۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 20722
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
  • ارسال توسط :
نمی توانیم مردم را مجبور به استفاده از شبکه ملی اطلاعات کنیم
نمی توانیم مردم را مجبور به استفاده از شبکه ملی اطلاعات کنیم

نمی توانیم مردم را مجبور به استفاده از شبکه ملی اطلاعات کنیم

قواعدی برای ارزیابی اخبار و سایت‌های خبری باید وجود داشته باشد

«اگر خدماتی که ارائه می‌کنیم کیفی‌تر و ارزان‌تر از شبکه جهانی ماهواره‌ای نباشد، نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.» .

ه گزارش “وقایع خبری” به نقل از مرکز ملی فضای مجازی ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان مطلب فوق و درباره سیاست این مرکز در خصوص اینترنت ماهواره‌ای، افزود: اینترنت ماهواره‌ای تحولی فناورانه است که شرکت‌های امریکایی سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی درباره آن داشته‌اند و قطعاً این خدمت در بسیاری از نقاط کشور که پوشش مخابراتی نداریم می‌تواند استفاده شود و باید حتماً در آن حوزه‌ها از این قابلیت استفاده شود.
وی گفت: اما بحثی که وجود دارد این است که ما در تعریف شبکه ملی اطلاعات و در حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات می‌خواهیم استقلال خود را داشته باشیم و این نگرانی وجود دارد که اگر ما در داخل خدمات موردنیاز مردم را با قیمت مناسب‌تر و کیفی‌تر از شبکه جهانی ماهواره‌ای ارائه نکنیم دلیلی ندارد مردم از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند و قطعاً به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای می‌روند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما در این مرکز طرح و برنامه‌ای را مدنظر داریم که براساس آن شبکه‌های ارتباطی ثابت و همراه باید بشدت توسعه پیدا کند و ما همچنان در زمینه منظومه‌های ماهواره‌ای به‌دلیل قابلیت‌های کشورمان در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره در نظر داریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی طرحی آزمایشی را در قالب منظومه ماهواره‌ای در کشور داشته باشیم که البته شاید این منظومه نتواند آن قابلیت‌های لازم را فراهم کند.
وی اضافه کرد: اما در حال مطالعه‌ایم تا بتوانیم با کشور‌های دیگری از جمله چین، روسیه و ترکیه و با سرمایه‌گذاری مشترک در کنار منظومه ماهواره‌ای امریکایی، منظومه ماهواره‌ای غیرامریکایی را هم داشته باشیم و از خدمات آن استفاده کنیم.
فیروزآبادی درباره جزئیات مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره نحوه برخورد با نشر اکاذیب در فضای مجازی گفت: دنیا با بحران نشر اخبار جعلی، کذب، تهمت و افترا در فضای مجازی روبه‌رو است و در جهان تمهیداتی پیش‌بینی کرده‌اند که چه کسی بتواند برخورد کند.
وی تأکید کرد: متولی در خصوص رسانه‌های جمعی و مطبوعات مشخص است و در این رابطه در سندی که داشتیم تعیین تکلیف شد، اما ما در فضای مجازی شاهدیم که برخی رسانه‌ها با هویت‌های ناشناس به انتشار اکاذیب می‌پردازند و قواعدی برای ارزیابی اخبار و سایت‌های خبری باید وجود داشته باشد که ما در حقیقت در این سند رده‌بندی سایت‌های خبری و تشخیص اخبار واقعی از غیرواقعی را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشتیم.
فیروزآبادی افزود: درباره فیک نیوز‌ها نیز که اثر اجتماعی، منطقه‌ای و ملی دارد صداوسیما موظف شد برای مردم فوراً رفع ابهام کند و البته یک سری تقسیم بندی‌های دیگری هم انجام شده است که مشابه آن در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد و برآمده از تجربه بشری برای زیست در فضای مجازی است