۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه ها » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 31153
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
  • ارسال توسط :
مطالبه گری اهالی قلم!
مطالبه گری اهالی قلم!

مطالبه گری اهالی قلم!

امروزها، بیش از هر توصیه ای در امر مطالبه گری، نیاز به اقدامات فرهنگی مناسب، امنیت شغلی و استقلال فکری و مالی رسانه ها و اهالی قلم داریم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین: مطالبه گری و پرسش از رسالت‌های اهل قلم است که می‌تواند جامعه‌ را به سمت اصلاح هدایت کند. (ایرنا.قزوین.۵ تیر ۱۴۰۱).
البته با توجه به اینکه فرمایشات مدیر کل در جمع اصحاب رسانه و در قالب نشست خبری! مطرح شده است قطعا بایستی منظورشان بیشتر اهالی رسانه باشد. رسانه هایی که امروزها بسیار کمتر از گذشته بو و سوی مطالبه گری دارند که این خود دلیل عمده ی عدم استقبال و توجه مردم به رسانه ها، بخصوص رسانه های بومی می باشد.
با توجه به آنچه رفت به نظر می رسد آقای مدیر کل بیش از آنکه اهالی قلم را توصیه به مطالبه گری و پرسشگری بکنند، علل عدم مطالبه گری اهالی قلم و رسانه را مورد بررسی کارشناسانه قرار داده و پس از رفع مشکلات عدیده ی موجود در حوزه ی رسانه، متوقع مطالبه گری آنان باشند.
در شرایطی که علاوه بر وجود بحث های امنیتی، بسیاری از رسانه ها و اهالی رسانه و قلم، هشتشان گرو نه شان است و برای حیات حداقلی شان بیش از هر چیز محتاج اخذ رپرتاژ و آگهی از دستگاهها و نهادهای اداری هستند، چگونه می شود توقع داشت که مطالبه گر هم باشند و از ناکارآمدی دستگاههای اداری و مسئولین موردنظر بگویند و بنویسند؟
به خوبی می دانیم که مطالبه گری علاوه بر فراهم ساختن زمینه ی رشد و پویایی رسانه ها، حس مشارکت پذیری اقشار مختلف را نیز تقویت نموده تا جایی که مردم خود را جزئی از بازوی نظارتی و شفاف سازی جامعه بدانند. و در این صورت است که جامعه اصلاح و به سمت رشد و تعالی میل کرده و رانت و فساد، دزدی، اختلاس و کم کاری در نهادهای مختلف حکومتی و غیرحکومتی و معضلات اجتماعی و فرهنگی -که روز به روز شاهد گسترش آن در جامعه هستیم،- به حداقل خواهد رسید.
آقای مدیر کل! امروزها، بیش از هر توصیه ای در امر مطالبه گری، نیاز به اقدامات فرهنگی مناسب، امنیت شغلی و استقلال فکری و مالی رسانه ها و اهالی قلم داریم. استقلالی که اگر برایش چاره ای اساسی اندیشیده نشود، حداقل های موجود را هم از دست خواهید داد!

*حسن شکیب زاده

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.