۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 27675
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
  • ارسال توسط :
نمایندگان مجلس: ظرفیت رشته های پزشکی افزایش یابد
نمایندگان مجلس: ظرفیت رشته های پزشکی افزایش یابد

نمایندگان مجلس: ظرفیت رشته های پزشکی افزایش یابد

دسترسی به پزشک و دندانپزشک در نقاط کشور، به یک معضل اساسی برای مردم تبدیل شده است .

نامه ۱۶۵ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور در حمایت از افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

به گزارش “وقایع خبری” ؛ در این نامه آمده است:
جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
با سلام
دسترسی به پزشک و دندانپزشک در بسیاری از نقاط کشور، به یک معضل اساسی برای مردم تبدیل شده است به گونه‌ای که بسیاری از مردم این مناطق برای دسترسی به پزشک باید رنج و خطر سفر به مراکز استان‌ها و یا حتی تهران را به جان بخرند و در نهایت در مقابل بیمارستان‌های انتظار دریافت نوبت برای معاینه پزشک را بکشند.
متأسفانه کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص، نظام سلامت را در برابر بحران‌هایی همچون پاندمی کرونا بسیار آسیب پذیر نموده است. به گونه‌ای که در پیک‌های پی در پی کرونا، موضوع کمبود پزشک عامل اصلی افزایش فشار بر کادر درمان و تهدیدی جدی برای سلامت مردم در حوزه‌های انتخابیه بود.
در موضوع دندانپزشکی وضعیت بسیار بغرنج‌تر است و مردم شهر‌های بزرگ و حتی پایتخت نیز در دسترسی به دندانپزشک و خدمات دندانپزشکی دچار مشکلات بسیار جدی از جمله صف طولانی و هزینه‌های بالای درمان هستند با توجه به این که دستمزد دندانپزشک، عمده هزینه خدمات دندانپزشکی را تشکیل می‌دهد، کمبود دندانپزشک نقش اصلی را در تهدید سلامت دهان و دندان مردم دارد.
با وجود اختلافات موجود بر سر سرانه پزشک، متأسفانه تمامی سناریو‌های مطرح شده از سوی نهاد‌های مختلف نشان دهنده کمبود شدید نسبت پزشک و دندانپزشک به جمعیت کشور در مقایسه با منطقه و کشور‌های پیش رو در نظام سلامت است.
از طرفی باید به این نکته توجه نمود که کشور در آستانه بحران سالمندی جمعیت قرار دارد که موجب افزایش شدید نیاز به خدمات پزشکی خواهد شد. در صورت عدم افزایش ظرفیت تربیت پزشک کافی برای پاسخگویی به نیاز‌های درمانی سالمندان، هزینه سنگینی به مردم و کشور تحمیل خواهد شد و ممکن است همانند ابتدای انقلاب مجبور به واردات پزشک شویم.
همانطور که مستحضرید، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در اقدامی به جا و قابل تقدیر، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به میزان سالانه سه تا ۵ هزار نفر، به مدت ۵ سال را مصوب نموده است. متاسفانه این اقدام از سوی نهاد‌های صنفی پزشکی به شدت مورد هجمه قرار گرفته است و این نهاد‌ها با نامه نگاری با حضرتعالی خواستار خروج این مصوبه از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی شده اند.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر و تشکر از این اقدام انقلابی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، حمایت کامل خود را از این اقدام ابراز می‌داریم و از حضرتعالی خواستاریم منافع مردم را در اولویت تصمیم گیری خود قرار داده و در راستای عمل به وعده خود مبنی بر رفع انحصار از حوزه سلامت، نسبت به تصویب و اجرای این مصوبه توجهات ویژه خود را مبذول فرمایید.