۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده » سینما و تئاتر » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 19904
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۵۸
  • ارسال توسط :
نگاهی به سوسن تسلیمی
نگاهی به سوسن تسلیمی

نگاهی به سوسن تسلیمی

او می گوید: من سال 1348 وقتی 22 ساله بودم وارد حرفه تئاتر شدم .

سوسن تسلیمی متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۸ در رشت ، بازیگر و کارگردان است. او فارغ التحصیل لیسانس رتشه تئاتز از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۲ می باشد که وقتی ۳۶ ساله بود پس از یک زندگی ناموفق زناشویی به سوئد مهاجرت کرد.

پدرش خسرو تسلیمی ، مدیر تولید و تهیه کننده سینما و تلویزیون بود و مادرش منیره آخوندنیا بازیگری می کرد ، برادرش سیروس هم فیلمنامه‌ نویس می باشد .

او می گوید: من سال ۱۳۴۸ وقتی ۲۲ ساله بودم وارد حرفه تئاتر شدم ، سال هایی که در واقع می توان از آنها بعنوان سال های طلایی تئاتر یاد کرد. در گروه (تئاتر پیاده) کارهای دانشجویی خود را آغاز کردم و بعد با آقای حمید سمندریان و خانم صابری کار کردم سپس با آقاى رشيدى نمايشنامه واى بر مغلوب نوشته آقاى ساعدى را كار كرديم .

بعد از هفت سال تجربه تئاتر در نهایت سال ۱۳۵۷ وقتی ۲۹ ساله بود با فیلم چریکه تارا به کارگردانی بهرام بیضایی اولین بار جلوی دوربین گرفت و در اولین تجربه خود در جشنواره سن سباستین مورد تقدیر قرار گرفت سپس در سال ۱۳۶۳ با سریال سربداران در نقش فاطمه وارد قاب تلویزیون شد.

سال ۱۳۶۴ در گیرودار جنگ ایران و عراق ایده فیلم باشو غریبه کوچک را در طرحی کوتاه با بهرام بیضایی در میان می گذراند و در نهایت به مرحله ساخت می رسد . او در این فیلم بازی کرد اما بعد از ۵ سال و زمانی که دیگر در ایران نبود این فیلم اکران شد و بشدت با آن به شهرت رسید .

سال های آخر حضور در ایران بدلیل وضعیت بد اقتصادی در کارهای هنری ، مشکلات شدید مالی گریبان گیر خودش و داریوش فرهنگ شده بود

طبق گفته خود آن زمان برای پذیرایی از یک مهمانی خانوادگی مجبور شد گردنبند طلایی اش را برای اینکه جلوی مهمانشان خجالت زده نشود بفروشد .او در نهایت سال ۱۳۶۴ بعد از بازی در فیلم باشو غریبه کوچک ، زمانی که ۳۶ ساله بود با صد دلار پول به همراه دخترش توکا به سوئد مهاجرت کرد و پس از مدتی سکونت در این کشور و دریافت حقوق بیکاری کم کم به عرصه هنری بازگشت.

او می نویسد: من در حال حاضر در سوئد جز هیئت ۱۱ نفره مشاورین وزارت فرهنگ در بخش تئاتر هستم که بودجه تئاترها را تصویب می کنیم .تمام گروه های تئاتری در این کشور هر ساله از دولت کمک مالی بلاعوض می گیرند که بتوانند تئاتر را بگردانند و حقوق گروهشان را بپردازند