۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 27288
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
  • ارسال توسط :
مصرف چربی مناسب برای جوانی و سلامت لازم است
مصرف چربی مناسب برای جوانی و سلامت لازم است

مصرف چربی مناسب برای جوانی و سلامت لازم است

اداره کشاورزی ایالات متحده در شیوه‌نامه رژیم غذایی خود مصرف ۳‌ وعده لبنیات در طول روز را توصیه می‌کند.

گروه بهداشت و درمان وقایع خبری / به نظر می‌رسد نوعِ چربی و نه میزان آن، در کاهش یا افزایش احتمال سکته نقش داشته باشد. طبق مطالعه‌ای مقدماتی که در نشریه انجمن آمریکایی قلب منتشر شد، مصرف چربی‌هایی که از گیاهان به دست می‌آیند، خطر حمله قلبی و مغزی را کاهش می‌دهند.

مصرف چربی سالم می‌تواند احتمال سکته را کاهش دهد

درنقطه‌ مقابل، افرادی که به مقدار زیاد از چربی‌های حیوانی استفاده کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که این نوع چربی را مصرف نکرده بودند، ۱۶‌ درصد بیشتر احتمال داشت که سکته مغزی و قلبی را تجربه کنند.

نویسنده ارشد این مقاله، فِنگلِی وانگ، محقق هاروارد، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوع چربی و منابع متفاوتِ غذایی که چربی از آن‌ها به دست می‌آید در مقایسه با میزانِ کلیِ چربی که در رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنیم، اهمیت بیشتری در پیشگیری در ابتلا به بیماری‌ها وانواع سکته دارند.»

انواع چربی

شما برای بقا به چربی نیاز دارید. چربی به بدن‌تان کمک می‌کند تا ویتامین‌ها را از غذا‌ها جذب کند، باعث می‌شود تا هورمون‌ها درست فعالیت کنند، سلول‌های شما را می‌سازد، به شما انرژی می‌دهد و شما را گرم نگه می‌دارد.

اما چربی‌های اشباع‌نشده که از گیاهان، دانه‌های خوراکی و ماهی چرب به دست می‌آیند؛ می‌توانند سطح کلسترول خون شما را پایین نگه دارند و سلامت شما را حفظ کنند.

مصرف چربی سالم می‌تواند احتمال سکته را کاهش دهد

آلیس لیختنشتاین، دانشمند ارشد آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق در دانشگاه تافتسِ بوستون، می‌گوید: «منابع اصلی چربی‌های گیاهی چیست؟ این چربی‌های گیاهیِ مایع از چیز‌هایی مانند دانه ذرت، آفتابگردان و سویا به دست می‌آید که مقادیر بالایی از اسید‌های چربِ چند اشباع‌ نشده دارند. این نوع از روغن‌ها باید در پخت‌وپز استفاده شوند.»

چربی‌های اشباع و ترانس عموما سالم نیستند. چربی‌های اشباع معمولاً از گوشت‌های قرمز و فراوری‌شده به دست می‌آیند و در دمای اتاق به حالت جامد درمی‌آیند.

دکتر فرانک هو، رئیس اداره تغذیه در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «فقط میزانِ کمی کاهش در مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده دیگر و دنبال کردنِ یک الگوی تغذیه سالم، می‌تواند در مجموع خطر مرگ را تا ۱۳‌ درصد، خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را تا ۱۴‌ درصد، خطر مرگ بر اثر سرطان را تا ۱۱‌ درصد و خطر دیابت نوع دوم را تا ۲۴‌ درصد کاهش دهد.»

یکی از یافته‌های جالب این پژوهش آن بود که چربی‌های حاصل از لبنیات سالم شاملِ پنیر، کره، شیر، بستنی و خامه با افزایش خطر سکته مرتبط نبود. در میان محققان تغذیه همیشه بحث درباره سلامت لبنیات داغ بوده است. این مواد، منابع اصلی دریافت کلسیم هستند. اداره کشاورزی ایالات متحده در شیوه‌نامه رژیم غذایی که برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵‌ منتشر شده است، مصرف ۳‌ وعده لبنیات در طول روز را توصیه می‌کند.