۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رادیو و تلویزیون » رسانه ها » سپاه » فرهنگ و هنر » قزوین
  • شناسه : 18959
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
  • ارسال توسط :
نیازمند کار جمعی و  افزایش سواد رسانه ای هستیم
نیازمند کار جمعی و  افزایش سواد رسانه ای هستیم

نیازمند کار جمعی و افزایش سواد رسانه ای هستیم

ترامپ با میلیون ها فالور توانست صدای خود را به جهان برساند

مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره استانی ابوذر امروز، دوشنبه و با حضور نظام الدین موسوی رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام زهرایی مدیر کل تبلیغات اسلامی، حجت الاسلم معبودی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان، حجت الاسلام شهسواری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سرهنگ طاهرخانی جانشین سپاه و خبرنگاران در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی وبا رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد .

سید نظام الدین موسوی ، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون فضای مجازی و رسانه در این مراسم بابیان این که رسانه مفهوم بزرگی دارد وکار خوبی که دربسیج رسانه استان قزوین انجام شد می تواند به تقویت جایگاه رسانه کمک کند، تصریح کرد : این جشنواره که با استقبال خوبی روبرو شده نشان می دهد می توانیم با تولیدات ارزشمند رسانه ای در مسیر غنای فرهنگی گام برداریم. 

وی تصریح کرد: ویژگی مهم جشنواره این است که طیف های مختلفی در آن حضور دارند و دیدگاههای خوبی مطرح می شود که این کار بستر تولید محتوا را مهیا کرده است.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از کشورهای دنیا شاکله اصلی اقتدار خود را از رسانه کسب می کنند، البته قدرت نظامی یک شاکله مهم دیگر است و هیچ دولتی بدون اقتدار نظامی توانایی عرض اندام ندارد و قدرت اقتصادی هم به جایگاه یک کشور کمک می کند و توان سیاسی و ایدئولوژیک هم یک اصل در اقتدار محسوب می شود اما رسانه جایگاه خاصی دارد.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: نفوذ سیاسی و معنوی در دنیا یک اصل است و هر کشوری بخواهد به یک ابرقدرت تبدیل شود باید این شاخصه ها را داشته باشد اما در دنیای نوین یک ابزار دیگر قدرت مطرح شده به نام رسانه که در مفهوم گسترده تر برای اقناع افکار عمومی مطرح شده که این کار با رسانه محقق می شود. 

وی ادامه داد : در دنیای امروز اگر از قدرت رسانه برخوردار نباشید نمی توانید دنیا را اقناع و خود را اثبات کنید زیرا امروز اخبار تحولات دنیا از دریچه رسانه به اطلاع دیگران می رسد و با کمک رسانه می توان با دیگران ارتباط برقرار و تصویر  درستی به جهان ارایه کرد.

این نماینده مجلس گفت: هر دولت و نظامی که امکان استفاده از رسانه را داشته باشد می تواند واقعیتهای جهان را با اهداف خودش ترسیم کند برای نمونه در تحولات اخیر آمریکا ببینید در حوزه رسانه ای چه اتفاقاتی رخ داده و روی کار آمدن ترامپ محصول رسانه ای بود هرچند ایشان یک قمارباز بود اما بلد بود از رسانه چگونه استفاده کند.

وی اضافه کرد:ترامپ با میلیون ها فالور توانست صدای خود را به جهان برساند و آنچه انتخابات امریکا را شکل داد شبکه های اجتماعی و رسانه ها بود و قدرت رسانه بسیار بالاست و امروز هم در پایان کار می بینید ابزار رسانه را از ترامپ می گیرند تا صدایش به دیگران نرسد.

موسوی بیان کرد: افکار عمومی بر اساس تحلیل رسانه هدایت می شود و در همین آمریکا اگر رئیس جمهوری در آمریکا از مسیر خود خارج شود وی را تحریم رسانه ای می کنند.

وی یادآورشد: اگر مشابه این اتفاقات در کشور دیگری بود همین آمریکا چه جنجالی می کرد و همین  زنی که در آمریکا در کنگره آمریکا کشته شد مانند زنی بود که در فتنه ۸۸ کشته شد اما دیدید در آن حادثه چقدر مانور دادند اما امروز همین حادثه در کشور خودشان را به بهانه نفی خشونت اجازه نمی دهند منعکس شود.

وی گفت: در ایران به بهانه شهید سلیمانی خیلی از پست ها را حذف می کنند یعنی ما در عقبه اقتدار شبکه ای جهانی در فضای امروز با حاکمیت جدید رساته مواجهیم و باید دانست بازیگران اصلی در انتخابات آمریکا،  گوگل و توییتر می شود اینها در ظاهر بخش خصوصی است اما هسته اصلی آن صهیونیستها هستند و آنها تعیین می کنند چه چیزی در دستور افکار عمومی قرار بگیرد یا نگیرد.

موسوی اضافه کرد: رسانه ها در غرب افکار عمومی را می سازند و آنچه مطرح می شود همان  چیزی است که رسانه ها می خواهند و از دریچه رسانه های غربی و آمریکایی در مورد ملتها قضاوت می کنند و اگر بخواهیم مقتدر باشیم باید در عرصه رسانه خود را تجهیز کنیم.

وی بیان کرد: رهبری از گذشته در مورد رسانه و فرهنگ دغدغه داشتند و اقناع افکار عمومی را مهم دانستند اما در عالم واقعیت فقط کارهای خود جوش که توسط نهادهای انقلابی و بسیجی انجام شد و در کلان برای تولید محتوا حرکت جدی نشده است.

موسوی اظهارداشت: بستر اینترنت را مهیا کردیم اما در تولید محتوا کار زیادی نشده، بیش از ۱۰ سال قبل رهبری شورای عالی فضای مجازی را شکل دادند اما جدی نگرفتیم و  گویا عده ای تصمیم گرفتند نگذارند کشور به جایگاه اصلی خود برسد و استقلال کشور را در برخی حوزه ها نمی بینند.

وی اضافه کرد: چقدر رهبری گفتند ما شبکه اینترنت داخلی داشته باشیم اما برخی القا می کنند می خواهد اطلاع رسانی فیلتر شود در حالی که باور داریم برای تاثیر گذاری در دنیا باید راه ارتباطی داشته باشیم.

موسوی تصریح کرد:  در آمریکا چون شبکه را در اختیار دارند براحتی کنترل می کنند اما در ایران چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نمی شود تا اگر دشمن تحریم کرد دستمان بسته نباشد. 

وی اظهارداشت:  امیدواریم این فضا تغییر کند و نیروهای انقلابی و اثرگذار این عرصه ها را در دست بگیرند و در این مسیر گامهای مهمی برداشته شود. 

موسوی در ادامه گفت: در همین واکسن ایرانی هنوز برخی نمی خواهند بپذیرند توان تولید واکس را داریم و متاسفانه تمسخر کردند و امروز که به تولید رسیده تاکید می کنند که واکسن خارجی بیاورید، این تفکر در حوزه رسانه و فضای مجازی هم وجود دارد که باید تغییر کند و شما فعالان بسبج رسانه می توانید در این راه موثر باشید.

وی بیان کرد: جشنواره های استانی کار خوبی است و باید به سمت رسانه های محلی حرکت کنیم و جشنواره های استانی مصداقی از این حرکت بومی سازی است.

موسوی اظهارداشت: رسانه دیگر نمی تواند در اختیار یک طیف خاصی باشد و موضوع شهروند خبرنگار یک رسانه فراگیر شده و در استانها باید توانایی ها دیده شود و از هویت، اقتصاد و فرهنگ خودمان بتوانیم دفاع کنیم و در این راه البته نباید به رسانه و خبرنگار نگاه امنیتی داشته باشیم بلکه باید آن را فرصت ببینیم.

موسوی اضافه کرد: بخش زیادی از فعالان رسانه متعهد، روشنگر و دلسوز نظام هستند و باید اجازه دهیم واقعیتها را مطرح کنند و راستی آزمایی شده و از بروز فساد جلوگیری شود.

وی اظهارداشت: رسانه را نباید دشمن و رقیب خود بدانیم و کسی که درست کار می کند باید رسانه را در کنار خود یک نعمت بداند و از آن هراسی نداشته باشد زیرا .رسانه کمک‌می کند موانع رفع شود، فسادی صورت نگیرد و خیانت ها و مفسده های نیز آشکار شود.

موسوی اضافه کرد: نیازمند کار جمعی و افزایش سواد رسانه ای هستیم و رسانه و فضای مجازی یک فرصت است و اگر تولید محتوای خوب را بالا ببریم دشمن عقب نشینی می کند.