۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » بهداشت و درمان » درمان » قزوین » نظام سلامت
  • شناسه : 12186
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
  • ارسال توسط :
نماز عید فطر در  مصلی‌ها و  مکان‌های تجمع بزرگ سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود
نماز عید فطر در  مصلی‌ها و  مکان‌های تجمع بزرگ سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود

نماز عید فطر در مصلی‌ها و مکان‌های تجمع بزرگ سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود

برگزاری نماز عید فطر در مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین گفت: در هفته اول خرداد با توجه به تعطیلات چند روزه بعد از ماه مبارک رمضان، تمایل برای مسافرت زیاد است اما تاکید می‌کنم که مردم لطفا رفتن به مسافرت را عقب بیندازند چرا که وضعیت شکننده است.

منوچهر حبیبی، سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین، در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت : جمعه آخر ماه مبارک رمضان توسط امام راحل به عنوان روز قدس نامگذاری شده است، روزی که یادگار امام راحل و قوت قلبی برای مردم فلسطین است، هرساله مسلمانان جهان این روز را بزرگ می‌شمارند و از قیام مردم فلسطین حمایت می‌کنند. امسال به دلیل شیوع کرونا نحوه برگزاری مراسم روز قدس  متفاوت است و عملاً امکان برگزاری روز قدس به صورت راهپیمایی و تجمعات در شهرها وجود ندارد، برنامه‌ریزی صورت گرفته که ساعت ۱۲ روز جمعه مقام معظم رهبری سخنرانی داشته باشند، ما نیز باید تلاش کنیم به صورت گسترده امکان بهره‌مندی مردم از این سخنرانی وجود داشته باشد.

حبیبی یادآور شد: با توجه به اهمیت سخنرانی مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید برنامه‌ریزی کند تا سخنرانی مقام معظم رهبری از طریق بلندگوهای تمامی مساجد در سطح شهر و روستا پخش شود، همچنین ستاد برگزاری نماز جمعه نیز باید طوری برنامه‌ریزی کنند که این سخنرانی از تریبون‌های نماز جمعه نیز پخش شود تا دشمنان بدانند روز قدس هیچگاه از ذهن ملت ایران فراموش نمی‌شود.

 وی با اشاره به برگزاری نماز عید فطر،تصریح کرد: برگزاری نماز عید فطر در مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر است، همچنین نماز عید فطر در  مصلی‌ها و مکان‌های تجمع بزرگ سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود، در واقع این نماز به صورت متمرکز برگزار نمی‌شود و مسائل بهداشتی و توجه به سلامت مردم مورد توجه قرار گرفته است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید تیم‌های بهداشتی خود را در مساجد مستقر و رعایت مسائل بهداشتی را رصد کند، سازمان تبلیغات اسلامی نیز  باید تاکید کند که حضور  نمازگزاران در مسجد طبق اصول بهداشتی و با حفظ فاصله گذاری اجتماعی صورت بگیرد و در مساجدی که فضای باز وجود دارد نماز عید فطر در فضای باز خوانده شود.

وی اظهار کرد: شهرداری نیز موظف است ضدعفونی کردن مساجد و همچنین خیابان‌های منتهی به مساجد را بر عهده بگیرد، ضمن اینکه از نمازگزاران و روزه‌داران می‌خواهیم که به همراه خود مهر، سجاده و زیرانداز شخصی  بیاورند، همچنین خانم‌ها از چادر نماز  شخصی استفاده کنند.

حبیبی تصریح کرد: تلاش داریم با رعایت اصول بهداشتی در برگزاری نماز عید فطر مشکلی ایجاد نشود، اگرچه مردم روزه‌دار قزوین در شب‌های قدر نشان دادند که بر اصول بهداشتی پایبند هستند و همانطور که این مراسم برگزار شد و موارد خاصی دیده نشد و متولیان امر راضی بودند.

وی یادآور شد: فعالیت ادارات و ساعت کاری کارکنان نیز  از اول خردادماه به روال عادی برمی‌گردد، در واقع کارمندان باید  از ۷ و ۱۵ دقیقه صبح تا ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه در محل کار خود حاضر شوند، تاکید بر این است که افرادی که در بیمارستان بستری یا قرنطینه هستند فعلا در محل کار خود حاضر نشوند.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین اظهار کرد: در تمامی بیمارستان‌های استان نیز باید خدمات درمانی به روال عادی برگردد تا مردم در این حوزه  دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد : در شهرستان تاکستان نیز درمان کرونا به بیمارستان شفا محدود شود و بیمارستان تامین اجتماعی کارهای عمومی درمان مردم را دنبال کند، همچنین خدمت‌رسانی در بیمارستان رحیمیان که تیم بهداشت و درمان سپاه در آن مستقر هستند تا ۱۵ خرداد تمدید شود.

وی خاطر نشان کرد: پارک بانوان نیز با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از تعطیلات عید فطر می‌تواند پذیرای بانوان باشد.

حبیبی گفت: کماکان مهدهای کودک و پیش دبستانی تعطیل است، زمانی که ما نمی‌توانیم مدارس را به صورت کامل بازگشایی کنیم بنابراین مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدارس استثنایی نیز تعطیل است همچنین در حال حاضر مدارس شبانه روزی امکان ادامه فعالیت ندارد.

وی اظهار کرد: در هفته اول خرداد با توجه به تعطیلات چند روزه بعد از ماه مبارک رمضان، تمایل برای مسافرت زیاد است اما تاکید می‌کنم که مردم لطفا رفتن به مسافرت را عقب بیندازند اگر چه شرایط کنترل شده است اما وضعیت بسیار شکننده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در  جنوب کشور رخ داد  به نظر می‌رسد باید مراقبت‌های خود را بیشتر کنیم، تاکید ما  بر عدم رفتن به مسافرت است و از رسانه‌ها می‌خواهیم در این حوزه کمک کنند.

وی تاکید کرد: موزه‌ها و اماکن تفریحی و گردشگری نیز فعالیت خود را بعد از تعطیلات اول هفته خرداد آغاز کنند اگرچه اختیار بازگشایی وجود دارد، دریاچه‌ اوان، گازرخان و سایر مراکز گردشگری باید بعد از تعطیلات بازگشایی شوند.

حبیبی افزود: از مردم می‌خواهیم مانند چند ماه گذشته این هفته را نیز همراهی کنند تا بتوانیم ویروس را از بین ببریم، در حال حاضر با همکاری سازمان انتقال خون امکان پلاسما درمانی بیماران کرونایی در استان قزوین فراهم شده است، از دانشگاه‌علوم‌پزشکی و دفتر امنیتی می‌خواهیم در این حوزه همکاری کنند و اطلاعات لازم را در اختیار انتقال خون قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: رستوران‌ها نیز می‌توانند بعد از ماه رمضان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قزوین و سازمان صنعت انجام دهند، دانشگاه علوم پزشکی نیز باید پروتکل‌های پزشکی بهداشتی را به رستوران ها ابلاغ کند.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین با اشاره به امتحانات دانش آموزان بیان کرد: ۶۰۰۰ دانش آموز در استان قزوین باید به صورت حضوری امتحان دهند، حضور تعداد زیادی از دانش آموزان و تصحیح اوراق آن‌ها نیاز به مراقبت‌های بهداشتی جدی دارد، در هر شهرستان باید فرماندار، همراهی شهرداران، سازمان صمت و آموزش و پرورش این امر را مدیریت کنند، باید فضایی ایجاد شود که ماسک و دستکش در اختیار دانش‌آموزان  قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر کنترل صورت نگیرد ممکن است مشکلی پیش بیاید که نتوانیم آن را مدیریت کنیم، مدیران باید این موضوع را با حساسیت بررسی و مدیریت کنند.

وی بیان کرد: طبق مصوبه ستاد، اجاره سه ماهه سی ان جی هایی که در اختیار شهرداری هست نیز بخشیده می‌شود، طبق این مصوبه اجاره‌های اسفند ماه سال ۹۸ و  فروردین، اردیبهشت ماه سال ۹۹ بخشیده شده و اگر این کار صورت نگیرد تخلف از مصوبه ستاد ملی قابل پیگیری است.