۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » اقتصاد » کارگری- کارمندی
  • شناسه : 30043
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
  • ارسال توسط :
مصوبه شورای عالی کار در خصوص حقوق و دستمزد لازم الاجرا است
مصوبه شورای عالی کار در خصوص حقوق و دستمزد لازم الاجرا است

مصوبه شورای عالی کار در خصوص حقوق و دستمزد لازم الاجرا است

سبد معیشتی که دولت اعلام کرد ۹ میلیون تومان بود، اما حقوق کارگر ۳۰ درصد کمتر از سبد معیشتی است.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار گفت:مصوبه‌ی تصویب شده در رابطه با حقوق و دستمزد در شورای عالی کار از لحاظ قانونی لازم الاجراست.

فرامرز توفیقی افزود: جلسات متعددی با نمایندگان دولت، کارفرمایی و کارگری در شورای عالی کار درباره حقوق و دستمزد برگزار شد و ۹ عضو شورای عالی کار مصوبه را امضا کردند مصوبه‌ای که از شورای عالی کار بیرون آمد از لحاظ قانونی لازم الاجراست و این رأی برگردانده نمی‌شود.
وی افزود: این مصوبه دل نگرانی‌های نماینده کارفرمایی مبنی بر نیاز به حمایت‌های بنگاه‌های کوچک و خرد و نیمه متوسط را برطرف می‌کند که بتوانند افزایش قیمت را تاب آوری داشته باشند.
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار گفت: در جلسات متعدد با معاون وزارت صمت و وزیر کاربه این نتیجه رسیدیم که بسته‌های مشوقی برای کارفرمایان و کارگاه‌های کوچک آماده شود تا این افزایش دستمزد را بتوانند پرداخت کنند و همه این‌ها باهم در شورای عالی کار مصوب شده و نمی‌شود کاهش داد.
توفیقی با اشاره به تصویب مصوبه افزایش دستمزد کارگر که باعث رونق صنعت میشود افزود: سبد معیشتی که دولت اعلام کرد ۹ میلیون تومان بود، اما حقوق کارگر ۳۰ درصد کمتر از سبد معیشتی است.
بر این اساس، حداقل پایه حقوق وزارت کار​، در سال ۱۴۰۱، ۵۷ % افزایش خواهد داشت؛ و حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۱، ​مبلغ ۱/۳۹۳/۲۵۰ ریال بوده و حداقل حقوق آن‌ها در سال ۱۴۰۱، نیز ۴۱,۷۹۷,۵۵۰ ریال می‌باشد. ذکر این نکته، ضروری است که افزایش حقوق سال ۱۴۰۱، صرفا مربوط به حداقل پایه حقوق وزارت کار نبوده و تمام حقوق کارگری در قانون کار از جمله سنوات، حق مسکن، حق اولاد و بن کارگری را نیز شامل می‌گردد.
به این ترتیب، جزییات افزایش حقوق سال ۱۴۰۱، طبق بخشنامه شورای عالی کار، به شرح ذیل خواهد بود:
دستمزد روزانه: ۱/۳۹۳/۲۵۰ ریال
دستمزد ماهیانه: ۴۱,۷۹۷,۵۵۰ ریال
پایه سنوات (با شرط حداقل داشتن یک سال سابقه کار): ۲.۱۰۰.۰۰۰ ریال
بن کارگری: ۸.۵۰۰.۰۰۰ ریال
مسکن: ۶.۵۰۰.۰۰۰ ریال
حق اولاد: ۴.۱۷۹.۷۵۰ ریال
جمع حقوق افراد مجرد و بدون سابقه: ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال