۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 20239
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
  • ارسال توسط :
هزار و یک فایده اسفناج
هزار و یک فایده اسفناج

هزار و یک فایده اسفناج

اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایی است که به شادابی پوست شما کمک می‌کند.

وقایع خبری- اسفناج سرشار از ویتامین‌های A، C، منیزیم، آهن و منگنز است. خوردن این گیاه برگ‌دار می‌تواند به سلامت چشم کمک کند، سطح استرس و فشار خون را کاهش داده و برای سلامت قلب و پوستتان مؤثر باشد.

۱. خواص اسفناج برای پوست

یکی از مهم‌ترین خواص و فواید اسفناج خام و پخته در طب سنتی، خواص اسفناج برای پوست است. نوشیدن روزانه ۱ لیوان آب اسفناج، می‌تواند بیشتر از بعضی از کرم‌های پوست به جوانی و شادابی پوست شما کمک کند. زیرا اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایی است که به شادابی پوست شما کمک می‌کند. حتی نوشیدن آب اسفناج و اسموتی اسفناج، به شما در داشتن موهایی سالم‌تر نیز کمک می‌کند.

۲. خواص و فواید اسفناج خام و پخته برای لاغری

خواص اسفناج برای لاغری، می‌تواند یکی دیگر از دلایل محکم شما برای استفاده بیشتر این ماده غذایی باشد. این سبزی به دفع توکسین‌ها از بدن کمک می‌کند و با فعال‌سازی متابولیسم، به چربی‌سوزی بدن نیز کمک می‌کند. برای بهره‌بردن از خواص اسفناج برای لاغری، می‌توانید آن را با آناناس و انبه مخلوط کنید و بنوشید.

۳. خواص و فواید اسفناج خام و پخته برای قلب

یکی دیگر از دلایل اینکه به شما توصیه می‌کنیم اسفناج را بیشتر و بیشتر بخورید، خواص اسفناج برای قلب است. ویتامین C موجود در اسفناج، به‌عنوان توانایی جلوگیری از چین‌و‌چروک و محافظت از ما در برابر بیماری‌های بینایی، مشکلات سلامتی قبل از زایمان و بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده است. مواد مغذی موجود در اسفناج از ضخیم‌شدن دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اسفناج حاوی نیتریت (nitrite) است که نه تنها به جلوگیری از وقوع حمله قلبی کمک می‌کند؛ بلکه بیماری‌های قلبی مرتبط با رسوی چربی را نیز درمان می‌کند.

۴. خواص اسفناج برای استخوان‌ها

اسفناج منبع غنی از ویتامین K است که به تولید پروتئینی به نام Osteocalc کمک می‌کند. این پروتئن عامل تثبیت کلسیم در استخوان‌هاست. اسفناج علاوه بر غنی‌بودن از ویتامین  K، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین  D، فیبر غذایی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین C است که همه از مواد مغذی مهمی هستند که برای بهبود استخوان مفید هستند. خواص اسفناج برای استخوان‌ها آن را به یک ماده مفید برای کودکان و سالمندان تبدیل کرده است.

۵. خواص اسفناج با ماست

یکی دیگر از شکل‌های خوردن اسفناج، اسفناج با ماست یا همان بورانی است. برخلاف تصور عمومی، خواص اسفناج با ماست زیاد است و ترکیب ماست با اسفناج، از مواد مغذی اسفناج نمی‌کاهد. بلکه مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب اسفناج با ماست کم‌چرب، ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن انسان فراهم می‌کند.

۶. خواص اسفناج برای بینایی و چشم

اسفناج حاوی بتا کاروتن، زاگزانتین، لوتئین و کلروفیل است که همه باعث بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند. لوتئین و زاگزانتین در ماکولا ذخیره شده است، که بخشی از شبکیه است که به‌عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و از چشم شما در برابر نور محافظت می‌کند.