۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اخبار ملی
  • شناسه : 24620
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۰
  • ارسال توسط :
موجودیت نامشروع رژیم  صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد
موجودیت نامشروع رژیم  صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد

موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد

اولویت اول و قطعی ما بازگشت ایرانیانی است که به بهانه واهی در زندان‌های امریکا هستند.

وقایع خبری/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهام‌زنی رژیم صهیونیستی درباره دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی تصریح کرد: موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد. سعید خطیب‌زاده روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره اتهامات رژیم صهیونیستی و امریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی و تلاش این رژیم برای طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت: این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.
او با بیان این نکته که هرکجا این رژیم رفته با خودش ناامنی، ترور و خشونت برده است، اظهار داشت: مسئول وضعیت فعلی همان‌هایی هستند که پای رژیم اشغالگر قدس را به این منطقه باز کرد‌ه‌اند. خطیب‌زاده با بیان اینکه قطعاً این اظهارات محکوم است، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود. هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای اینکه از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.
این موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه پس از آن مطرح شد که رژیم صهیونیستی پس از آنکه نفتکش «مِرسِر استریت» جمعه گذشته در نزدیکی عمان هدف حمله قرار گرفت، در تلاش است تا شورای امنیت سازمان ملل را وادار به محکوم کردن این حادثه کند. اسرائیل مدعی است که نفتکش «مِرسِر استریت» که تحت کنترل این رژیم است، توسط پهپادهای ایران هدف قرار گرفته و شورای امنیت باید به این حادثه رسیدگی کند. در این حادثه دو نفر از خدمه کشتی، شامل یک فرد رومانیایی و یک بریتانیایی جان خود را از دست داده‌اند.به گزارش ایسنا بر اساس گفته یک منبع دیپلماتیک، رژیم صهیونیستی سعی دارد با همکاری سایر کشورها، بویژه انگلیس و امریکا شورای امنیت را برای پیگیری ادعای اقدامات تروریستی ایران متقاعد کند.
در همین راستا قرار است نماینده رژیم صهیونیستی در امریکا و سازمان ملل یک نامه به شورای امنیت ارسال کند و در آن خواستار رسیدگی به موضوع و محکوم کردن حادثه نفتکش مِرسِر استریت شود.«یائیر لاپید»، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی نیز تاکنون در گفت‌وگو با همتایان خود از واشنگتن و لندن خواستار پاسخ دیپلماتیک و جدی این کشورها و همچنین سازمان ملل در رابطه با این حمله شده است.
حضور چند ده هیأت خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود به حضور هیأت‌های مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب کشورمان در پنجشنبه پیش رو اشاره کرد و گفت: سفر «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق به تهران در برنامه است و احتمال زیاد برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهد آمد و در چهارچوب دوجانبه است.
البته علاوه بر ایشان، چند ده هیأت از کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کنند.
وی یادآور شد: از همان ابتدا که زمان مراسم تحلیف معلوم شد وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با دستورالعمل‌های ارسالی از مرکز و به طور گسترده با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس‌جمهوری منتخب، پیگیر برگزاری مراسم تحلیف بودند.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: با توجه به مضایق کرونایی حضور این هیأت‌ها قابل توجه است و نشان دیگری از مردم‌سالاری و میزان مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است. این هیأت‌ها در سطح رؤسای جمهور، رؤسای دولت‌ها، رؤسای مجالس کشورهای مختلف، وزیران امور خارجه و وزرای کشورهای مختلف و فرستادگان ویژه هستند. خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حضور نماینده‌ای از عربستان در مراسم تحلیف نیز بیان کرد: تا جایی که جزئیات را دیدم جزئیاتی از نماینده‌ عربستان سعودی ندیدم و باید چک کنم و این گزارش را نمی‌توانم تأیید کنم.
گروگانگیری دولت امریکا
خطیب‌زاده درباره اتهام وارده به یک ایرانی ساکن کانادا برای خرید و صادرات غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی به ایران اظهار داشت: اقداماتی که امریکا انجام می‌دهد نمود دیگری از گروگانگیری است که وقیحانه انجام می‌دهد و به ادعاهای واهی، اینکه ایرانی برای ارسال وسایل آزمایشگاهی و مواد اولیه یا قطعات هواپیما و… متهم شود واقعاً برای امریکا و مخصوصاً دولت آقای بایدن جای شرم دارد که با شعار متفاوتی آمده بود.
وی افزود: آنچه اتفاق می‌افتد گروگانگیری آشکار و گردنکشانه توسط دولت امریکاست. همان‌طور که بارها گفتیم اولویت اول و قطعی ما بازگشت ایرانیانی است که به بهانه واهی در زندان‌های امریکا هستند.
توافق‌های خوبی در وین صورت گرفته است
خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین و مواضع امریکا هم گفت: همگان از قبل می‌دانستند و به‌طرف‌های مقابل هم اطلاع داده شده بود، یک انتقال دموکراتیک قدرت در ایران اتفاق می‌افتد و اتفاقاً کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند بیش از همه باید بدانند که زمانی انتقال قدرت به این شکل آرام و به‌صورت مدنی صورت می‌گیرد باید منتظر باشند تا تیم جدید به‌عنوان تیم مجری سر جای خودش مستقر شود.
وی ادامه داد: تصمیمات در حوزه حاکمیتی اخذ می‌شود و قطعاً دولت و رئیس‌جمهوری جدید نقش بسیار مهمی دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوها به‌جای خوبی رسیده، عنوان کرد: البته مثل هر مذاکره دیگری همانقدر که احتمال به نتیجه رسیدن دارد احتمال به نتیجه نرسیدن آن نیز هست. این ذات و طبع هر مذاکره‌ای است.
وی ادامه داد: در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش سه ماهه اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافق‌هایی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقی مانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتماً توافق‌هایی صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند.
پیگیری مذاکرات صلح افغانستان
سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان اظهار داشت: همان‌طور که بارها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعاً طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است. همگان باید توجه داشته باشند که گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور باشد.
خطیب‌زاده ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو هستند و سعی می‌کنند که در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای اختلافات خودشان را حل کنند فکر می‌کنیم همه کشورها توجه کنند که همین مسیر، مسیر درست و بجایی است.