۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 15876
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۱
  • ارسال توسط :
همسریابی ترفند جدید کلاهبرداران در فضای مجازی
همسریابی ترفند جدید کلاهبرداران در فضای مجازی

همسریابی ترفند جدید کلاهبرداران در فضای مجازی

ارتباطات در فضای مجازی می‌تواند تهدید کننده امنیت کاربران باشد.

همسریابی، خرید و فروش کالا یا داروهای کمیاب و غیرمجاز یا ارائه خدمات خاص در فضای مجازی از ترفندهای کلاهبرداران و مجرمان برای سوءاستفاده از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که با این تبلیغات مردم را سرکیسه یا از دختران و پسران جوان سوءاستفاده می‌کنند.
این موارد و ده‌ها مورد کلاهبرداری و اخاذی و سرقت که در این فضای پرمخاطب رخ می‌دهد باعث شده که آمار پرونده‌های قضایی که برای رسیدگی به پلیس فتا فرستاده می‌شود رشد چشمگیری پیدا کند. به همین منظور معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به شهروندان هشدار داد هنگام استفاده از فضای مجازی اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرید تا در دام کلاهبرداران و مجرمان نیفتید.  سرهنگ رامین پاشایی در این باره گفت: برخی افراد با راه‌اندازی سایت‌ها و صفحات متعدد در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های غیربومی تحت عنوان «همسر‌یابی و صیغه یابی» از متقاضیان اخاذی و کلاهبرداری مالی می‌کنند.

لازم به یادآوری است که تاکنون هیچ گونه مجوزی از سوی نهادهای مرتبط از جمله وزارت ورزش و جوانان برای فعالیت سایت‌های مجاز همسر‌یابی در کشور صادر نشده است و فقط چند سایت و مؤسسه، مجوز ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص همسریابی، همسان گزینی و سایر خدمات مشاوره‌ای را دارند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره نحوه فعالیت این سایت‌ها گفت: آنها معمولاً به دو روش کلاهبرداری می‌کنند؛ در نوع اول ضمن تبلیغات دروغین با فریب متقاضیان و دریافت مبالغ مختلف از طعمه‌های خود کلاهبرداری مالی می‌کنند و هیچ گونه خدمات خاصی به آنان ارائه نمی‌دهند. در نوع دوم که به شکل گروهی و با کمک چند زن و مرد انجام می‌شود با اغفال متقاضیان و جلب اعتماد آنان، پس از تهیه و دریافت تصویر خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشا و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوء‌استفاده‌های دیگر را نیز مطرح می‌کنند. البته با رصد فضای مجازی و دریافت شکایت و گزارش‌های متعدد مردمی برای برخورد با این سایت‌ها و افراد سودجو که امنیت کاربران و خانواده‌ها را در فضای مجازی تهدید می‌کنند، تاکنون ضمن اقدامات پیش دستانه و شناسایی مجرمان در این حوزه با هماهنگی مقام قضایی تعدادی از این افراد مجرم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: با توجه به آسیب‌های روحی و روانی ارتباطات فضای مجازی که می‌تواند تهدید کننده امنیت کاربران باشد، آنها نباید به هیچ عنوان فریب وعده‌های دروغین افراد ناشناس در فضای مجازی را بخورند، چرا که می‌توانند با هویت جعلی و دروغین مخاطرات زیادی برای فرد و خانواده او ایجاد کنند.

سرهنگ پاشایی برطرف کردن خلأهای قانونی و مشخص شدن زمینه‌های ارائه خدمات از سوی مراکز مجازی را یکی از نیازهای لازم و ضروری ارائه خدمات قانونی در فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: در نبود ساز و کارهای قانونی، فرصت مناسبی برای جولان افراد سودجو و کلاهبردار که گاهی اوقات با جعل نام و عنوان مراکز مذهبی، فرهنگی و سایر شخصیت‌های شناخته شده مبادرت به کلاهبرداری می‌کنند، فراهم شده است. 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.