۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » قزوین
  • شناسه : 35711
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
  • ارسال توسط :
وضعیت نابسامان آرامستان ها زیبنده جامعه  شیعه ایرانی نیست
وضعیت نابسامان آرامستان ها زیبنده جامعه  شیعه ایرانی نیست

وضعیت نابسامان آرامستان ها زیبنده جامعه شیعه ایرانی نیست

متأسفانه فضای آرامستان‌ها از عرصه یادآوری آخرت، به محلی برای اشاعه منکر تبدیل شده است.

وقایع خبری:به دنبال وضعیت نابسامان آرامستان های شهر قزوین جمعی از ذاکرین و مداحان اهل بیت ( ع ) با انتشار بیانیه ای خواستار رسیدگی و سامان دهی اوضاع نابسامان حاکم در آرامستان های قزوین شدند . متن این بیانیه که به امضا محمد نبوی ، محمد غلامی، محمد جباری، سیدعبدالحمید مرتضوی، سید علی بحرینی، داود اسماعیل پور، رسول کشمرزی، محمود امامی، مرتضی اخلاقی، مصطفی شهدوست، عبدالله باقری، مرتضی سلیمانی، محمدجواد نظری، مجتبی سیفی آذر، مجتبی کردباغ، میلاد قلی پور، اباصلت بیگدلی، نقی منصوری، امیر رضا اسدی
علی امامقلی، مصطفی عیداللهی، عقیل محمدی، علی جلیلوند، ابوالفضل عزتی، علی شالی، مصطفی بهرامی
بهروز شهبازیان، سعید یوسفلی، امیرمحمد علوی، محمود کاتبی، امیر ردائی، حسین نریمان، روح الله فنائیان
نعمت درویشوند، محمد مهدی کرمانشاهی، امیرحسین گروه ای، محمد رجبی و علیرضا پیش علمی رسیده است به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرصه ستایشگری از دیرباز مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده است و این بزرگواران همواره به بهانه‌های مختلف از شاعران و ستایشگران برای برپایی محافل روضه و ترویج شعائر دینی بهره برده‌اند و دیگران را نیز به این امر تشویق می‌کردند. یکی از بخش‌ها و شاخه‌های ستایشگری، عرصه مرثیه‌خوانی بر سر قبور مؤمنین است که امروزه از آن به ترحیم‌خوانی یاد می‌ شود. این امر نیز از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است و مخاطبین این عرصه حتی افرادی هستند که تا به حال ممکن است به هیآت مذهبی رفت و آمد نداشته باشند. لذا باید این فرصت را مغتنم شمرد و در حد یک محفل روضه بر سر مزار، فرهنگ و شعائر دینی را در قالب مرثیه‌سرایی به گوش اقشار مختلف جامعه رساند.
اما متأسفانه به جای اینکه آرامستان‌ها بستری برای ترویج فرهنگ دینی باشد، به محلی برای ترویج موسیقی، فرهنگ‌های خلاف شرع و عرف شده است. استفاده از ابزارآلات موسیقی مانند نی، دف، سه تار، پخش موزیک، رادیو ترحیم، خوانندگی به جای ستایشگری و اموری مانند پهن کردن فرش قرمز، برگزاری جشن تولد برای متوفی و ظاهرسازی‌هایی که نه تنها هیچ سنخیتی با فضای آرامستان‌ها ندارد بلکه به یک مقوله علیه فرهنگ صحیح دینی تبدیل شده است.
اموری که سودی برای فرد متوفی ندارد و باعث رنجش خاطر مراجع عظام تقلید، علما و عموم مؤمنین شده است.
متأسفانه فضای آرامستان‌ها از عرصه یادآوری آخرت، به محلی برای اشاعه منکر تبدیل شده است.
از جمیع روحانیون، مسئولین و دست‌اندرکارانی که توان مقابله با این پدیده خلاف شرع و عرف را دارند تقاضا مندیم با یک مطالبه‌گری عمومی خواستار مقابله با این منکر شده تا فضای آرامستان‌ها به همان حالت دینی و سنتی خود بازگردد.

ما جامعه ی ستایشگران اهل بیت(ع) که ذیل این متن را امضا نمو ده ایم از علما و حوزه ی علمیه ی شهر ،امام جمعه ی محترم ، استاندار ولایی ،فرماندار محترم،شورای شهر و شهرداری به عنوان مالک آرامستانها،دادستان محترم ،سازمان تبلیغات اسلامی،کانون مداحان ،اداره ی اوقاف و امور خیریه و همه ی کسانی که امروز سکان اداره ی دارالمومنین قزوین را به دست دارند میخواهیم با ورود به موضوع پر از وهن مذهب اداره ی مجالس ختم ، هم از ادامه ی رنجش خانواده های اصیل و مذهبی قزوین و هم از آزار ارواح مومنین و مومنات به رحمت حق پیوسته جلوگیری فرمایند.