۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » سیاست » شورای نگهبان » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 14379
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
  • ارسال توسط :
مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مغایر با قانون اساسی است
مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مغایر با قانون اساسی است

مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مغایر با قانون اساسی است

اریخ برگزاری انتخابات دور دوم مجلس همچنان همان تاریخ قبلی است.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این مصوبه در واقع لایحه‌ای بود که به مجلس آمده بود و ابهام و موارد تذکر زیادی هم داشت.
وی گفت: در یکی از بند‌های تبصره جزء ۱۰ بند الف درباره وظایف شورای‌های اسلامی شهر و روستا در مصوبه مالیات بر ارزش افزوده این وظایف فراتر از اختیارات اصل ۱۰۰ قانون اساسی و بحث نظارت است و به همین دلیل اعضای شورای نگهبان آن را مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی تشخیص دادند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادات متعدد به اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری وارد شد گفت: یک ایراد این است که در این اساسنامه به منشور المپیک اشاره شده است اما معلوم نیست که این منشور مصوب کجاست و چه محتوایی دارد.
اقای کدخدایی افزود: همچنین فقهای شورای نگهبان اعتقاد دارند که منشور و مفاد منشور برای ما ارسال شود. در این اساسنامه بحث منشور المپیک و قوانین مقررات داخلی است که هم عرض هم ذکر شده و در صورت تعارض، مشخص نیست که کدام باید مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد : همچنین در این اساسنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی ذکر شده که مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی است.
اقای کدخدایی در نشست خبری امروز که به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگارانی همچون مرحوم مردوخی و خانم عبدالمحمدی و روح الله رجایی، به بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و دولت پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان به این موارد ایراد گرفته است. اقای کدخدایی اضافه کرد: بررسی‌ها در این باره تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود. وی افزود: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظر آیت الله جنتی مبنی بر ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس گفت: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده و مجلس هم پیگیر است. وی افزود: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارآیی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آن‌ها وجود داشته باشد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان علاوه بر اینکه هر چهار سال یکبار نظارت بر رفتار نمایندگان دارد، بهتر است که در طول چهار سال هم بر رفتار نمایندگان نظارت شود. اقای کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز تصریح کرد: مجلس یازدهم همت کرده و در حوزه معیشت قوانینی را به تصویب رسانده است، اما ملاک ما برای ارزیابی طرح‌ها و لوایح مجلس مطابقت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تاریخ برگزاری انتخابات دور دوم مجلس همچنان همان تاریخ قبلی است و شاید در شیوه تبلیغات، تدابیری در نظر گرفته شود. اقای کدخدایی در ادامه نشست خبری درباره اینکه آیا شورای نگهبان می‌تواند به شفاف سازی آمار کرونا ورود کند یا خیر، گفت: تا مصوبه‌ای نباشد شورای نگهبان نمی‌تواند ورود کند ما باید تابع نظرات مسئولان باشیم. اگر در ارایه آمار تردید ایجاد شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. نظرات مسئولان اتمام حجت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. 

وی همچنین درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: شب گذشته با معاون وزیر کشور صحبت کردم ظاهرا ستاد کرونا گفته انتخابات دور دوم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.  کدخدایی اضافه کرد: همچنان همان تاریخ قبلی، تاریخ برگزاری انتخابات است. آقایان با برگزاری دور دوم انتخابات مخالفت ندارند شاید در شیوه تبلیغات، تدابیری در نظر گرفته شود. وی درباره اعلام اسامی برخی افراد برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نیز گفت: هنوز شورای نگهبان درگیر انتخابات ریاست جمهوری نشده است. به نظر من این مسئله موضع شورای نگهبان نیست، ولی دوستانی که ادوار گذشته ثبت نام کردند و احراز صلاحیت نشدند، دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ورود نکنند.

کدخدایی درباره مصوبات مشابه FATF نیز تصریح کرد: در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد. وی در ادامه در خصوص واگذاری مسئولیت نظارت بر انتخابات شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه آیت‌الله جنتی اشاره کردند نظارت بر نمایندگان بود که من توضیح خواهم داد؛ نسبت به بحث اول دوستان مان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند. اقای کدخدایی اضافه کرد: در مصوبات مشابهی که سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند، چون در آنجا به صورت حصری نظارت بر انتخابات را به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌ایم. باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.