۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 10739
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
  • ارسال توسط :
مشکلات اصلی کارآفرینی در ۲۰۲۰
مشکلات اصلی کارآفرینی در ۲۰۲۰

مشکلات اصلی کارآفرینی در ۲۰۲۰

هرگز به خود شک نکنید و به مردم اجازه ندهید که به خاطر ایده‌تان به شما شک کنند.

تصمیم آسانی نیست که شغل ثابت و فعلی خود را رها کنید و به دنبال راه‌اندازی کسب و کار جدیدی برای خودتان باشید. برای اینچنین تصمیمی دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. شما ایده‌ای شگفت‌انگیز برای استارتاپ خود دارید، یا ممکن است از کار کردن برای شخص دیگری خسته شده باشید و از اینکه نمی‌توانید امپراطوری خود را به‌جای ساختن امپراطوری شخص دیگری بسازید آزرده خاطر هستید.

حتماً دلایل زیادی برای عقب‌نشینی و بازگشت به کار کارمندی وجود دارند اما هرگز خود را از رفتن به جلو محروم نکنید و سعی کنید از تمام افکار منفی، خودتان را دور کنید. همچنین باید از مشکلاتی که ممکن است به عنوان یک کارآفرین با آنها روبرو شوید آگاه باشید. در این مطلب سعی خواهم کرد شما را با پنج چالش اساسی که هر کارآفرینی می‌تواند با آنها روبرو شود آشنا کنم. این پنج مورد به این شرح هستند:

_تعادل بین زندگی شخصی و  کار حرفه ای

_مدیریت زمان

_استرس و افسردگی

_مدیریت نقدینگی

_شک به خودتان

*تعادل بین زندگی شخصی و  کار حرفه‌ای

تعادل بین کار و زندگی یک جنبه بسیار مهم کارآفرینی است. اکثر کارآفرینان موفق به ایجاد تعادل در زندگی خود نمی‌شوند. تعادل کار و زندگی به معنای ایجاد توازن بین زندگی کاری شما و سایر جنبه‌های زندگی‌تان است.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط digital.com  عدم تعادل در کار و زندگی حرفه‌ای، منجر به بروز مشکلات و عوامل مختلفی مانند استرس، مخاطره سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های قلبی ، فشار خون بالا و غیره می‌شود.

با تلاش و عجله برای رشد سریع استارتاپ‌تان، ممکن است از ایجاد تعادل در زندگی کارآفرینی خود جلوگیری کنید. توصیه می‌کنم به هیچ وجه دچار این اشتباه مهلک نشوید زیرا در نهایت مجبور خواهید شد با نتایج بد و دور از انتظاری در زندگی و در استارتاپ‌تان مواجه شوید.

*مدیریت زمان

امکان ندارد که ما در مورد چالش‌های پیشِ روی یک کارآفرین صحبت کنیم و درباره مدیریت زمان چیزی نگوییم. خالق یک استارتاپ کارهای زیادی را در مسیر حرکت خود باید پیگیری کرده و به سرانجام برساند. پس  مدیریت درست زمان در اختیار هر کارآفرین و تقسیم صحیح آن بین برنامه‌های مختلف، کار بسیار حساسی است و خود موضوعی چالش‌برانگیز است. نتایج چند بررسی را در زیر برایتان می‌آورم:

براساس بررسی‌های مجله Inc. ،صاحبان مشاغل کوچک هر هفته حدود ۲۲ ساعت تلف می‌کنند. براساس نتایج مصاحبه‌هایSalary.com ، هشتاد و نه درصد از کارآفرینان، قبول دارند که روزانه بخشی از وقت خود را هدر می دهند. براساس نتیجه بررسی های Alternative board ، تقریبا شصت و هشت درصد از زمان مدیران صرف کارهای روزانه می‌شود به جای اینکه صرف برنامه‌ریزی استراتژیک، برنامه‌ریزی هدفمند بلندمدت و غیره شود. بر اساس همین تحقیق صرفا حدود ۳۲ درصد از زمان کارآفرینان به کارهای شرکت اختصاص داده می‌شود.

*مدیریت نقدینگی

مدیریت نقدینگی، مهمترین بخش از نقشه سفر یک کارآفرین است. کارآفرینان اشتباهات زیادی در زمینه مدیریت پول مرتکب می‌شوند که البته باید تاوانش را بعداً بپردازند. پیش‌بینی بیش از حد حجم فروش، شروع کار با سرمایه‌گذاری‌های بیش از حد معمول و عدم محافظت دقیق از بودجه، از جمله اشتباهات مدیریت گردش پول است.

طبق گفته Pay Pie ، مشاغل کوچک در همه ابعاد، گردش پول را یکی از پنج چالش برتر خود می‌دانند و در میان SME های شکست خورده ۶۰ درصد مدیریت جریان نقدی را دلیل عدم موفقیت خود برمی‌شمارند.

توصیه می‌کنم این مورد را در صدر لیست اولویت‌های خود قرار دهید. موسس استارتاپ رزرو هتلOyo ،Ritesh Aggarwal می‌گوید “کوچک شروع کنید، اول یک میخ کوچک یک جا بزنید و بعد استارتاپ‌تان را بزرگ کنید”. او می گوید سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام ندهید و آهسته و پیوسته باشید.

*مسائل مربوط به سلامت روان

در مقایسه با تمام مشکلات، کارآفرینان بسیار مستعد ابتلا به استرس و افسردگی هستند. وبسایت اختصاصی اقتصاد كسب و كار كوچك، اخیراً نظرسنجی را انجام داده و اعلام نموده است كه “اختلالات و سلامت روحی، بطور مستقیم یا غیرمستقیم هفتاد و دو درصد از كارآفرینان این نمونه را تحت تأثیر قرار داده است، چه آنهایی كه دارای سابقه سلامت روان فردی بودند (یغنی ۴۹درصد) و چه آنهایی که دارای سابقه سلامت روانی خانوادگی بودند (یعنی ۲۳درصد)

مسائل مربوط به سلامت روانی می‌توانند درنهایت منجر به پایان یافتن سفر کارآفرینی شوند. بنابراین مراقبت از سلامت ذهنی خود را بیش از سایر مشکلات از طریق یوگا و دیگر روش‌ها در اولویت قرار دهید. این امر خلق افکار مثبت را در ذهن‌تان و حضور طولانی مدت‌تر شما در بازار را تضمین می‌کند.

*شک به خودتان

آیا ایده استارتاپ شما به اندازه کافی خوب است؟ آیا مدت طولانی دوام خواهد آورد؟ اگر شکست بخورد مردم چه می‌گویند؟ آیا برایش جذب سرمایه خواهید کرد؟ ما اغلب قبل از شروع کار به این سؤالات فکر می‌کنیم. نباید فراموش کنید که در حال برداشتن قدم بزرگی هستید و حداقل همین نکته را  باید همیشه در خاطر داشته باشید. پس از فکر کردن در مورد همه جوانب و عوامل مرتبط با کسب و کار نوپایتان، باید به اندازه کافی مطمئن شوید.بدانید که پس از شروع کار، دیگر نباید برگردید.

صاحب تاکسی اینترنتی هندی OLA ، برای شروع کار خود پول لازم داشت، اما دیگران ایده او را عجیب و غریب می‌دانستند. همه می‌دانیم چه اتفاقی برای این استارتاپ افتاد. الان OLA ارزش خالص ۱۰میلیارد دلاری دارد.

پس هرگز به خود شک نکنید و به مردم اجازه ندهید که به خاطر ایده‌تان به شما شک کنند.

*عبدالرضا هنری- دکترای مدیریت بازرگانی