۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » فعالیتهای دینی » مصاحبه
  • شناسه : 4247
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۰۸
  • ارسال توسط :
مردم به کسی رای می دهند که دغدغه و اولویت او با دغدغه شان یکی باشد
مردم به کسی رای می دهند که دغدغه و اولویت او با دغدغه شان یکی باشد
یک گفت و شنود چند ضلعی

مردم به کسی رای می دهند که دغدغه و اولویت او با دغدغه شان یکی باشد

من الان یک نقد جدی به جریان اصولگرایی استان دارم و واقعا نمی دانم جریان اصول گرایی یعنی چه ؟ یعنی کیا ؟

گفت و گو: آرش شایسته نیا

” حامد کبودوند ” متولد ۱۳۵۷ در قزوین است . دارای مدرک مهندسی ” عمران ” از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ” حقوق ” از دانشگاه شیراز است و علاوه بر این دو مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ، دارای دو مدرک کارشناسی ارشد ” مدیریت فناوری اطلاعات ” و ” مدیریت شهری ” هم است . او رییسی ستاد انتخاباتی دکتر محمود نژاد را در قزوین در کارنامه خود به ثبت رسانده و پس از آن به عنوان عضوجوان شورای شهر، وارد ساختمان شورای شهر قزوین در حیاط شهرداری قزوین شده است تا شش سال عضویت در شورا را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده باشد .

از سال۱۳۹۶  تاکنون توفیق خادمی در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین را پیدا کرده و هم اکنون در کنار فعالیت در ستاد بازسازی عتبات عالیات ؛ کم کم  خود را آماده کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی می کند تا در رقابت اسفندماه حضور جدی دیگری داشته باشد .

گفت و گو با اورا بخوانیم :

* از این که با این همه مشغله در آستانه برنامه های اربعین این وقت را به ” وقایع خبری ” دادید ، متشکرم . به عنوان اولین سوال ؛ پس از پایان عضویت در شورای شهر قزوین مشغول چه کاری شدید؟

** به نام خدا . ضمن سپاس از مجموعه خبری ” وقایع خبری ” ؛ برخلاف تصور خیلی از مردم ، من عضو هیات علمی هیچ دانشگاهی نیستم اما دردبیرستانی غیر انتفاعی که دارم در حوزه تعلیم و تربیت مشغول کارم . در کنار این فعالیت آموزشی ، شرکت فنی  مهندسی را نیز در حوزه مهندسی عمران (مهندسی خاک ) به ثبت رسانده ام.

* متاهلید؟

** بله . من سال ۱۳۸۶ متاهل شدم . همسرم فرزند شهید ” انبار لویی” هستند .همسرم از دانشگاه علامه طباطبایی و در رشته مشاوره و روان شناسی فارغ التحصیل شده اند . ایشان در هیچ نهاد و یا سازمان دولتی یا خصوصی شاغل نیستند و خانه دار ند .

* چه شد که در ستاد عتبات مشغول خدمت شدید؟

** من فعالیت دانشجویی زیادی داشته ام . اربعین سال۹۵، پنجمین یا ششمین سالی بود که خادم اربعین بودم . با بچه های دانشگاه های تهران در عراق خادمی اربعین می کردیم . حاج آقا عابدینی یکی دو سالی بود که به امامت جمعه قزوین منصوب شده بودند و چند باری درباره نحوه کار خادمین در عراق از من پرسیده بودند . همان سال ؛ اربعین ، ما موکبی برای بچه های دانشگاه تهران زده بودیم در کربلا. جای مناسبی بود . موکبی با حال و هوای خاص دانشجویی . باصفا ی باصفا . موکب ما هزارمتری جلوتر از موکب استان قزوین بود و وقتی حاج آقا عابدینی داشتند پیاده می رفتند به موکب دانشگاه تهران رسیدند و به دعوت ما به درون موکب دانشجویی ما آمدند . با ایشان به سمت موکب استان قزوین رفتیم . گلایه داشتند که چرا سامان دهی موکب قزوین را انجام نمی دهم . حاج آقا توقع داشتند که بنده در موکب قزوین خدمت کنم و بنده را به ستاد معرفی کردند .

* ستاد عتبات قزوین چند نیرو دارد؟

** ما در ستاد قزوین فقط یک نیروی بیمه ای داریم . بقیه نیروهای ما بازنشسته و افتخاری هستند و دلی کار می کنند . ستاد به این دوستان بزرگوار به صورت فصلی ۴۰۰تا ۵۰۰هزار تومان هدیه می دهد .

* از ماموریت های ستاد بازسازی بگویید؟

** ستاد بازسازی عتبات عالیات قزوین در سه حوزه ماموریت و فعالیت دارد . جمع آوری و سامان دهی نذورات مردم اولین حوزه ستاد بازسازی است . ما تمام نذورات نقدی و غیر نقدی را جمع آوری می کنیم و تحویل ستاد مرکزی می دهیم .

ماموریت دوم ما در ستاد ، شناسایی و سامان دهی خادمین افتخاری است و ماموریت سوم ما انجام پروژه ها، نگهداری ، توسعه و مرمت حرم های مطهر است .

اجازه بدین به این نکته هم اشاره کنم که کلیه عملیات مالی ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان قزوین ۴نوبت در سال حسابرسی می شود . همان گونه که مستحضرید ستاد عتبات عالیات یک مجموعه عمومی غیر دولتی است که ماموریت آن بهسازی ، توسعه و نگهداری حرم های مطهر اهل بیت (ع) است و تاکید فراوان دارم که بگویم این ستاد هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و تمامی هزینه ها ی آن از محل نذورات مردمی انجام می شود . هزینه های جاری دفاتر هم در کلیه استان ها به میزان ۴درصد  با هماهنگی و مجوز مرکز از تهران و ازمحل همین نذورات انجام می شود که به صورت مستمر گزارش ریز هزینه ها به اطلاع مسوولین و بازرسان در تهران رسانده می شود .

* در حوزه اعزام خادمین ، چه کسانی را اعزام می کنید؟

** ما در ستاد بازسازی عتبات عالیات از تمامی افرادی که مایل به خدمت افتخاری در عراق باشند ، ثبت نام می کنیم .در حال حاضر هم تعداد بی شماری نیروی افتخاری اعم از کارگر ساده ، مهندس ، تکنسین ، پزشک ، پرستار، نانوا ، معلم و… در صف نوبت اعزام هستند .

* این نیروهای افتخاری چند روز در عراق خواهند بود ؟

** کل مدت حضور این خادمین ۳۰روزه است . ۲۵ روز کار افتخاری انجام می دهند . سه روز به زیارت مشرف می شوند و ۲ روز هم  در مسیر راه هستند .

اشاره می کنم که کلیه هزینه های ایاب و ذهاب ، پذیرایی و اسکان این خادمین برعهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است .

* کدام پروژه های عمرانی در اختیار ستاد قزوین قرار گرفته است ؟

** پروژه ها با توجه به توانمندی استان ها از سوی مرکز در تهران به ستادهای استانی واگذار می شود . استان قزوین پروژه توسعه حرم طفلان مسلم را برعهده دارد و از سال گذشته هم کفش داری کاظمین به ما محول شده است . امسال هم درب های حرمین عسگرین سامرا را به استان قزوین داده اند .

* از فعالیت های ستاد در بهار امسال بگویید؟ موکبی در مناطق سیل زده داشتید؟

** بدنبال سیل فروردین ماه امسال ما به همه موکب ها فراخوان زدیم و همه موکب ها اعلام آمادگی کردند تا اعزام شوند . موکب های ما در لرستان و در حمیدیه خوزستان حضور داشتند . ما در حمیدیه روزانه ۲۰هزار وعده غذایی و در لرستان ۴ تا۵ هزار وعده غذایی طبخ و توزیع می کردیم .

* مدت زمان حضور موکبین چند روز بود؟

** موکبین ما در خوزستان ۲۰ روز و در لرستان ۱هفته حضور داشتند . البته این را هم بگویم که بچه های قزوین آمادگی حضور بیش تری را هم داشتند اما اعلام عدم نیازشد .

* جناب کبودوند به شورای شهر قزوین برویم .  رای خوبی را از مردم کسب کردید . فکر می کنید این میزان رای را باید مدیون ریاست تان بر ستاد انتخاباتی دکتر محمو احمدی نژاد در قزوین بدانید؟

** من فکر می کنم کسب رای از مردم شریف قزوین را باید حاصل دو اتفاق هم زمان بدانم . این که بگوییم این تعداد رای را باید به تنهایی مدیون ستاد احمدی نژاد بدانیم ، حرف درستی نیست البته جو مردمی و اقبال آن موقع دکتر احمدی نژاد بی تاثیر هم نبود .اما موضوعی را که نباید فراموش کنیم اعتماد مردم به جوانان بود . مردم به جوانان اعتماد کردند و این اعتماد نقش بارزی بر آرای من داشت .

* اگر دکتر احمدی نژاد باز هم کاندیدای ریاست جمهوری شود ، دوباره مسوولیت ستاد انتخاباتی دکتر را در قزوین قبول می کنید؟

** من همان زمان هم که آقای دکتر احمدی نژاد موضع گیری کردند ، انتقادات جدی خودم را بیان می کردم . یادم می آید دریکی ازجلساتی  که در دفتر ایشان بودیم و وقتی بحث پیش آمد و مباحثه شکل گرفت و من دیدگاه های خودم را مطرح کردم ، از جلسه اخراج شدم .

اگربه زمان نخستین دوره کاندیداتوری آقای دکتر احمدی نژاد برگردیم و موضع گیری های آقای احمدی نژاد همان موضع گیری های اولیه باشد ، بله قبول مسوولیت می کنم اما الان ، با این دیدگاه های فعلی آقای دکتر، خیر . به هیچ عنوان نمی پذیرفتم .

* چرا برای بار دوم کاندیدای شورای شهر نشدید؟ فکر می کردید که رای نیاورید؟!

** من فکر می کنم که مثل بار اول رای می آوردم . اما به بحثی به شدت اعتقاد دارم و آن این است که نقش آفرینی از جایگاه بازیگری با بازی گردانی خیلی تفاوت دارد . گردش نخبگانی یکی از اصول حکمروایی است . اگر ما به حکمروایی اعتقاد داشته باشیم ، لازمه مشارکت ، گردش نخبگانی است و در گردش نخبگان لازم نیست که حتما بازیگر باشیم بلکه می توانیم بازی گردان هم باشیم . یعنی بنده تجربیاتی را کسب کرده ام که موظف هستم بدون هیچ گونه بحثی این تجربیات را در اختیار افراد جدید قرار دهم و خودم را در فضای دیگری قرار دهم تا درآن فضای جدید منشا اثر باشم .

* به عملکرد خود تان در دوران عضویت در شورای شهر قزوین چه نمره ای می دهید؟

** مردم باید نمره بدهند . من با لطف مردم ۶سال خدمتگزار مردم بودم . همین الان هم بعضی از همشهریان محترم و خوبم به بنده اظهار لطف می کنند چراکه واقعا پیگیر مطالبات مردم بودم .

* خب؛ حالا چه نمره ای به خودتان می دهید؟

** من به خودم نمره ۱۷-۱۸ می دهم.

* آن ۲یا سه نمره کسری برای چیست؟

** به خاطر این که آن زمان تجربه زیادی نداشتم . اگر الان با این تجربه وارد شورا می شدم شاید موثر تر از آن زمان بودم . ولی باور کنید ساعت ها وقت من، صرف مطالعه قوانین جهت رفع مشکلات مردم می شد . من آن زمان که در شورا بودم سعی می کردم قوانین را به دقت بخوانم و به کار گیرم .

* یکی از اعضای شورای شهر در زمانی که شما هم عضو شورا بودید ، خانم حکمت بود . ایشان را چگونه توصیف می کنید ؟

** خدا ایشان و حاج آقای سیاهکالی مرادی و حاج آقای خاکساران را رحمت کند . خانم حکمت خانم دلسوز و دغدغه مندی بود . اگرچه اطلاعات کمی در حوزه مدیریت شهری داشتند ولی واقعا پیگیر امور مردم بودند و برای مردم وقت می گذشتند . به جرئت می گویم که خانم حکمت کم از مادر برای من نبودند .

* به عنوان یک فعال سیاسی عملکرد خانم مهندس زرآبادی و آقای دکتر محمدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

** من عملکرد خانم زرآبادی را غیر قابل قبول می بینم . موضع گیری ها و تعیین اولویت های خانم زرآبادی را ببینید ! چقدر اولویت های خانم زرآبادی با اولویت های مردم حوزه انتخابیه ایشان همسو بوده است . اولویت موضع گیری ایشان حمایت از اکانت تویئتری هتاک و یا یک فعال اجتماعی هنرپیشه است نه دغدغه بانوان بی سرپرست یا بد سرپرست استان من . در این رابطه به نطق های پیش از دستور این خانم هم نگاهی بیندازید و ببینید چقدر دغدغه و درد استان را در این مدت داشته است .

اما درباره آقای محمدی . اجازه بدهید پاسخ را به گونه دیگر بیان کنم . من دانش آموزی دارم که بسیار خوب است و انتظار دارم شاگرد اول باشد . وقتی در کنکور رتبه این دانش آموز بد می شود شاید آن دانش آموز زرنگ از خیلی از دانش آموزان جلو تر باشد اما نسبت به خودش قابل قبول نیست . از آقای محمدی هم با توجه به توانمندی و سابقه کاری واشرافی که از مجلس به واسطه عضویت در دوره قبلی دارند ؛ انتظار بیش تری می رود . اما این که بگوییم عملکردش قابل دفاع نیست ، از انصاف به دور است .

* فکر می کنید خانم زرآبادی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند؟

برای پاسخگویی به این سوال ، من فقط به یک نمونه اکتفا کنم . ببینید یکی از مهم ترین بحث ها این است که آیا ما به عنوان یک شهروند و بعد به عنوان یک مسوول حق داریم تا موضوعات محرمانه شورای عالی امنیت ملی را در اذهان عمومی از طریق رسانه ها منتشر کنیم یا نه ؟ این اتفاق از سوی ایشان افتاده است .

* اگر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند ، رای می آورد؟

** به نظر من ؛ مردم به کسی رای می دهند که دغدغه و اولویت او با دغدغه شان یکی باشد .

* نگاه تان به پرونده هفت سنگان؟

** هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک . پروژه هفت سنگان از چند منظر قابل بررسی است . منظر اول نادیده گرفتن برخی از تخلفات از سوی مجموعه های نظارتی . منظر دوم استفاده از مسکوت بودن قوانین از سوی کسانی که به قوانین اشراف دارند  . درست است که این تخلف در قانون به عنوان جرم و خلاف تعریف نشده است اما مجاز بودن آن هم اعلام نشده است  و این سکوت قانون بر می گردد به عملکرد نمایندگان در تدوین قوانین ؛ از سوی کسانی که به قوانین اشراف داشتند و این سوء استفاده از مسکوت بودن قانون باعث می شود که این اتفاق بیفتد .

منظر سوم هم سوء استفاده مجریان و متولیان دستگاه های اجرایی بر ترجیح دادن منافع فردی به منافع مردم است . با این سه منظر باید به پرونده هفت سنگان ورود کرد .

* ریشه اختلافات شما با حاج آقای حسینی ، نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی از کجاست؟

** من با حاج آقای حسینی هیچ اختلاف عقیده ای ندارم ولی اختلاف سلیقه دارم .

* این که گفته شده اگر ایشان کاندیدا ی مجلس شوند ، شما هم تا آخر حضور خواهید داشت ؛ درست است ؟

** این را از خیلی از افراد شنیده ام و واقعا نمی دانم اولین بار چه کسی از قول من این جمله را بیان کرده است ؛ اما من چنین جمله ای را نگفته ام .

من نگاهم این است اگر کاندیدایی مایل است در صحنه حضور داشته باشد پس من هم این حق را دارم که در صحنه انتخابات حضور داشته باشم .

* پس به نفع حاج آقا کنار نمی روید؟

** قطعا به نفع ایشان عقب نمی کشم . به نظر من آقای حسینی برای نمایندگی مجلس جایگاه مناسبی ندارد . حتما می پرسید چرا؟ برای این که باید عملکردشان را در آن دوره چهار ساله بررسی کنیم . خاستگاه و پایگاه رای آقای حسینی در مجلس ، جایگاه اصولگرایان و جریان های معتقد به اصول انقلاب و با دیدگاه های مذهبی است وجایگاه قومی و صنفی اثر کم رنگ تری در رای ایشان داشت . پس اگر ایشان را برخاسته از جریان اصول گرایی و جریان دیدگاه های انقلابی و مذهبی بدانیم به عنوان یک نیروی انقلابی و مذهبی باید در نطق های پیش از دستور عملکردشان محرز باشد . باید ببینیم ایشان در آن دوران چند گام موثر برای استان  و برای این جریان برداشته است . اگر این اتفاق مثبت باشد جریان انقلابی و جریان برخاسته از نگاه مذهبی دلگرم می شود که نماینده ای دارد که می تواند روی او حساب کند و حرف و دیدگاهش را از لسان این نماینده به گوش مسوولین برساند . اما اگر این اتفاق نیفتد و خودمان را منتسب به یک طیف خاص و یک جریان خاص کنیم ، باعث سرخوردگی یا نارضایتی این طیف یا جریان خاص بشود ؛ ضرر بودن او بیش تر از نبودشان است .

* مطالبه شما از حاج آقای حسینی چه بود؟

** من هیچ وقت مطالبه شخصی نداشته ام . مطالبه من ، مطالبه مردمی است .هنوز هم بحث تقسیمات کشوری استان قزوین ، یکی از مباحث مهم استان قزوین است . در دوره ای که وزیرکشور ، استاندار و نماینده مجلس هرسه از یک طیف و همسو هستند ، بهترین زمان حل مشکل تقسیمات کشوری استان است .  اگر تقسیمات کشوری آن زمان اجرا می شد بسیاری از مشکلات شهر کاهش می یافت . آیا این اتفاق در آن زمان افتاد ؟ رتبه استان مان را در دوره ای که حاج آقا نماینده مجلس بودند را مطالعه و ارزیابی کنید . آیا پیشرفت چشمگیری در آن دوره  داشته ایم ؟ ایشان در دوره ای که نماینده بودند چند مورد مکاتبه با سایر وزارت خانه ها درراستای  پیشرفت استان داشته اند؟ اگر مدیر وقتی کوتاهی در کارش داشته است ، کدام گزارش را دریافت کرده و یا رسیدگی نموده اند . پس کسانی که نمی توانند مطالبه گر باشند نباید این نقش را بپذیرند چرا که در این صورت مردم را دچار سرخوردگی می کنند .

* اگر جریان اصول گرایی استان تمایل داشته باشد تا شما و حاج آقای حسینی در یک لیست واحد باشید ، نظر تان چیست؟

** من الان یک نقد جدی به جریان اصولگرایی استان دارم و واقعا نمی دانم جریان اصول گرایی یعنی چه ؟ یعنی کیا ؟

 تا الان مجموعه ای از متولیان ائتلاف بزرگ پیروان ولایت در استان و یا جبهه مردمی انقلاب اسلامی تعریفی ازمنش سیاسی خودشان نداده اند . شاهد مثال ؛ در انتخابات شوراهای دوره قبل یکی از کسانی که در اکثر جلسات حضور مستمر داشته و محل مشورات جریان اصولگرایی بوده ، سر از لیست امید در می آورد . به نظر شما سرهنگ داودی جز اصول گرایان استان است ؟ پس چرا سر لیست امید ؟! مهندس سیاهکالی مرادی در انتخابات به عنوان کاندیدای اصول گرایان می آید اما بعد از انتخابات مشاور دولت اعتدال می شود.این افراد باید جایگاه و خاستگاه سیاسی خودشان را معلوم کنند . اما به این نکته هم اشاره کنم که اگر جریان هایی که دغدغه آرمان های انقلاب را داشته باشند و از آنان به عنوان جریان های انقلابی یاد کنیم ، از بنده دعوت کنند قطعا جواب رد نمی دهم .

* به عنوان آخرین سوال ؛ اخیرا آقای دکترمحمدی، نماینده شهرمان شکایتی را از یکی از فعالان رسانه ای استان در مراجع قضایی طرح کرده اند ؛ نظر شما درباره این چیست؟

** وقتی ما می خواهیم فعالیت درست و قانونی در رسانه داشته باشیم خودمان نباید کارغیر قانونی بکنیم و نباید  برای رسیدن به مطالبه قانونی خود از مجرای غیر قانونی ورود کنیم . اگر آقای محمدی قبل از شکایت به گونه ای پیغام داده باشند که آن فعال رسانه ای راه را درست بروند اما تغییر شیوه از سوی این فعال رسانه ای صورت نگرفته باشد ، آن شکایت منطقی است و حق را به این نماینده محترم مجلس می دهم .

خود من هم ازیکی از فعالین رسانه ای استان به دادگاه شکایت کرده ام . متاسفانه این فرد بنده را در ستاد بازسازی عتبات عالیات فردی دست ناپاک به مردم  معرفی کرده است و از آن جایی که این مطلب به اعتبار ستاد عتبات عالیات استان آسیب وارد می کند و چه بسا سبب سلب اعتماد مردم می شود ، از او شکایت کردم . اگر این فرد خود من را بدون اشاره به جایگاه حقوقی ام در ستاد عتبات عالیات دست ناپاک معرفی می کرد و شواهد و مدارک ارائه می داد ، هیچ گاه شکایتی نمی کردم . اما این فرد با طرح این ادعا ، جای هیچ راه برگشتی باقی نگذاشت .

* از این که این فرصت را در اختیار ” وقایع خبری ” قرار دادید . متشکرم

** ممنون از این فرصت فراهم شده برای یک گفت و شنود .