۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 16069
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
  • ارسال توسط :
مشورت منافاتی با  استقلال قاضی ندارد
مشورت منافاتی با  استقلال قاضی ندارد

مشورت منافاتی با استقلال قاضی ندارد

افراد شرور، سارقین حرفه‌ای و سابقه دار تحت هیچ شرایطی نباید از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند.

رئیس قوه قضاییه: رای قاضی باید آن قدر دقیق باشد که دادگاه تجدیدنظر هم تأیید کند و همه بدانند همکاران این مجموعه سالم و پاک، هیچ گونه ناسلامتی و فساد را برنمی تابند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه با رئیس کل دادگستری، معاونان و سرپرستان مجتمع‌های قضایی استان تهران با تقدیر از اقدام جهادی همکاران دستگاه قضا در تهران برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در نیمه نخست امسال اظهار داشت: کشف حقیقت از پس غبارها، فضاسازی‌ها و مدرک سازی‌ها مهم‌ترین وظیفه قضات است.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی در راه حق برای کسی که می‌خواهد در مقام قضا و احقاق حق و ابطال باطل بنشیند، ضروری است و برای کشف حقیقت باید از وجود مقدس حضرت حق و ائمه معصومین علیهم السلام یاری جست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی علت دوری از حق را فراموشی خدا و قیامت عنوان کرد و گفت: خدا فراموشی انسان را دچار بلای بزرگ خود فراموشی می‌کند و وقتی انسانیت فراموش شود، حق گویی و عدالتخواهی و نوع دوستی هم فراموش می‌شود.
رئیس قوه قضاییه توجه به حق را زمینه ساز سلامت نفس دانست و با تأکید بر لزوم سلامت دستگاه قضایی و مجموعه‌های مرتبط با آن خاطر نشان کرد: همه کسانی که با قوه قضاییه مرتبط هستند باید بدانند همکاران این مجموعه سالم و پاک، هیچ گونه ناسلامتی و فساد را برنمی تابند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از وکلا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مرتبط با دستگاه قضا یاد کرد و با تأکید بر سلامت آنها، اظهار داشت: وکلا نیز باید از حق دفاع کنند و اگر وکیلی بداند از باطل دفاع می‌کند، اما فقط به خاطر دریافت حق الوکاله این کار را می‌کند، بی تردید پولی که می‌گیرد اکل مال به باطل است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش تصمیم ساز ضابطین قضایی و دادسرا‌ها در کشف حقیقت و تصمیم گیری قضات، بر لزوم اتقان آرای قضایی تأکید کرد و گفت: رای قاضی باید آن قدر دقیق باشد که نتیجه بررسی‌ها و ارزیابی‌های دادگاه تجدیدنظر هم تأیید نظر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در عین حال خاطر نشان کرد که دقت در رسیدگی به پرونده‌ها نباید موجب غفلت از سرعت در رسیدگی شود و متذکر شد: اطاله دادرسی خلاف سیاست‌های تحولی دستگاه قضا و مورد گلایه مردم است و انتظار می‌رود دادگستری تهران در رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها در کشور الگو باشند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به تکلیف برنامه ششم توسعه در زمینه کاهش اطاله دادرسی از نقش صدور و اجرای به موقع حکم در کاهش جرم نیز سخن گفت و تصریح کرد: احکام قضایی برای بازدارندگی از جرم و تضییع حق هستند و اگر حکمی در زمان خودش صادر و اجرا شود، اثر بازدارندگی خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از تلاش کارکنان و قضات دادگستری تهران در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نیز تقدیر کرد و آن را در گره گشایی از کار هزاران نفر مؤثر دانست، اما به مسئولان اجرایی نیز تأکید کرد با اعتبارسنجی و بررسی صلاحیت مجموعه‌های اقتصادی که دنبال جذب منابع مالی مردم هستند، مانع از بروز مشکل برای آن‌ها و دستگاه قضایی شوند.

رئیس قوه قضاییه ضمن اعلام موافقت برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های کثیرالشاکی به پیچیدگی‌های این نوع پرونده‌ها هم اشاره کرد و هم به قضات و هم به مدیران مجموعه‌های قضایی توصیه کرد در رسیدگی به این پرونده‌ها و برای تسریع در حصول نتیجه مطلوب، مشورت و هم اندیشی و انتقال تجربه را مورد توجه قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت که مشورت منافاتی با استقلال قاضی ندارد بلکه به او کمک می‌کند حکمی متقن و بلامنازعه صادر کند که وقتی برای اطلاع افکار عمومی و اظهارنظر نخبگان منتشر شد، جای هیچ حرف و حدیثی نمی‌ماند و مورد تحسین قرار می‌گیرد.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در دادگستری استان تهران تصریح کرد که با انتقال ۱۰ درصد از ظرفیت نیرو‌های ستادی به صف و همچنین کارسنجی دقیق برای استفاده بهینه از نیرو‌ها می‌توان بخشی از این مشکل را برطرف کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در همین راستا به رئیس کل دادگستری استان تهران و معاونان او متذکر شد با همت و کار جهادی همانند روز‌های قبل از شیوع کرونا، به پرونده‌های معوقه رسیدگی و پرونده‌های موجود را به جز در مواردی که نیازمند زمان بیشتری برای رسیدگی است، به روزرسانی کنند و حتی نقل و انتقالات نیرو‌ها نیز منوط به پایان رسیدگی به پرونده‌ها شود.
رئیس قوه قضاییه همچنین از تلاش‌های صورت گرفته در شورا‌های حل اختلاف استان تهران برای رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی به این شورا‌ها تقدیر کرد و حل و فصل خصومت‌ها در این شورا‌ها را موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنانش بر لزوم برخورد قاطع محاکم قضایی با اشرار و ناامن کنندگان جامعه تأکید کرد و گفت که افراد شرور، سارقین حرفه‌ای و سابقه دار تحت هیچ شرایطی نباید از امتیازات و ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که جای کسانی که می‌خواهند امنیت جامعه را مختل کنند در زندان است تا مردم از شر آن‌ها در امان باشند، تصریح کرد: امنیت برای ما مساله مهم و محوری است و مسئولان اجرایی و قضایی هرگز نباید اجازه دهند احدی کوچه و خیابان را ناامن کند.
«توجه به پیوست رسانه‌ای و تنویر افکار عمومی در پرونده‌های خاص که جنبه ملی پیدا می‌کنند یا مورد مطالبه مردم هستند» و «توجه به حفظ کرامت انسانی در دستگاه قضایی» از دیگر تأکیدات حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خطاب به مسئولان دادگستری و رؤسای مجتمع‌های قضایی تهران بود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان این نشست همچنین به معاون منابع انسانی قوه قضاییه مأموریت داد موضوع تأمین نیروی انسانی مورد نیاز ۲۴ شعبه فاقد مسئول در مجتمع‌های قضایی استان تهران را با فوریت پیگیری کند.