۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حقوقی- قضایی » حوادث
  • شناسه : 1892
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
  • ارسال توسط :
ورود گلوله به بدن مدور بوده است
ورود گلوله به بدن مدور بوده است

ورود گلوله به بدن مدور بوده است

تمام اظهارات آقای نجفی قریب به واقعیت است.

در جلسه سوم رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد ، سرگرد عزتی هم در جایگاه ایستاد و به سخنان قاضی دادگاه پاسخ گفت .

سرگرد عزتی راد با بیان اینکه ما دو فرضیه نوشته بودیم که در جریان دادگاه یکی از فرضیات ما قوت گرفت، تصریح کرد: این سلاح قابلیت ۱۵ تیر را داشته نه ۱۳ تیر. اما ۸ تیر را برای ما آورده بودند و ۵ پوکه را پیدا کردیم و با توجه به فضای حمام به گونه ای نبود که پوکه ها گم شود و یا اقیانوسی که پوکه ها در آن پنهان شوند. ۵ تیر از این سلاح شلیک شده که براساس نظر کارشناسی ما گلوله آخر به دست اصابت کرده و پس از عبور از دست به قفسه سینه خورده و روی قفسه سینه ورود غیرمستقیم داشته و برای همین سوراخ ایجاد شده بیضوی بوده است.

وی افزود: ما نمی دانیم کدام گلوله که به سقف و یا کمد خورده است، گلوله اول تا چهارم بوده چون در محل حادثه حاضر نبودیم. کدام تیر که پیدا کردیم گلوله اول یا آخر بوده، گلوله اول به دیوار خورده یا دوم. اما آثار گلوله ای که از دیوار به سقف کمانه کرده و به صورت غیر مستقیم خورده است، مشخص است.

سرگرد عزتی راد ادامه داد: با اظهارات آقای نجفی فرضیه اول ما قوت گرفت که شلیک یک گلوله منجر به فوت شده و آن گلوله از کف دست باعث شکسته شدن استخوان مچ شده و از آن خارج شده و به قفسه سینه وارد شده که در این جریان یکی از استخوان های قفسه سینه شکسته است.

کارشناس اسلحه گفت: گلوله دو ورود و خروج داشته، ورود اول از دست، خروج اول از کف دست، ورود دوم به قفسه سینه و گلوله در پهلوی سمت راست باقی می ماند و از بدن خارج نمی شود.وی خاطرنشان کرد: فاصله دو نفر نزدیک بوده و تیرها به هدف اصابت شده زیرا مشخص است که دست آقای نجفی درگیر بوده است.

سرگرد عزتی راد تأکید کرد: برای ما مشخص است که گلوله آخری گلوله ای بوده که به قفسه سینه برخورد کرده زیرا آقای نجفی را ول کرده و پس از آن نیز صدای تیری شنیده نشده است.

سرگرد عزتی راد دلیل اینکه سرب گلوله جداگانه، جدا شده و گلوله متلاشی شده گفت: گلوله در اثر اصابت به جسم سختی که می تواند دیوار یا سقف باشد، کج شده و گلوله ای که در بدن است، گلوله دفرمه شده است.

قاضی از کارشناس اسلحه پرسید این جسم سخت که گلوله به آن خورده، بدن مرحومه بوده یا دیوار؟ که کارشناس اسلحه توضیح داد: نظر شخصی ما این است که وقتی از دست خارج شده وارد بدن شده البته امکان اینکه به دیوار اصابت کرده باشد نیز وجود دارد و باید یک هیئت کارشناس سلاح باید در این خصوص به نتیجه کلی برسند.

وی در خصوص اینکه برخورد به اندام ها می تواند گلوله را کج کند گفت: گلوله به کف دست خورده و از آن خارج شده، ورودی گلوله کاملاً مدور بوده و خروج آن نه. در جریان ورود به بدن نیز باعث شکستگی یکی از استخوان های قفسه سینه شده بنابراین از نظر من امکان اینکه همان گلوله از کف دست به بدن وارد شده باشد وجوددارد.

در ادامه میرویسی نماینده پزشکی قانونی در خصوص این پرونده توضیح داد: در تاریخ ۷ خرداد در ساعت ۱۴:۳۰ به صحنه رسیدیم. صحنه کاملاً به هم ریخته شده بود بنابراین خون جسد را داخل اتاق خواب مورد بررسی های اولیه قرار دادیم. سوراخ به نظر ما مدور بود. سوراخ کف دست مدور بود و جای سوختگی و حرارت گلوله داشت اما در صورت ایجاد شده بر روی بدن، براده و حرارت را ندیدیم. آثار متلاشی شدن استخوان کف دست و ورود به قفسه سینه که باعث متلاشی شدن ریشه های آئورت قلب مقتول شده و به پهلوی راست رسیده است. ما با برش کوچکی گلوله را از سمت راست در زیر پوست خارج کردیم. روز بعد در تالار تشریح پس از شستشو، سوراخی که در قفسه سینه بود، بیضوی شکل بود و به قطر ۱.۵ در دو سانت بود. به دلیل وجود لخته های خون در محل حادثه ما سوراخ قفسه سینه را مدور اعلام کردیم اما پس از شستشو سوراخ قفسه سینه بیضوی شکل بود.

در ادامه دوباره کارشناس اسلحه در جایگاه قرار گرفت و توضیح داد: اگر شلیک بر سر راه مانعی نباشد، شلیک مستقیم و اگر باشد، شلیک غیرمستقیم محسوب می شود. در بحث غیرمستقیم کمانه کردن گلوله را نیز داریم.

سرگرد عزتی راد در خصوص زاویه دست مرحومه که اعلام شده بود کمی پائین تر است، گفت: نظر ما این است که مرحومه حالت نیم خیز داشته یا حداقل چرخشی بوده زیرا دست آقای نجفی آزاد نبوده و مسلط نیز نبوده است.وی افزود: تمام اظهارات آقای نجفی قریب به واقعیت است.

کارشناس اسلحه در پاسخ به پرسش قاضی پرونده در خصوص فاصله مرحومه استاد با آقای نجفی توضیح داد: گلوله در فاصله ۱۰ تا ۳۰ سانتی متری شلیک شده اما فاصله بین آقای نجفی و مرحومه حداقل یک متر بوده است.

در ادامه، قاضی دادگاه خطاب به نجفی گفت: حسب اظهارات کارشناسان از لحظه ورود شما به داخل حمام اسلحه در ید شما بوده، چه هنگام احساس کردید اسلحه دیگر دست شما نیست که نجفی پاسخ داد: بعد از شلیک پنجم.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا اسلحه از ید شما خارج شد؟ گفت: ایشان دست مرا رها کرد و بعد از آن به داخل وان افتاد. آنجا بود که دستم آزاد شد.

نجفی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه در کشمکش و درگیری آیا ایشان به سمت شما حمله ور شده بود، گفت: خیر اسلحه در تمام مدت در دست من بود. اما در کشمکش ابتدا با دو دست، دست مرا گرفتند.

نجفی در واکنش به اظهارات کارشناس اسلحه و بررسی صحنه جرم گفت دو ایراد به سخنان ایشان وارد است مبنی بر اینکه کارشناس اعلام کردند که مرحومه نیم خیز بودند درست نیست. اگر ایشان نیم خیز بودند بالای وان نمی افتادند، زیر وان می افتاد. مطمئن هستم که ایشان ایستاده بودند و وقتی گلوله به سینه شان خورد به روی وان افتادند. دومین ایراد مربوط به نکته دیگری است، گلوله پنجم زمانی شلیک شد که فاصله ما بیشتر شد. این گفته و اظهارنظر کارشناس درست نیست. از ابتدا که ایشان دست روی شانه من گذاشتند تا انتها، ایشان تقریباً بدنشان به بدنم چسبیده بود. اینکه گفته شده ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر فاصله با اسلحه بوده باید بگویم فاصله من با اسلحه همان بوده است. من دستم را برای تیراندازی دراز نکردم که ایشان می گویند دست نجفی ۸۰ سانتیمتر است.

وی در واکنش به سخن قاضی مبنی بر اینکه استنباط خودتان به عنوان کسی که در صحنه بودید، بگویید تیر چگونه شلیک شد که نجفی پاسخ داد: اول فکر می کردم که ۴ تیر شلیک شده اما در دادسرا گفتند که ۵ تیر شلیک شده که باید بگویم غیرارادی و در کشمکش بوده است. البته نه در کشمکش دعوا، بلکه ایشان از ترس دست مرا گرفته بودند و در این حین چند بار اسلحه بالا و پایین شد. گلوله آخر طوری شلیک شد و هنگامی شلیک شد که ایشان دست مرا گرفتند. شاید گلوله ابتدا به دستشان خورده و بعد به سینه اصابت کرده است. من چندین بار گفتم دست مرا رها کن. ایشان حالت تهاجمی نداشتند و دست مرا چسبیده بودند.

قاضی خطاب به نجفی گفت: با توجه به سقوط مرحومه به داخل وان، زاویه ای که شما با ایشان قرار داشتید در مقابل بود؟ که متهم پاسخ داد فکر می کنم در مقابلشان بودم. ابتدا که وارد حمام شدم فکر می کردم ایشان داخل وان هستند اما وقتی که وارد شدم با ایشان سینه به سینه شدیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه در زمان شلیک گلوله آخر مطلبی را هم گفتند که نجفی پاسخ داد خیر. ۵ گلوله ای که شلیک شد شاید ۵ ثانیه هم بیشتر طول نکشید.قاضی محمدی کشکولی از متهم پرسید قد شما و همسرتان چقدر است که نجفی پاسخ داد قد من ۱۶۷ و قد همسرم ۱۵۸ بود.

در ادامه لاله عقبایی وکیل دوم نجفی در واکنش به سخن قاضی محمدی کشکولی مبنی بر اینکه اگر دفاعی از موکل خود دارید، بگوئید، گفت: آقای گودرزی ادامه دفاعیات را مطرح خواهند کرد.

در ادامه گودرزی وکیل نجفی با حضور در جایگاه گفت: مطالب زیادی را سرهنگ عزتی گفتند. مطالب بنده علیه شخص ایشان نیست بلکه معتقدم پرونده به این مهمی باید دارای تضارب افکار باشد تا جمع بندی به درستی صورت گیرد. از محضر شما می خواهم از آقای عزتی بپرسید که اظهارات دکتر نجفی در مورد مسئله شلیک ناخودآگاه را به عنوان کارشناس، تطبیق دارد یا خیر. که قاضی در واکنش به این سخن وکیل گفت: این اظهارنظر قضایی است و کارشناسی محسوب نمی شود.

در ادامه گودرزی با بیان اینکه سرهنگ عزتی اعلام کرد که تیراندازی نجفی بی هدف بوده است و اظهاراتش قریب به واقعیت است گفت: در مورد دفرمه شدن گلوله موضوع به کمیسیون ارجاع شود. حتی اگر گلوله به دست خورده باشد اظهارنظر شود که دفرمه شده یا خیر. آقای عموئی از کارشناسان پزشکی قانونی پیشتر اعلام کرده بود که اگر به سینه بخورد دفرمه نمی شود. سوالم این است که پس چرا گلوله دفرمه شده است. این گلوله ای که دفرمه شده محکم است. البته باید بگویم مطالبی را که در رابطه با اسلحه می گویم باید با ذکر این مسئله باشد که من اسلحه شناس نیستم.

وی افزود: احتمالاً گلوله ای که به گوشه وان خورده است همان است که به دست مرحومه نیز اصابت کرده است.قاضی محمدی کشکولی در واکنش به این سخن وکیل گفت: این موضوع دلیل محکم و مستند می خواهد. قدرت اسلحه این موضوع را نشان نمی دهد.

در ادامه گودرزی در واکنش به سخن قاضی گفت: گلوله دفرمه شده می گوید ابتدا گلوله به جسم سخت اصابت کرده است. قاضی محمدی کشکولی در واکنش به این سخنان وکیل گفت: آسیب دیدگی در حدی نیست که شکل گلوله از بین رفته باشد. کمتر از یک سوم گلوله آسیب دیده است. این بحث اظهارنظر قضایی می خواهد.

در ادامه گودرزی خطاب به رئیس دادگاه گفت: اقرار مربوط به زمانی است که قتل عمدی محسوب شود. اقرار در محاکم کافی است اما اقرار و ارتکاب به قتل عمد است که باید لحاظ شود. اما اقرار و شلیک غیرارادی گلوله ها کافی نیست. موکلم همه جا گفته است که مرحومه دستش را گرفته و شلیک ها رخ داده است. وقتی عنصر اراده وجود ندارد، عنصر عمد خاص هم وجود ندارد. اقرار در پرونده جنایی زمانی قاطع است که بر قتل عمد باشد.

در ادامه قاضی خطاب به این سخنان وکیل گفت: اینها در کتاب قانون هم هست. بحثی که شما می گویید در شان شما و دادگاه نیست. دلایل خود را خطاب به دادگاه بگوئید.

گودرزی در ادامه به صداقت موکلش اشاره کرد و گفت: نجفی اعلام کرده که شلیک غیرارادی بوده است. صداقت و صراحت موکلم از همان ابتدا در آگاهی و بعد در دادسرا و سپس در دادگاه را شاهد بودیم. آزمایش گاز باروت هم مثبت است که نشان دهنده نزدیکی بین این دو فرد بوده است.

وی افزود: دلیل دیگر در رابطه با شلیک غیر مستقیم است که دادسرا به آن ورودی نداشت. گلوله با شمایلی که دارد و دفرمه شدن، به لحاظ استحکامی که دارد تا به جسم سخت نخورد، دفرمه نمی شود.

وی با بیان اینکه قتل شبه عمد محسوب می شود، گفت: تقاضا کردم که موضوع به کمیسیون پزشکی قانونی هم ارجاع داده شود. به این دلیل که طبق برخی فرضیه ها، گلوله ابتدا به دیوار خورده و سپس به بدن رفته است. اگر گلوله مستقیم به دست می خورد، مستقیم به سینه می رفت، اما طبق نظر کارشناسی به صورت کج به سینه رفته است و به دلیل کمانه شدن، مرحومه به وان سقوط می کند.