۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » کردستان » کشاورزی
  • شناسه : 20916
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
  • ارسال توسط :
ناکارآمدی‌های اقتصادی ریشه در دولتی بودن آن دارد
ناکارآمدی‌های اقتصادی ریشه در دولتی بودن آن دارد

ناکارآمدی‌های اقتصادی ریشه در دولتی بودن آن دارد

بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و نتیجه همه ناکارآمدی‌ها ریشه در این موضوع دارد.

محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه در نشست شورای اداری کردستان گفت : نمایندگان مردم یکی از سیاست‌های قطعی و رویکرد‌های ما این است که به مردم باور داشته باشیم و آن‌ها را در اقتصاد دخیل کنیم.

به گزارش “وقایع خبری ” وی افزود: در سیاستگذاری و قانونگذاری و حوزه اجرا باید به سمت مردمی شدن حرکت کنیم و لذا در مجلس یازدهم اولویت را به نظارت داده ایم تا بتوانیم بر این مشکلات به کمک خود مردم فائق بیایم.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر جا موفق بوده‌ایم جایی بوده که مردم ورود کرده‌اند و هر کاری که گره خورده و بر زمین مانده است جایی بوده که مسئولان مردم را رها کرده اند.
قالیباف افزود: ما باید به سمت یک اقتصاد مردمی حرکت کنیم و در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری و حوزه اجرا باید این اصل مهم را مد نظر قرار دهیم..
وی با تا;ید بر اینکه باید بر مشکلات با کمک خود مردم فائق آییم چرا که زحمات زیادی می‌کشیم، اعتبار را می‌آوریم، ولی متاسفانه خوب هزینه نمی‌کنیم اضافه کرد: نظارت باید به سمتی برود که موجب اصلاح شود و اصلاح بدون واگذاری کار مردم به دست مردم ممکن نمی‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: نظام اداری و بروکراسی بسیار متمرکز و سنگین که واقعا زنجیری به دست و پای مردم به ویژه در حوزه اقتصاد شده که این هم نیازمند بازنگری است چرا که این بروکراسی بسیار سنگین موجب شده مردم برای یک مجوز فرایند و چرخه‌ای طولانی طی کنند.  
قالیباف خاطرنشان کرد: ما اصلا در حوزه‌های نظارتی در مجلس به دنبال مچگیری و چوب لای چرخ گذاشتن نیستیم ما خودمان سختی کار اجرایی را لمس کرده‌ایم و هرگز دنبال این نیستیم که شجاعت را از یک مدیر لایق بگیریم، دنبال این نیستیم که دیوان محاسبات مزاحمت برای اجرای یک کار ایجاد کند بلکه به تمام معنا پشتیبان مدیران امین هستیم و می‌خواهیم این‌ها با جرات تصمیم‌گیری و کار کنند.
وی افزود: بخش نظارت در زمان کم‌کاری‌ها باید به وظیفه ذاتی خود رسیدگی کند و لذا انتظار داریم دوستان ما را در کنار خود ببینند.
وی با بیان اینکه تنظیم برنامه هفتم را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: در بودجه ۱۴۰۰ متمرکز شدیم که مشکل همه روستا‌هایی که تنش آبی و از راه مناسب بی‌بهره هستند را حل کنیم.
قالیباف اضافه کرد: اینکه مردم در کنار سد باشند و رنج بی‌آبی داشته باشند حاصل نامناسب بودن مدیریت و تدبیر و بروکراسی و نظام اداری است.
وی گفت: هزار و ۲۰۰ روستا در کشور تنش آبی دارند این در حالی است که همین روستاها، شبه جزیره‌هایی در محاصره سد‌ها هستند.  
رئیس مجلس با بیان اینکه در موضوعات محرومیت‌زدایی و حاشیه‌نشینی با خرد جمعی و کار مطالعاتی باید اقدامات اساسی انجام بگیرد، گفت: ما بیش از ۲ هزار نقطه در کشور داریم که در حوزه حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی نیاز به رسیدگی فوری دارند.
وی اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ برای این نقاط اعتبار و بودجه اختصاص یافته که برای کردستان در همین حوزه یک هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

قالباف افزود: در موضوعات مهم دیگر مانند نهاده‌ها و سلامت ورود و ساماندهی در این حوزه را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: گرانی و بی‌ثباتی اقتصادی کمر مردم را شکسته است باید با تدبیر مناسب زمینه رفع این مشکلات را فراهم سازیم.
وی گفت: این غصه بزرگی است که درآمد سرانه مردم این استان ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری اس و سوال اینجاست که چرا باید سرانه درآمد مردم این استان با تمام این ویژگی‌های خوب پایین باشد و همه ما باید از دولت و مجلس در راستای اصلاح این مشکل گام برداریم.   رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هرکار خوبی انجام بدهیم وقتی مردم آن را در زندگی خود احساس نکنند یعنی یک گوشه کار اشکال ندارند.
وی افزود: در دوران جوانی و دفاع مقدس در کردستان بودم انصافا انقدر مردم این استان خونگرم، باوفا و صادق هستند که وقتی انسان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، اگر دور شود احساس دلتنگی می‌کند.  

قالیباف با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای اصلاح این مشکل وجود دارد، گفت: کردستان در حوزه کشاورزی که به صورت مستقیم با امنیت غذایی مردم ارتباط دارد ظرفیت‌های بالایی دارد که باید به خوبی دیده شود.
رییس مجلس عنوان کرد: در حوزه غذا و امنیت غذایی این زنجیره تولید را باید با توجه به قابلیت‌هایی که در کشور وجود دارد تکمیل کنیم.
وی اضافه کرد: همه اتفاق‌نظر داریم استان کردستان در حوزه کشاورزی و تکمیل زنجیره تولید می‌تواند یکی از مهمترین تولیدکنندگان کشور باشد.
قالیباف افزود: حتما در سیاست‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار خواهیم داد.
وی با انتقاد از رهاکردن برخی پروژه‌ها با اختصاص اعتبارات قطره چکانی گفت: یکی از رویکرد‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که در مجلس به صورت جدی دنبال خواهیم کرد اتمام این پروژه‌ها و خودداری از شروع پروژه جدید خودداری شود.