با این هجمه گسترده را نداشتند.
دکتر نمکی افزود: ساختار سازمان جهانی بهداشت در جنبه‌های مختلف فنی و حمایتی برای مقابله با این نوع جهان گیری مناسب نبود.
وی گفت: این نشست اولین نشست در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی بود که در آن به محور‌هایی همچون چگونگی برخورد با پاندمی‌های مشابه در آینده و همچنین میزان تجهیزات و امکانات و دارو‌های مورد نیاز کشور‌ها در این شرایط با چه روش‌هایی به سرعت فراهم شود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: هر چند سازمان جهانی بهداشت در این دوره قابلیت مناسبی از خود نشان نداد، اما به عنوان تنها گزینه ممکن برای پیوند بین کشور‌ها در زمینه نظام سلامت باید مقتدر بماند و حمایت شود.
وی افزود: با چه سازوکاری می‌توان به سازمان جهانی بهداشت یاری کرد تا در عرصه بین المللی بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد و در جنبه‌های تبادل افکار و اندیشه و اطلاعات و همچنین کمک‌های مورد نیاز کشور‌ها چگونه فعال شود.
دکتر نمکی گفت: نکته دیگر در نشست امروز بی عدالتی گسترده در میان کشور‌های فقیر و غنی است و کشور‌هایی مانند ایران که از نظر اقتصادی فقیر نیست، اما تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه ما را به شدت تحت فشار قرار داد.
وی افزود: چه سازوکار بین المللی باید طراحی شود که در پاندمی‌ها و بیماری‌های عفونی و یا غیر عفونی کشور‌ها در تحریم‌ها با مشکلاتی برای ارائه خدمات سلامت به شهروندان شان مواجه نشوند.
دکتر نمکی گفت: باید از آسیب رساندن تحریم‌ها به سلامت مردم پیشگیری شود.
وی افزود: نشست امروز به بررسی و ارائه پیشنهاد در زمینه این سازوکار‌ها اختصاص دارد و این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.
وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های عضو مطالب مهمی در قالب هشت بند در این نشست ارائه کرد نکات مهمی که بیان شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما در زمینه مشاهده جهش‌های جدید ویروس کرونا در کشور افزود: موج چهارم با ویروس انگلیسی خوشبختانه با همت بلند، مدافعان سلامت، همراهی مردم، دستگاه‌های مرتبط، لطف خداوند و دعای خیر مردم در ماه مبارک باز هم در مقابل همت مدافعان سخت کوش سلامت سر تعظیم فرود آورد.
وی افزود: موج چهارم خوشبختانه در برخی مناطق متوقف شده و در برخی از مناطق روند کندی حرکت و بازگشت به آرامش را مشاهده می‌کنیم.
دکتر نمکی گفت: میزان بیماران در موج چهارم دو و نیم برابر و در برخی از استان‌ها تا ده برابر دوره‌های قبل بود.
وی اضافه کرد: با تمهیدات اندیشیده شده برای مبارزه وضعیت مطلوب تری در مقایسه با موج‌های قبلی داشته ایم که گزارش مفصل آن در آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.
وزیر بهداشت گفت: شیوه‌های مدیریتی مناسبی که مردم و بیماران بدون تخت بستری نماند و شیوه هانامه‌های درمانی این دوره را به صورت مفصل به اطلاع مردم خواهیم رساند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره جهش‌های ویروس کرونا در کشور نیز افزود: جهش‌های جدید که در قبل نیز اعلام شده بود متاسفانه در برخی از استان‌ها به غیر از ویروس جهش یافته انگلیسی جهش‌های دیگری را نیز مشاهده کردیم.
وزیر بهداشت گفت: در استان هرمزگان سه نمونه ویروس آفریقای جنوبی مشاهده شده که این سه نمونه به صورت قطعی به ۵ مورد افزایش یافته و سی مورد نیز مشکوک، اما قریب به یقین مشاهده شده است که در کل ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید در استان هرمزگان ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی مشاهده شده است.
وزیر بهداشت افزود: از هفته پیش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان که یک مجموعه سه ضلعی برای پایش پارسیان، عسلویه و لامرد در این زمینه با دقت انجام شود.
دکتر نمکی اضافه کرد: کمیته‌ای تشکیل شده و ناظران و کارشناسان حضور فعال پیدا کرده اند و این موج را به خوبی مدیریت می‌کنند البته مردم بدانند که با نزدیک شدن به عید فطر و با توجه به این که در سال گذشته هم در مناطقی مثل خوزستان، هرمزگان و بوشهر و قسمت‌هایی از استان فارس مشکلاتی را داشته ایم اگر مراعات نکنند و به سفر بروند به گونه‌ای که شیوع ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را شاهد باشیم بسیار بسیار کار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد بود.
وی افزود: ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی از آن جا که به شیوه نامه‌های درمانی پاسخ نمی‌دهد در برابر بسیاری از واکسن‌ها نیز مقاوم است.
وزیر بهداشت گفت: اکثر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده اند در برابر ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی ناتوانند و اگر هم توانمندی مقابله آنتی بادی این واکسن‌ها با ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی هم مشاهده شود بسیار بسیار ضعیف، کم و محدود است.
دکتر نمکی درباره ویروس جهش یافته هندی نیز افزود: در استان قم سه مورد از هندی‌های ساکن استان به این ویروس مبتلا هستند که در حال کنترل افراد مرتبط با آن‌ها هستیم و تمام این مجموعه در قرنطینه است و همکارانم در استان قم در حال رصد، پایش و درمان هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در شهرستان ماکو نیز ۱۰ مورد در یک مجموعه که کارگران هندی آن را اداره می‌کردند ۱۰ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته هندی مشاهده شد که این ده مورد یک نوع ویروس مشترک (هیبرید) هندی – کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی‌های که متاسفانه به کشور آوردند.
وی افزود: این ویروس در ماه جدید شناسایی شده و به سرعت خود را به ایران رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم کارگر ایرانی داشت مشاهده شده است که تمام آن‌ها در قرنطینه اند که خوشبختانه تمام افراد مرتبط با آن‌ها نیز با فرماندهی وزیر بهداشت در کنترل هستند و از هفته گذشته روزانه رصد می‌شوند گروه‌هایی اعزام و گزارش‌ها به صورت روزانه دریافت می‌شود.
دکتر نمکی گفت: این دو مورد ویروس مشترک کالیفرنیایی – هندی یکی از وحشی‌ترین انواع ویروس کروناست.
وزیر بهداشت اضافه کرد: هر چند نمونه‌هایی از آشتیان، تهران، ورامین، همه بررسی شده، اما خوشبختانه هیچ کدام ویروس هندی یا آفریقای جنوبی و یا مشترک کالیفرنیایی هندی نبوده اند و همگی ویروس انگلیسی بوده اند.
وی گفت: خوشبختانه در این نمونه‌های اخیر با وجود این که در بین بیماران تبعه دیگر کشور‌ها نیز بودند، اما جهشی در ویروس مشاهده نشد و همگی ویروس انگلیسی بودند.
وزیر بهداشت افزود: با توجه به این که به تازگی همکاران من توانسته اند موج چهارم کرونا در کشور را با خستگی مفرط به کنترل درآورند و به گونه‌ای مدیریت شده است که بار بیماری در بیمارستان‌ها کاهش یابد اگر دوباره به دام ویروس هندی و یا آفریقای جنوبی یا هیبرید کالیفرنیایی هندی بیفتیم همان گونه که قبلا بیان کردم نمی‌توان مطمئن بود که نظام سلامت تاب آوری لازم را داشته باشد.
دکتر نمکی با بیان این که نظام سلامت در ۱۵ ماه گذشته در برابر موج‌های ویروس کرونا در کشور ایستادگی کرده است، افزود: از آن جایی که زبان و ابزاری به جز تمنا و خواهش از مردم ندارم و ناچارم گاهی تذکر داده و گاهی خواهش کنم و حتی گاهی عصبانی شوم تقاضا دارم مردم شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.
وی افزود: با رعایت ۵۰ تا ۶۰ درصدی شیوه نامه‌ها شرایط مطلوبی نخواهیم داشت.
وزیر بهداشت گفت: از تمام همکارانم در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته ام که این شعله‌های کوچک را که با توجه به ماه مبارک رمضان و کمتر شدن سفر‌ها کنترل کنند که این آتش در کشور گسترش نیابد.
دکتر نمکی افزود: این جهش‌های جدید بسیار چموش اند و اگر در هر کشوری یک مورد آن مشاهده شود تمام کشور قرنطینه می‌شود و این با وجود تعداد متنوع جهش‌های ویروس در چند استان به هم پیوندند کشور را گرفتار می‌کنند و بسیار لازم است که مردم شیوه‌های نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و مسئولین نیز در مقابل فشار این ویروس بایستند.
وزیر بهداشت گفت: امیدوارم با همدلی، وفاق و رعایت شیوه نامه‌ها از گسترده شدن این ویروس‌های جهش یافته جدید نجات یابیم و به دام آن نیافتیم.