۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » بهداشت و درمان » ریاست جمهوری » سیاست » نظام سلامت
  • شناسه : 22043
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
  • ارسال توسط :
مصوبات ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز و نارنجی نباید روی کاغذ بماند
مصوبات ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز و نارنجی نباید روی کاغذ بماند

مصوبات ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز و نارنجی نباید روی کاغذ بماند

سفر‌های بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی عامل موج چهارم کرونا بود.

وقایع خبری-رئیس جمهور گفت: همه دستگاه‌ها باید به میدان بیایند؛ مصوبات ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز و نارنجی نباید روی کاغذ مانده و بی خاصیت شود.

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و در تشریح عوامل ایجاد موج چهارم کرونا در کشور تصریح کرد: اولین عامل ایجاد این موج ورود ویروس انگلیسی از عراق بود یعنی اگر از مرز خوزستان و ایلام ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و سپس استان‌های دیگر نمی‌شد، حتما ما امروز مشکل موج چهارم را نمی‌داشتیم.
رئیس جمهور عامل دیگر را تردد‌ها و تجمع‌های شب عید دانست و افزود: مخصوصا در هفته قبل از عید که عمدتاً خرید و فروش‌ها و بازار وجود داشت و تجمعات در محل کسب و کار منجر به ایجاد موج جدید شد.
آقای روحانی ادامه داد: مراسم عید نوروز نیز عامل دیگری بود؛ مراسم عید، مراسمی بسیار خوب از منظر ملی و حتی دینی است چرا که به دیدن هم رفتن و زدودن کینه‌ها همان صله رحم است، اما امسال به دلیل کرونا، دید و بازدید‌های فراوان و متاسفانه بدون مراعات انجام شد.
رئیس جمهور گفت: طبق گزارشها؛ مردم به هنگام رفتن به خانه اقوام و دوستان ماسک می‌زدند، اما وقتی وارد خانه می‌شدند به دلیل خوردن چای و شیرینی و یا گاهی غذا ماسک را برمی داشتند که در نتیجه فرد مبتلا دیگران را نیز مبتلا می‌کرد.
وی برگزاری عروسی‌های فراوان در ماه رجب و شعبان را از عوامل دیگر ایجاد موج چهارم کرونا خواند و افزود: متاسفانه مراعات نشد، گاهی خود انسان باید مراعات کرده و به تجمعات نرود، اما گاهی خود عامل می‌شود و از دیگران برای عروسی دعوت میکند که سایرین نیز به دلیل رودربایستی مجبور به شرکت در این مراسم می‌شوند که البته نباید چنین شود.
رئیس جمهور گفت: اصل دعوت به عروسی ایراد دارد چرا که از عده زیادی برای حضور در جایی کوچک دعوت می‌شود لذا پروتکل‌ها نیز رعایت نمی‌شود.
آقای روحانی تصریح کرد: سفر‌های بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی عامل دیگر موج چهارم کرونا بود؛ ما از قبل اعلام کردیم که سفر به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است، اما متاسفانه مراعات نشد. سفر به مناطق آبی و زرد نیز باید با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی می‌بود.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌هایی که مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند، خواهش می‌کنیم که با همه توان به صحنه بیایند.
رئیس جمهور ادامه داد: اگر مقرراتی که برای مناطق قرمز و یا نارنجی مشخص می‌شود، روی کاغذ بماند و دستورالعمل اعلام، ولی اجرا نشود؛ خاصیتی نخواهد داشت.
آقای روحانی گفت: یکی از مشکلات ما در ایام عید این بود که افراد مبتلا با تست مثبت به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند که تخلفی بسیار بزرگ است.
رئیس جمهور افزود: اگر باید با تخلفاتی، چون باز بودن مغازه یا بازار برخورد شود، از آن مهم‌تر برخورد با کسانی است که با وجود ابتلا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند لذا باید با اینگونه مسائل برخورد شدید شود.