۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت و درمان » درمان » نظام سلامت
  • شناسه : 33717
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۶
  • ارسال توسط :
همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به  کشور باشیم
همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به  کشور باشیم

همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به کشور باشیم

وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند .

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال، با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان خبر داد.  پدرام پاک آیین گفت: در حالی که در ماه گذشته، ۱۳ روز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان به صفر رسید، امریکا، فرانسه و آلمان فوتی‌های سه رقمی را تجربه کردند؛ به طوری که در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر، آمار مبتلایان به سویه‌های جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و BA۵ با سهم متفاوت از هرسویه در امریکا مجموعاً ۵۰ درصد، در ژاپن ۱۳ درصد، در کره جنوبی ۱۳ درصد، در فرانسه ۵ درصد و در برزیل ۳ درصد نسبت به هفته پیش‌تر از آن افزایش داشت. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، جمهوری‌آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی از آمار مبتلایان به کرونا دیده شده است.
هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است
وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در کشورهای ایران و هند، گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار تعداد مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته، روندی یکسان داشته و ثابت باقی مانده است. او ادامه داد: معمولاً یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا، این سویه‌ها در ایران مشاهده می‌شد، اما هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است. با این حال با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان، احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: با این همه کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن، روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و انجام ۱۵۶ میلیون دوز واکسیناسیون در کشور از دلایل آن است.
او تأکید کرد: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتماً به این کار اقدام کند. همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به کلیه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید می‌شود که هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. وی گفت: متأسفانه میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر و ناکافی است و بر این اساس از رسانه‌ها و مردم می‌خواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بنا به توصیه متخصصان، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می‌شود، دست‌کم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.
سال گذشته ۶ دی ماه بود که پس از ۵۸۰ روز، فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید که رقم بسیار پایینی در آن روزها محسوب می شد و در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشد، اما سال گذشته همچنان آمار شناسایی بیماران کووید بالا بود و تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز ۶ دی ۱۴۰۰ این عدد یک هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا بود. آن روزها دو هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار داشتند. حالا در این روزها روند نزولی آمار کرونا امید به یک زندگی دور از استرس کرونا را در کشور رقم زده است که باید با دقت از آن مراقبت کرد.


آغاز فعالیت واحدهای نمونه‌گیری تست کرونا در مبادی ورودی کشور
همچنین پدرام پاک آیین به ایرنا گفت: با توجه به احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور و افزایش ابتلا به زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل مسافران ورودی به کشور، نظارت بر واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور تشدید شده است. 
به گفته وی، به همین منظور اقدامات اجرایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از لحاظ ایجاد واحدهای نمونه‌گیری جدید تست کرونا و افزایش نیروی انسانی در این واحد ها توسط ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت رصد قرار دارد. 
معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اعلام آمادگی کامل بیمارستانی و پزشکی برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: کمبودی در زمینه داروهای کرونا وجود ندارد و واکسن‌سازها نیز در حال تولید واکسن بر پایه سویه‌های جدید هستند.
دکتر سعید کریمی درباره آمادگی وزارت بهداشت برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: متأسفانه در حال حاضر کرونا در شرق و غرب دنیا تاخت‌وتاز می‌کند، البته در ایران و کشورهای همسایه شرایط مطلوب است، اما تضمینی وجود ندارد که درگیر موج جدید نشویم؛ بنابراین باید دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را به‌خوبی رعایت کنیم.
خطر سهل انگاری در رعایت پروتکل ها
وی با انتقاد از خطر سهل‌انگاری نسبت به استفاده از ماسک، افزود: مردم باید با استفاده از ماسک رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و افرادی که بیش از شش ماه از تزریق دوز یادآور واکسن‌شان گذشته نسبت به تزریق آن اقدام کنند. کریمی با یادآوری اینکه واکسن‌سازها در حال تولید واکسن بر پایه سویه‌های جدید هستند، ادامه داد: همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به کشور باشیم. البته به دنبال ایجاد نگرانی در جامعه و اختلال در کسب‌وکارها نیستیم، اما از سویی نباید سهل‌انگاری و ساده‌انگاری داشته باشیم، زیرا در جهانی که با ارتباطات و رفت‌وآمدها مواجه هستیم، ورود و انتقال ویروس به کشور هم وجود دارد. معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا همان موجی که در کشورهای امریکا، اروپا و ژاپن تاخت و تاز می‌کند، به ایران هم می‌رسد، زیرا استقبال مردم از واکسیناسیون، ایمنی خوبی را ایجاد کرده است.
کریمی در مورد برخی کمبودهای دارویی، گفت: داروهای کرونا به اندازه کافی موجود و کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها هم از طریق واردات و افزایش تولید در حال جبران است و سازمان غذا و دارو هم اهتمام جدی را برای رفع کمبود سرم دارد.

بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه کمبود سرم و اقلام دارویی کاهش یافته است و قول دادند که تا دو ماه آینده شرایط و وضعیت بهبود یابد. در عین حال واکسن‌سازها در حال تولید واکسن بر پایه سویه‌های جدید هستند.