۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » البرز » بازار » ریاست جمهوری » سفر » قزوین » مسکن
  • شناسه : 12788
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
  • ارسال توسط :
مردم در زمینه اجاره بها و مسکن دچار مشکل هستند
مردم در زمینه اجاره بها و مسکن دچار مشکل هستند

مردم در زمینه اجاره بها و مسکن دچار مشکل هستند

ما به جهانیان این پیام را دادیم که ایران از حرکت خود برای سربلندی و تعالی باز نمی‌ایستد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال برای مردم هم در زمینه مسکن و هم لوازم خانگی مشکلات زیادی به وجود آمده است، گفت: امیدوارم قیمت لوازم خانگی کنترل شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) به صورت ویدئو کنفرانس از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در استان‌های، البرز، مازندران و ایلام، بهره‌برداری کرد.

وی ضمن دستور به آغاز کار محور چهارخطه ساری-تاکام، عملیات اجرایی آزادراه قائمشهر-ساری، اظهار کرد: امیدوارم تا پایان سال باز هم شاهد افتتاح‌های فراوانی در استان‌های کشور از جمله در استان مازندران باشیم.

روحانی بیان کرد: خداوند امروز به ما توفیق داد که دستاورد همه تلاشگران مسیر تولید کشور را در معرض دید ملت بزرگوار ایران و همه جهانیان قرار دهیم، در سال بسیار سختی که ما درگیر مقابله با بیماری کووید ۱۹ و همچنین تحریم‌های ظالمانه دشمنان هستیم، امروز پیام دیگری به همه جهانیان دادیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به جهانیان این پیام را دادیم که ایران از حرکت خود برای سربلندی و تعالی باز نمی‌ایستد و مسیر تکامل خودش را ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز شاهد طرح‌های بسیار مهمی در استان‌های البرز، قزوین، مازندران و ایلام بودیم که افتتاح ۱۰۴ کیلومتری راه آهن و خط دوم راه‌آهن کرج به قزوین یک پروژه بسیار مهم بود که امروز افتتاح شد و پروژه استانی نیست، بلکه پروژه ملی است.

روحانی افزود: این راه آهن باعث می‌شود که مسیر راه برای کسانی که احتمالاً در این دو استان تردد دارند، کوتاه شود. همچنین راه برای مردمی که از این مسیر می‌خواهند به مقصد رشت، گیلان، تبریز یا مشهد مقدس بروند حدود یک ساعت کوتاه‌تر شده است. این خط راه آهن مسیر رشت به کرج یا قزوین را مجموعاً ۴۵ دقیقه کوتاه می‌کند و از چهار ساعت و ۴۵ دقیقه به چهار ساعت کاهش می‌دهد.

وی اظهارداشت: افتتاح این راه آهن باعث می‌شود که سرعت دسترسی مردم بیشتر شود، سفر آنان کوتاه‌تر، صرفه جویی در سوخت و مسئله ایمنی هم بیشتر رعایت شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از تأکیدات دولت همواره مسئله ریل بوده است به این علت که این مسئله در ایمنی، سلامت و صرفه جویی در سوخت تأثیر به سزایی دارد که خدا را شکر در این مسیر حرکت‌های خوبی تاکنون انجام شده است.

روحانی یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی قول داده است تا پایان سال شاهد افتتاح‌های دیگری در مسیر ریل باشیم. امیدواریم به زودی شاهد افتتاح ریل در مسیر بستان آباد-تبریز، راه آهن رشت به کاسپین و انزلی و راه آهن اقلید به یزد باشیم.

وی تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی قول داده است این افتتاح‌ها تا پایان دولت انجام شود که امیدواریم تمام این افتتاح‌ها تا پایان امسال انجام شود. بنده فکر می‌کنم تا پایان سال راه آهن انزلی و تبریز به نتیجه برسد که برای ما افتتاح هر یک از این راه آهن‌ها بسیار حائز اهمیت است و مردم در استان‌های مختلف از یک مسیر مطمئن برای مسافرت و همچنین حمل بار استفاده خواهند کرد.

روحانی با اشاره به اینکه حمل بار از طریق مسیر ریلی بسیار ارزان‌تر از مسیر جاده‌ای برای ما تمام می‌شود، گفت: همچنین مسئله محیط زیست هم برای ما اهمیت دارد که از طریق مسیر ریلی محقق می‌شود. امروز مجموعاً ۱۹۶ کیلومتر راه در دو استان مازندران و ایلام افتتاح شد.

رئیس جمهور با اشاره به واحدهای مسکونی که امروز در برخی از استان‌ها افتتاح شد، افزود: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت بسیار مهم حمل و نقل در ابعاد مختلف دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای را برعهده دارد که یکی از حقوق مهم ملت است که هر کجایی که می‌خواهند سفر کنند، بتوانند از مطمئن‌ترین، کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین مسیر استفاده کنند و به مقصد برسند.

وی اظهارداشت: کووید ۱۹ فشار زیادی به مسئله حمل و نقل وارد کرده است و بخش حمل و نقل و گردشگری را تحت فشار قرارداده است. در صنعت حمل و نقل هوایی، جاده‌ها و مسیر ریلی، بیماری کرونا تأثیرات منفی خود را گذاشته است اما از ماه اردیبهشت تحرک در حمل و نقل بیشتر شده و قطعاً افزایش می‌یابد.

روحانی بیان کرد: البته مردم باید اصول بهداشتی را در همه مسیرهایی که طی می‌کنند، رعایت کنند. امروز فعالیت اقتصادی علیرغم فشارهای ویروس کرونا امکانپذیر است و آن محدودیت‌های شدیدی که در ماه‌های اسفند و فروردین مورد نظر ما بود، دیگر وجود ندارد اما فعالیت اقتصادی اگر با اصول بهداشتی توأم نباشد، ما دچار مشکل می‌شویم و سلامت مردم برای ما همیشه اولویت اول است و سپس معیشت آنها برای ما اهمیت دارد و در این مسیر حمل و نقل بار سنگینی را بردوش دارد.

وی گفت: ما شاهد تحرک بسیار خوبی در مسیر دریایی، بنادر و به خصوص در چابهار هستیم. مردم باید بدانند که هم درآمد ارزی و هم صادرات و تولید ما یک بخش بزرگ آن برعهده حمل و نقل است و اگر حمل و نقل نباشد، صادرات، واردات کالاهای مورد نیاز امکانپذیر نیست و همچنین مسیر ترانزیت ما از شمال به جنوب و شرق به غرب برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر حمل و نقل وجود نداشته باشد، مسلماً صادرات غیرنفتی و واردات ما مختل می‌شود و بر این اساس حمل و نقل همواره اهمیت ویژه ای برای ما داشته و در این مقطع اهمیت خاص خودش را دارد.

روحانی با اشاره به اینکه مسکن هم جزو اولویت‌های دولت در شرایط فعلی است، گفت: البته مسئله مسکن همیشه مهم بوده است و ما از آغاز دولت یازدهم تاکنون همه طرح‌های نیمه تمام و باقیمانده مسکن را که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بود، تکمیل کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم و در دولت دوازدهم مجموعاً وزیر راه و شهرسازی به مردم قول داده است که تا پایان این دولت حدود یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد.

وی اظهارداشت: ما امروز می‌دانیم که مردم در زمینه اجاره بها و مسکن دچار مشکل هستند. در کشور ما حدود ۳۰ درصد مردم مستأجر و ۷۰ درصد مالک خانه هستند که البته در استان‌ها این آمار متفاوت است و در استان تهران آمار مستأجران بیشتر است.

روحانی با بیان اینکه مسکن جزو کالاهای اساسی برای زندگی مردم است، افزود: مردم باید در جایی زیست کنند و باید مسکن مطمئنی برای آنان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت و ستاد اقتصادی دولت در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار دارند و شخص اول معاون اول رئیس جمهور هم برای قیمت مسکن و اجاره بهای آن مسئولیت گرفته است، چرا که مردم در این زمینه مشکلاتی دارند و دولت وظیفه دارد برای حل این مشکل مردم اقداماتی را انجام دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی که برای مقابله با گرانی مسکن باید انجام شود، گفت: یکسری از اقدامات بلندمدت اما ضروری است. زمین‌هایی که باید در اختیار مردم قرار گیرد و همچنین دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و حتی نیروهای مسلح باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا این وزارتخانه بتواند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهد که ساخت مسکن را به صورت انبوه انجام می‌دهند و یا آنکه در اختیار مردمی قرار دهند که نیازمند خانه مسکونی هستند و این مسئله اول ما است.

وی با اشاره به اینکه مسئله مصالح ساختمانی که مربوط به وزارت صمت است از دیگر مسائل مورد نظر ما است، گفت: قیمت مصالح ساختمانی باید متناسب باشد تا مردم بتوانند صاحب مسکن شوند. همچنین بانک‌ها باید اقداماتی را برای ساخت و خرید مسکن انجام دهند که کار آنها در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

روحانی افزود: علاوه بر این، باید مقرراتی در زمینه مسکن گذاشته شود، چرا که مقررات فعلی در زمینه فروش و اجاره مسکن کافی نیست و ما باید اصلاحاتی انجام دهیم تا فشار را از روی دوش مردم برداریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امسال برای مردم هم در زمینه مسکن و هم لوازم خانگی مشکلات زیادی به وجود آمده است که البته در زمینه قیمت لوازم خانگی مقرراتی وضع شده و سازمان حمایت و تعزیرات به میدان آمدند و امیدواریم قیمت لوازم خانگی کنترل شود، چرا که قیمت‌های فعلی فشار زیادی را به مردم وارد کرده است.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری از ابتدای این دولت مورد نظر ما بود که بهترین راه برای مقاوم کردن مسکن و تولید مسکن جدید است. به این معنا که مردم در برخی از محله‌های قدیمی در زحمت هستند که اگر این محله‌ها بازآفرینی شوند، هم امکانات بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، هم امنیت آنان افزایش می‌یابد و هم قیمت ساختمان آنان بیشتر می‌شود و از سوی دیگر می‌توانیم خانه‌های جدیدی را تولید کنیم و در اختیار مسکن اولی‌ها قرار دهیم.

روحانی گفت: قدم‌های خوبی در دولت یازدهم در زمینه بازآفرینی شهری برداشته شد و در دولت دوازدهم هم اقداماتی در این زمینه در حال انجام شدن است. بهترین راه برای مسکن آن است که در داخل شهر بتوانیم محله‌ها را بازآفرینی کنیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: دولت در زمینه حمل و نقل و مسکن وظایف مهمی برعهده دارد. در هر دو زمینه امروز ما افتتاح داشتیم و پروژه‌های مهمی کلید خورد.

وی گفت: امیدوارم با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد، بتوانیم چارچوبی را تعیین کنیم تا ۳۰ درصد مردمی که مستأجر هستند و نیاز به اجاره مسکن دارند، بتوانند با قیمت عادلانه ای زندگی خودشان را پیش ببرند.

روحانی اظهارداشت: امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که امسال در مسیر جهش تولید قدم‌های بلندی را برداریم و در هفته‌های آینده شاهد افتتاح‌های مختلفی در زمینه تولید خواهیم بود.