۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » مدیران
  • شناسه : 26158
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
  • ارسال توسط :
مزایای اخلاق‌گرایی در سازمان‌ها چیست؟
مزایای اخلاق‌گرایی در سازمان‌ها چیست؟

مزایای اخلاق‌گرایی در سازمان‌ها چیست؟

اخلاق‌گرایی در سازمان، باعث بهبود تصویر بهنجاری می‌شود.

” برایان هیل ” کارشناس امور مدیریت سازمان، در مقاله جدیدش در نشریه نیوزویک، معتقد است: سازمانی که به دنبال ایجاد رابطه وفادارانه بین سازمان و مراجعین است و کارکنان قوی و باتدبیر را درکنار محیط کار مثبت و بدون هنجارشکنی می‌خواهد، باید به بخش اخلاق‌مداری در سازمان توجه کند.

دونالدسون و دیویس در کتاب ” اخلاق در کسب ‌وکار ” مزیت‌های عمده اخلاق‌ مداری سازمانی را به چند دسته اصلی تقسیم کرده اند:

*بهبود جامعه : در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که اخلاق مدار نیستند، از افراد کم‌سن و سال یا کم‌توان، به ‌شدت بهره‌کشی می‌شود یا ساعات اداری، بیش از ساعت کاری قانونی است. در نتیجه این رفتار ناعادلانه، موجب می‌شود بی‌اخلاقی در جوامع نهادینه شود.

*پیشرفت متد رهبری : در سازمان‌هایی که اخلاق‌گرایی جزو اصول قوانین سازمانی تعریف نشده، رهبری نیز پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد. اخلاق‌گرایی در سازمان‌ها، روابط را صمیمانه‌تر و در نتیجه پیشبرد اهداف رهبری را تسهیل می‌کند.

*افزایش بهره‌وری : شگفت‌انگیز است که قدرت اخلاق‌گرایی در سازمان حتی در حوزه راندمان کاری افراد منعکس می‌شود. اخلاق‌گرایی باعث می‌شود کارکنان احساس بهتری نسبت به خود و شغل‌شان پیدا کرده و در نتیجه با رغبت بیشتری کار کنند

 *رشد کارکنان: زمانی که معیار‌های خوب و بد و درست و غلط در سازمان تعریف شده‌اند ، ارزیابی از شاخصه‌های پیشرفت کارکنان ساده‌ تر میسر می‌شود و در نتیجه زمینه برای رشد پلکانی کارکنان مساعدتر است.

* کاهش جرم و تبعیت از قانون : برنامه‌های استراتژی اخلاقی، مانند عاملی پیش گیرانه در برابر انواع جرائم عمل می‌کنند. درواقع سازمان‌هایی که نظام اخلاقی محکم‌تری دارند، کمتر درگیر پرونده‌های بزهکارانه یا فساد ادرای کارکنان می‌شوند.

 *برنامه‌های اخلاقی موجی از برنامه‌های مثبت می‌شوند: رعایت برنامه‌های اخلاق‌محور در سازمان، می‌تواند مولد مدیریت کیفیت بهتر، مدیریت استراتژیک قوی ‌تر و مدیریت ارتباطات منظم‌ تر باشد.

*ترویج تصویر عمومی قوی‌تر: سازمان‌هایی که برنامه اخلاقی منظم دارند از دید عموم مردم و افرادی که از بیرون به سازمان نگاه می‌کنند نیز قوی‌تر، قابل اعتماد‌تر و پربازده‌تر ارزیابی می‌شوند.

* چرا اخلاق‌گرایی در سازمان مهم است؟

فارغ از مزایای متعدد، اخلاق‌گرایی در سازمان، باعث بهبود تصویر بهنجاری می‌شود که هر سازمان سالم باید به آن دست یابد. جوایز متعدد بین‌المللی در زمینه اخلاق‌گرایی وجود دارند برای مثال انجمن بین‌المللی کسب‌وکار آمریکا، سالانه از ۱۰۰شرکت بین‌المللی برتر در زمینه اخلاق‌گرایی تقدیر می‌کند.

این تقدیر نه‌تنها برای سازمان بلکه حتی برای کشورها هم مثبت است و پل‌های ارتباطی بین شرکت‌های جهانی را قوی‌تر می‌کند. همچنین با توجه به اینکه اخلاق‌گرایی از دید سرمایه‌گذاران مختلف، یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد می‌تواند یک عامل محرک برای تمایل سرمایه‌گذاران به همکاری با یک سازمان مشخص، باشد. تحقیقات وال‌استریت‌ژورنال در طول دو دهه گذشته نشان می‌دهد، سازمان‌های اخلاق‌مدار، در زمینه مشتری‌مداری یا به عبارتی وفاداری به مشتری نیز موفق‌تر و محبوب‌تر بوده‌اند.