۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 33428
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۶
  • ارسال توسط :
میزبانی مسابقات ملی قرآن کمک به توسعه گردشگری مذهبی قزوین
میزبانی مسابقات ملی قرآن کمک به توسعه گردشگری مذهبی قزوین

میزبانی مسابقات ملی قرآن کمک به توسعه گردشگری مذهبی قزوین

پروژه مهم ساماندهی و مرمت بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق از جمله پروژه‌های دارای اولویت اداره‌ کل میراث فرهنگی استان قزوین در حوزه توسعه گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

علیرضا خزائلی ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش نغمات دینی به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین،گفت: برگزاری چنین رخدادهایی به تقویت و توسعه گردشگری مذهبی قزوین و شناساندن جاذبه هایی همچون بقاغ متبرکه و مساجد تاریخی این شهر و استان به مردم کشور کمک می کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی غنی استان برای توسعه گردشگری در این حوزه گفت: استان قزوین با برخورداری از اماکن متعدد مذهبی شامل امامزادگان، بقاع متبرکه و مساجد تاریخی از جمله آستان مقدس امامزاده‌حسین (ع)، بقعه چهار انبیاء، مسجد جامع عتیق و… از ظرفیت‌های غنی در حوزه گردشگری مذهبی برخوردار است.

خزائلی افزود: بسیاری از این اماکن علاوه بر یک مکان فرهنگی و زیارتی، یک اثر تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در ایام تعطیلات مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی نیز در همراهی و مشارکت با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این توفیق را داشته که سهم کوچکی در برگزاری این رویداد ارزشمند دینی و فرهنگی داشته باشد.

خزائلی ادامه داد: در همین راستا برنامه‌ریزی لازم برای بازدید میهمانان و آشنایی این افراد با اماکن تاریخی شهر قزوین انجام شده و در خصوص اقامت میهمانان نیز حمایت‌هایی صورت گرفته است و همه تلاش و اهتمام خود را در ارائه خدمات مناسب و شایسته در حوزه مباحث مرتبط با اداره کل خواهیم داشت.

این مسوول فرهنگی ضمن بیان رویکرد میراث فرهنگی قزوین در توسعه گردشگری مذهبی عنوان کرد:توسعه گردشگری مذهبی و استفاده از این ظرفیت‌ها و تقویت زیرساخت‌ها در این اماکن برای سهولت بازدید گردشگران یکی از اولویت‌های این سازمان برای جذب گردشگران و توسعه گردشگری استان به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: پروژه‌های مرمتی بسیار مهم و عظیمی در ساماندهی و حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی مذهبی استان در مشارکت با اداره کل اوقاف وامور خیریه استان در حال انجام است.

وی به پروژه مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع)، طرح توسعه بقعه پیغمبریه و آب انبار شهید ثالث اشاره کرد و گفت: علاوه بر این ها، طرح ساماندهی مساجد تاریخی با مشارکت هیات امنای مساجد تاریخی مانند مسجدسبز، مسجد پنجه علی، مسجد ملامهدی، مسجد حاج ابراهیم و غیره نیز انجام شده و یا در حال اجراست.

خزائلی تصریح کرد: پروژه مهم ساماندهی و مرمت بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق که از آثار ارزشمند تاریخی مذهبی استان به شمار می‌رود نیز از جمله پروژه‌های دارای اولویت اداره‌ کل میراث فرهنگی استان قزوین در حوزه توسعه گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: جلسات متعددی نیز با موضوع بررسی سند ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار و مباحث تقویت زیرساخت‌های این حوزه برای ارائه خدمات به گردشگران و زائران مورد بررسی قرار گرفته که امیدواریم با ادامه این روند و ارتقاء جایگاه این حوزه زمینه حضور گردشگران مذهبی در استان فراهم شود.

خزائلی اضافه کرد: چاپ کتاب گردشگری مذهبی شامل تصاویر و توضیحات مربوط به بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی مذهبی شامل امامزادگان، مساجد، کلیساها، حسینیه‌ها، سقاخانه‌ها، بقاع متبرکه، آیین‌ها و مراسم مذهبی، درختان متبرک، هنرهای سنتی وابسته به مذهب و در نهایت معرفی مسیرهای پیشنهادی برای گردشگری مذهبی نیز از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه توسعه این شاخه از گردشگری به شمار می‌رود.

چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در رشته‌های اذان، دعاخوانی، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم به میزبانی قزوین از روز شنبه در سالن آمفی تئاتر شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان این شهر به مدت پنج روز در حال برگزاری است.