۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » پاسخ مسئولین » جامعه » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 27263
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۰۸
  • ارسال توسط :
مردم قزوین سومین مردم کتابخوان کشور هستند
مردم قزوین سومین مردم کتابخوان کشور هستند
با ۱۲ ساعت و ۵۸ دقیقه مطالعه در ماه ؛

مردم قزوین سومین مردم کتابخوان کشور هستند

دولت در زمینه حمایت از ناشران و نویسندگان و تأمین کاغذ یارانه‌ای ورود جدی داشته باشد.

 از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۵۹ عنوان کتاب در استان قزوین چاپ و منتشر شده که از این تعداد ۲۱۴ مورد تألیف و ۱۴۵ مورد ترجمه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در حاشیه همایش تقدیر از فعالان حوزه کتاب و رسانه با بیان خبر فوق به “وقایع خبری ” گفت : در استان قزوین ۶۵ ناشر دارای پروانه و مجوز فعالیت از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام هستند که از این تعداد ۲۰ ناشر فعالیت چشمگیر ارزنده‌ای داشته و حجم قابل توجهی از کتاب‌های چاپی را روانه بازار کتاب می کنند.

وی افزود: در طول دو سال گذشته هم ۲۰ ناشر به ناشران استان قزوین اضافه شده است.

اسماعیلی درباره سرانه مطالعه کتاب و خرید آن از سویمردم استان قزوین نیز تصریح کرد: به گفته مسوولان فرهنگی، بر اساس گزارش مصرف کالاهای فرهنگی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات اعلام شده، سرانه مطالعه در استان قزوین ۱.۴ ساعت در هفته و میانگین خرید کتاب ۲.۳۴ جلد کتاب در سال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به آمار مطالعه کتاب در کشور گفت : بر اساس جدیدترین مطالعات انجام شده مردم قزوین با ۱۲ ساعت و ۵۸ دقیقه مطالعه در ماه سومین مردم کتابخوان کشور بعد از استان‌های یزد و قم هستند.

وی درباره مشکل ناشران نیز تاکید کرد : در شرایط کنونی احتمالاً مهم‌ترین مشکل ناشران و نویسندگان گرانی کاغذ است که این امر موجب کاهش تیراژ کتاب‌ها می شود.اگر چه ممکن است در تعداد عناوین کاهش نداشته باشیم ولی در تیراژ کتاب‌ها اثر گذار بوده و موجب کاهش تیراژ کتاب‌ها شده است، بنابراین باید دولت در زمینه حمایت از ناشران و نویسندگان و تأمین کاغذ یارانه‌ای ورود جدی داشته باشد.

اسماعیلی در پایان افزود: بحث حمایت از ناشران در استان قزوین در چند بعد پیگیری می‌شود که یک بخش آن خرید کتاب از ناشران، نویسندگان و مولفان است که امسال نیز ۱۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص داده شده است و کار خرید کتاب در دستور کار ان اداره کل قرار گرفته است.