۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » دانش و فناوری
  • شناسه : 29531
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۳۶
  • ارسال توسط :
نگاهی به قانون جدید چک و مزایای آن
نگاهی به قانون جدید چک و مزایای آن

نگاهی به قانون جدید چک و مزایای آن

صدور و انتقال چک استفاده شده از دسته چک‌های 1400 باید در سامانه صیاد ثبت شود.

قانون چک در چند سال اخیر دستخوش تغییراتی شده که از نگاه اقتصاددانان و نیز حقوق‌دانان، مزایای زیادی به همراه داشته است. احمدرضا اسعدی‌نژاد، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه،درباره قانون چک توضیحاتی ارائه داد که برخی از بندهای آن به این شرح است:

– چک یکی از ابزارهای پرکاربرد پرداخت است که با وجود مزایای زیاد، معایبی هم دارد. محدود نبودن مبالغ چک و دریافت‌کنندگان آن، یکی از معایب این ابزار پرداخت است.

– از آنجا که مقدار چک‌های پرداخت نشده زیاد بود، از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ قانون چک چند بار دستخوش اصلاح شد.

– هم‌اکنون دو نوع دسته چک داریم؛ دسته چک‌هایی که مربوط به سال ۱۴۰۰ هستند و دسته‌چک‌های قبل از سال ۱۴۰۰ که تابع قانون زمان صدور خود هستند.

– صدور و انتقال چک استفاده شده از دسته چک‌های ۱۴۰۰ باید در سامانه صیاد ثبت شود، در غیر این صورت شبکه بانکی آن چک را به رسمیت نمی‌شناسد.

– از معضلات حل شده چک طبق قانون جدید، شناسایی میزان اعتبار اشخاص است. اعتبار افراد قابل استعلام است و در قانون جدید اعتبار افراد سنجیده می‌شود.

– در دسته چک‌های سال ۱۴۰۰، رنگ سفید چک‌ها به معنای این است که صاحبان دسته چک هیچ بدهی و چک برگشتی ندارند و رنگ قرمز دسته چک مربوط به افرادی است که تعداد چک برگشتی بالایی دارند.

– یکی از اصلاحات قانون چک در سال ۱۳۹۷ امکان صدور مستقیم اجرائیه توسط دادگاه‌هاست.

– پیش از این طلبکار باید دادخواست ثبت می‌کرد، جلسه رسیدگی برگزار و رأی صادر می‌شد که قابل اعتراض بود و بعد از بررسی مجدد قطعی و منجر به صدور اجرائیه می‌‌شد.

برچسب ها