۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » حوادث » نظام سلامت
  • شناسه : 16389
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۵۳
  • ارسال توسط :
نصب وسایل گرمایشی را به دست افراد متخصص بسپارید
نصب وسایل گرمایشی را به دست افراد متخصص بسپارید

نصب وسایل گرمایشی را به دست افراد متخصص بسپارید

بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم هر سال است،

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی: برای جلوگیری از مسمومیت به گاز مونوکسید کربن حتماً، نصب وسایل گرمایشی را باید به افراد متخصص سپرد.

دکتر مریم اخگری افزود: با آغاز فصل سرما شاهد استفاده از وسایل گرماده و بخاری‌های غیر استاندارد هستیم و برخی از این بخاری‌ها دودکش مناسبی ندارد و در فضای دربسته استفاده می‌شود که از احتراق ناقص سوخت، گاز خطرناک مونوکسید کربن در فضا ایجاد می‌شود که به آن کشنده خاموش می‌گویند.
وی گفت: این گاز از این رو به کشنده خاموش معروف شده است که نه بو و نه رنگ دارد و وقتی در فضا متصاعد می‌شود فرد احساس نمی‌کند در مواجهه با آن قرار گرفته است و فقط به فرد نوعی رخوت خستگی و سستی دست می‌دهد و آرام آرام به خوابی می‌رود که دیگر بیدار نخواهد شد.

این متخصص سم شناسی و داروشناسی افزود: قبل از استفاده از وسایل گرمایشی حتما باید از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کرد و اگر از شومینه استفاده می‌شود باید دودکش‌های شومینه، چک شود.
وی گفت: اینکه لوله‌های بخاری را داخل آب قرار می‌دهند و یا آن را سرد می‌کنند هیچکدام منجر به تهویه هوا نمی‌شود و حتما باید از سیستم‌های استاندارد برای تخلیه مونوکسید کربن در فضای منزل و دیگر فضا‌های بسته استفاده کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم هر سال است، به نحوی که از ۷۸۴ فوتی مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال گذشته (۱۳۹۸)، ۷۱.۷ درصد در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده اند.
بر اساس این گزارش در سال گذشته ۷۸۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که از این تعداد ۲۲۲ نفر در نیمه اول و ۵۶۲ نفر در نیمه دوم سال جان باخته اند.
در سال گذشته بیشترین تلفات مسمومیت با گاز در ماه‌های بهمن با ۱۳۱، دی با ۱۲۶ و آذر با ۱۲۳ نفر ثبت شده است.