۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » هنرهای تجسمی
  • شناسه : 7746
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
  • ارسال توسط :
هنر هیچ گاه به پایان نمی رسد
هنر هیچ گاه به پایان نمی رسد

هنر هیچ گاه به پایان نمی رسد

قزوین به عنوان پایتخت « هنر خوشنویسی ایران » دارای ظرفیت های گوناگونی است

قزوین به عنوان پایتخت « هنر خوشنویسی ایران » دارای ظرفیت های گوناگونی است که یکی از آن ها وجود کلاس های آموزشی معتبر و استادان مجربی است که حاصل آن رشد هنر جویان علاقمند است .

کودکان و نوجوانانی که با راهنمایی والدین و آموزش صحیح به نحو چشمگیری پیشرفت کرده اند و ضمن طی مدارج هنری و موفقیت در آزمون های سراسری انجمن خوشنویسان ایران ، از آینده سازان و هنرمندان فردای این خطه هنر خیز و هنر پرور خواهند بود .

« احمد رضا محمد پور » و « امیر رضا محمد پور » هر دو در مقطع اول متوسطه مشعول تحصیل اند . احمد رضا در پایه نهم و امیر رضا در پایه هشتم .  هنرجویان موفق و با استعدادی که از سال ۱۳۹۴ در کلاس های آموزشی ” هنرستان خط “ شرکت کرده و با پشت سر گذاشتن دوره های متوسط تا عالی در خط نستعلیق در بهمن ماه سالجاری در آزمون مرحله ممتاز شرکت خواهند کرد .

امیر رضا

این هنر جویان نوجوان علاوه بر هنر خوشنویسی ، حضور فعال در کلاس های موسیقی نیز دارند و احمد رضا که برادر بزرگ تر است « تنبک نوازی » می کند و امیر رضا که برادر کوچک تر است « تار» می نوازد .

ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان گفت و گوی ما را با این دو برادر بخوانید :

** به عنوان نخستین سوال ؛ چه شد که به هنر خوشنویسی علاقمند شدید ؟

احمد رضا : آشنایی من با هنر خوشنویسی از نوشته های پدرم نشات گرفت و لیکن علاقه ام به این هنر به دلیل آرامش زیادی که این هنر داراست و تاریخچه ارزشمند و والایی که این هنر دارد و افزون بر این ها زیبای خاص و منحصر به فرد و پیچیدگی های زیبای این هنر مرا جذب خود کرد .

امیر رضا : آشنایی من با خوشنویسی توسط پدرم شکل گرفت ولی جدا از آن با دیدن آثار خوشنویسی و آشنایی با این هنر ، علاقه خاصی نسبت به هنر خوشنویسی پیدا کردم.

** از استادان خودتان بگویید؟

احمد رضا : آقایان حسن زاده ، رحمانی و نیرومند استادان من بودند .

امیررضا: منم مثل احمد رضا ، از کلاس های استادان خوبم آقایان حسن زاده ، رحمانی و نیرومند استفاده کرده ام و از آنان ممنون و سپاس گزارم .

** یک سوال : هنر یعنی چی؟

احمد رضا : سوال خوبیه . خلاقیت و ایجاد تنوع در رشته های متفاوت که با تلاش و استمرار به زیبایی های شگرف می انجامد ؛ تعریف هنر است .

امیررضا : هنر مهارتی زیبا و مفید و هم چنین معنوی است که یک فرد با تلاش ، پشتکار ، ذوق و استعداد به آن دست می یابد .

نمونه اثر ی از احمدرضا

** با این تعریفی که شما کردید ؛ هنرمند کیست ؟

احمد رضا : به نظرم هنرمند ، فردی خلاق وتنوع گرا است که با تلاش و خلاقیت خود به وسیله ابزاری محدود به خلق چیز های زیبایی دست می یابد که افراد عادی قادر به انجام آن نیستند .

امیررضا : هنر مند صاحب هنری است که به آن علاقه دارد و به سبب همین علاقه ای که دارد  با تمرین فراوان به هنر دلخواه دست پیدا کرده است .

** جایگاه هنر خوشنویسی قزوین را در میان شهر های کشور چگونه ارزیابی می کنید ؟

امیررضا : قزوین پایتخت خوشنویسی است و لازم است با برنامه ریزی این جایگاه حفظ شود و روز به روز توجه مسئولان و گرایش مردم به این هنر بیش تر و بیش تر شود .

احمد رضا : به دلیل موقعیت ، سرمایه و توجه بیش تر در استان های بزرگ مخصوصا تهران اکثر هنرمندان مطرح کشور به این شهر ها می روند ولیکن ما در قزوین هنرمندان بسیار مطرحی  نه در سطح کشور، بلکه در سطح جهانی داریم.

** چرا در استان ما قزوین ، به هنرمندان و به خصوص هنرمندان جوان توجه جدی نمی شود ؟

 احمد رضا : قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است و باید آن قدر به این هنر و هنرمندان جوان توجه شود که این هنر نه تنها در قزوین بلکه در ایران ، هنر خوشنویسی قزوین مطرح و شناخته شود ولی امروزه نه تنها به این هنر ، بلکه به هنر های دیگر نیز توجه چندانی نمی شود و انتظار نمی رود که بعد از این هم توجه چندانی به هنرمندان استان شود .

امیررضا : به چند دلیل . از هنر همیشه باید حمایت کرد .

نمونه اثری از امیررضا

**توقع و انتظار شما از متولیان عرصه هنر در کشور و یا استان چیست ؟

 امیررضا : نمایشگاه های متعدد و درجه بالا برای علاقه مندی مردم در استان های مختلف مثل اخیر بر گذار شود . زمینه برای پیشرفت نوجوانان بیشتر شود . آشنایی کودکان در مدرسه با این هنر و فرهنگسازی هنری در این زمینه .

احمد رضا : ایجاد زمینه برای هنرجویان جوان ، بر گزاری نمایشگاه های بزرگ و بین المللی در استان و…

** چگونه می توان هنر خوشنویسی ایران را جهانی کرد؟

احمد رضا: به وسیله برگزاری مسابقات جهانی از هنرمندان سایر نقاط جهان به میزبانی ایران ، نگارش کتاب هایی از آثار هنرمندان معاصر و قدیمی و مشهور ایران و تاریخ خوشنویسی ایران ، و صادرات محصولات خوشنویسی ایران به دیگر کشور ها .

امیررضا : با گذاشتن نمایشگاه و کار گاه هایی برای معرفی خوشنویسی ایران در کشور های دیگر میتوان این هنر را به کشور های دیگر معرفی کرد .

** غایت یک هنر چگونه تجلی می یابد ؟

احمد رضا : تمرین و تکرار و خلاقیت در هنر ؛ روح بخشی به هنر و راکد نبودن سطح هنر در هنرمندان برجسته .

امیر رضا: هنر هیچ گاه به پایان نمی رسد و همیشه برای همه کس جای پیشرفت وجود دارد .

** به کدام خوشنویس ارادت دارید و باید الگوی هنرمندان خوشنویس باشد ؟

احمد رضا : به استاد بزرگ ؛ میرزاغلامرضا .

امیررضا : استاد محصص . ایشان نه تنها خط بسیار خوبی داشتند بلکه انجمن خوشنویسان قزوین را تاسیس کرد که باعث گامی شگفت در خوشنویسی قزوین شد .

** به عنوان آخرین سوال ؛ برنامه شما برای ادامه هنر خوشنويسي؟

احمد رضا: از نظر من هنر هیچ گاه تمامی ندارد یعنی این طور نیست که شما سطحی را مشخص ‌کنید و بگویید که این بالاترین سطح خوشنویسی است و دیگر کسی نمی تواند از آن بالا تر برود . قصد من این است که تمام تلاشم را کنم که همیشه در حال پیشرفت باشم .

امیررضا: تلاش و تلاش برای بهتر آموزی و بیش تر آموزی

** از این که باهم بودیم و گفت و گو کردیم ؛ ممنونم.