۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 27666
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
  • ارسال توسط :
هزینه در راستای تحقق اصل پیشگیری، سرمایه‌گذاری برای آینده است
هزینه در راستای تحقق اصل پیشگیری، سرمایه‌گذاری برای آینده است

هزینه در راستای تحقق اصل پیشگیری، سرمایه‌گذاری برای آینده است

باید در اخذ تامین کیفری در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده جدیت بیشتری صورت گیرد، تا مجرم از خلاء ها سوءاستفاده نکند.


وقایع خبری : محمد قاسمی در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین در سالن شهید سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: وقتی موضوعی به عنوان وقوع جرم در سطح جامعه بیان و حادث می شود، همه از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی انتظار دارند؛ که وارد میدان عمل شوند و برخورد های سلبی صورت گیرد و تاکنون نیز به همین صورت بوده است، اما برخوردهای سلبی و قهرآمیز آخرین مرحله از پیشگیری است و باید ریشه وقوع جرائم و ناهنجاری های اجتماعی آسیب‌شناسی شود و در این خصوص تمامی دستگاه ها و نهاد ها به میدان بیایند.
وی افزود: شاید بسیاری از اتفاقات که در جامعه رخ می دهد، جنبه مجرمانه نداشته باشد و در قانون نیز برای آن مجازات تعیین نشده باشد، ولی یک آسیب اجتماعی و ناهنجاری است و اگر از آسیب های کوچک جلوگیری نشود، تبدیل به جرم خواهد شد و سپس باید به دنبال اقدامات مقابله‌ای با فرد مجرم باشیم.
این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: متاسفانه نگاه پیشگیرانه در بسیاری از حوزه ها بخصوص در دیدگاه مدیران نیست و صرفاً در کلام خلاصه می شود و شاید این موضوع در خود دستگاه قضایی هم وجود داشته باشد، اما همه باید خود را در وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی دخیل بدانیم و قطعاً تبعات آن آسیب و جرم متوجه همه خواهد بود.
دادستان مرکز استان همچنین اظهار داشت: اگر در راستای تحقق اصل پیشگیری هزینه نشود، باید چندین برابر در حوزه برخورد و درمان هزینه صرف شود و متاسفانه پس از گذشت چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این موضوع و رویکرد به درستی تبیین نشده و شاهد اقدامات اثرگذار در حوزه پیشگیری نیستیم و هر روز شاهد افزایش وقوع جرائم، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در اقشار مختلف جامعه هستیم و هیچکس از این موضوع مصون نخواهد بود.
قاسمی با بیان اینکه برنامه و اقدامات پیشگیرانه باید جز اصول اولیه تمامی دستگاه ها و نهاد ها باشد، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه ها و نهادها در نشست ها اعلام می دارند که اعتباری برای اقدامات پیشگیرانه ندارند، اما پس از وقوع مسائل، مشکلات و جرائم اعمال آمادگی می کنند و برای برون رفت از مشکلات اعتبار اختصاص می دهند و در این خصوص شاهد تناقض در اقدامات دستگاه ها هستیم و اگر اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار نگیرد، مردم و بیت‌المال متضرر شده و تبعات بعدی بسیار گسترده خواهد بود.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: بسیاری از طرح ها، پروژه ها و برنامه ها اجرایی می شود، که اگر از همان ابتدا پیوست پیشگیرانه برای آنها پیش‌بینی می شد، سال ها در آن حوزه دچار مشکل و آسیب نمی شدیم و متاسفانه بسیاری از دستگاه ها و نهادها اقدامات پیشگیرانه را هزینه می دانند، در صورتی که این سرمایه‌گذاری برای آینده و صیانت از بیت‌المال است.
وی یادآور شد: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم برعهده دستگاه قضایی نهاده شده، اما این اصل مهم صرفاً با اقدامات یک یا چند دستگاه و نهاد محقق نخواهد شد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بیان داشتند؛ همه باید در راستای تحقق اصل پیشگیری به میدان بیایند و کمک‌کار دستگاه قضایی باشند.
دادستان قزوین ادامه داد: در خصوص جمع‌آوری معتادان تلاش های زیادی در استان شده است، اما همچنان انتظارات مردم و قانون برآورده نشده و باید تلاش شود تا جامعه از این آسیب و ناهنجاری پاک شود و باید برنامه ها و طرح ها این حوزه با جدیت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.
محمد قاسمی در خصوص جلب مجرمان متواری گفت: در بسیاری از پرونده ها به دنبال فرد مجرم هستیم، در صورتی که همان فرد به راحتی در سطح جامعه حضور دارد و قطعاً زمینه‌ساز جرائم دیگر است و شاید این ایراد به دستگاه قضایی نیز وارد است و صرفاً متوجه دستگاه های متولی و متناظر نیست و باید در اخذ تامین کیفری در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده جدیت بیشتری صورت گیرد، تا مجرم از خلاء ها سوءاستفاده نکند.
وی همچنین گفت: اجرای احکام مهمترین مرحله از دادرسی است، زیرا اگر پرونده در مرحله اجرای احکام به درستی اجرا نشود و یا به دلیل نقص در مراحل ابتدایی قابلیت اجرا نداشته باشد، تمامی زحمات و اقدامات بی اثر خواهد شد و قطعاً اجرای دقیق احکام قضایی نوعی اقدام پیشگیرانه اثرگذار است.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه جلب مجرمان متواری از سوی دادستان محترم کل کشور ابلاغ و در مرکز استان تشکیل شده و نشست های این کارگروه به صورت مستمر برگزار می شود و ضروری است، این کارگروه در شهرستان ها نیز تشکیل شود و دستگاه های عضو باید مصوبات این کارگروه را با جدیت دنبال کنند و قطعاً پیگیری دقیق مصوبات در اجرای احکام مطروحه در شعب اجرای احکام بسیار موثر خواهد بود.