۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار استانی » فعالیتهای دینی » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 3934
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
  • ارسال توسط :
مراسم تاسوعای حسینی باشکوه خاصی در قزوین برگزار شد
مراسم تاسوعای حسینی باشکوه خاصی در قزوین برگزار شد

مراسم تاسوعای حسینی باشکوه خاصی در قزوین برگزار شد

یکی از جلوه های زیبای مراسم تاسوعای قزوین حضور مرتب و منظم هیئات عزاداری بود

آرش صالحی: شهر قزوین که با القابی چون «دارالمؤمنین» و «باب الجنه» از آن یاد می شود، به واسطه انتخاب شدن به عنوان دومین پایتخت نخستین حکومت شیعی مذهب ایران یعنی حکومت صفوی و وجود امامزاده ها و بقاع متبرکه زعمای این مذهب، از پایگاه مهم شیعه گری در سده های اخیر به شمار می رود.

همه این عوامل سبب شده اند که جای جای این خطه مینودری آکنده از عشق به حسین (ع) باشد. عشقی که در مراسم متمرکز و پرشور تاسوعای حسینی امسال بیش از گذشته نمایان بود و به چشم آمد.

مراسم پرشکوهی که از ساعت ۱۰ صبح با حضور آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و جمع کثیری از مردم دارالمؤمنین در خیابان شهدا (سپه) برگزار شد.

حضور گردشگران در عزاداری ها

شکوه و صلابت مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) و ۷۲ شهید سرافراز دشت کربلا در دیار مینونشان سبب شده که قزوین، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پذیرای خیل زیادی از گردشگرانی باشد که از تهران و استان های شمالی به این شهر کهن می آیند تا اصیل ترین اشکال تعزیه و سوگواری را در باب الجنه شاهد باشند.

اما در تاسوعای ۱۴۴۱ هجری قمری حضور گردشگران و عکاسانی از کشورهای اروپایی و خاور دور مانند سوئد، چین، ژاپن و کره جنوبی تا حدود زیادی جلب توجه می کند. یکی از همین گردشگران بانویی جامعه شناس به نام ماریا ایزوهانی است که مشغول تدوین رساله دکترای خود برای دانشگاه ان-.تی. ان. یوی نروژ است.

ماریا درباره دلیل حضورش در قزوین و تماشای مراسم عزاداری تاسوعا به گفت: قبل از اینکه به ایران بیایم، از یکی از دوستان ایرانی ام درباره جلوه و شکوه مراسم عزاداری امام سوم شیعیان (ع) داستان های زیادی شنیده بودم که پس از جستجوی عکس ها و فیلم ها در فضای مجازی اشتیاق زیادی پیدا کردم که این مراسم را از نزدیک ببینم و خوشبختانه با حضور در قزوین، احساس می کنم یکی از متفاوت ترین سوگواره های عمرم را مشاهده کردم.

وی شور، نظم و انضباط را از ویژگی های عزاداری های مردم قزوین در تاسوعای حسینی توصیف کرد و افزود: حضور دسته های عزاداری که در کنار اماکن تاریخی زیبای قزوین به انجام منظم این مراسم می پردازند، زیبایی آن را دو چندان می کند.

آئین های باصلابت سینه زنی و زنجیر زنی

با وجود تمهیداتی که برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم تاسوعای حسینی امسال اندیشیده شده بود، شاهد این بودیم که این مراسم با جلوه های معنوی بیشتری برپا شد. یکی از جلوه های زیبای مراسم تاسوعای قزوین حضور مرتب و منظم هیئات عزاداری بود که تماشای آن را برای مردم و گردشگران دلپذیرتر از گذشته کرد. در این بین شور و صلابت زیادی که در آئین های سینه زنی و زنجیر زنی بود، با وجود تبلیغات منفی دشمنان، نشان از جاودانه بودن باور حسینی در بین مردمان دیار مینودری داشت.

توزیع منظم نذورات

از جمله ویژگی های چشمگیر مراسم تاسوعای حسینی در مینوشهر، جلوگیری از پخش غذاهای نذری در محیط های عمومی بود که بدون شک در راستای کمک به پاکبانان زحمتکش قزوینی انجام شد. در ضمن بیشتر تکایا و حسینیه های شهر قزوین هم اقدام به پخش نذورات خود بعد از پایان مراسم ظهر تاسوعا کردند که در نوع خود جای تقدیر دارد.

برپایی نماز دشمن شکن تاسوعا

قرار است در پایان مراسم عزاداری تاسوعای حسینی، نماز جماعت ظهر عاشورا با حضور خیل زیادی از مردم مؤمن و شهیدپرور استان قزوین در چهارراه شهدا (سپه) ببه امامت آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین باشکوه خاصی برگزار شود، نماز جماعتی که در آن حضور همدلانه مسئولان، چهره های سیاسی و مردم به شکوه عزاداری ها افزوده است.

مبارزه با علامت گردانی نیازمند عزم ملی است

اما نگاهی اجمالی به مراسم عزاداری که در ماه محرم امسال برگزار شده، نشان می دهد که برخی از آئین ها مهجور واقع شده و یا تحت الشعاع شیوه های عزاداری جدید و وارداتی قرار گرفته اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هم در حاشیه برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا در گفتگو با قمه زنی و افراط در عمل گردانی و طبق گردانی را از آفات عزاداری های امسال دانست و گفت: همچنین استفاده از آلات موسیقی پر سر و صدا و آزاردهنده هم موجب آزردگی خاطر برخی مردم شد که طبق هماهنگی های صورت گرفته با نیروی انتظامی، برخوردهای لازم با هیئت های متخلف صورت گرفت.

حجت الاسلام نعمت الهی برخورد چندگانه با پدیده علامت گردانی را دلیل رواج آن بیان کرد و افزود: از آنجایی که فقط در سطح استان هایی مانند قزوین با این پدیده برخورد جدی می شود و در شهرهایی مانند تهران، قم و مشهد اراده ای برای برخورد با آن نیست، هنوز شاهد انجام این کار در برخی از هیئات هستیم.

وی برچیده شدن این پدیده را نیازمند عزمی ملی دانست و ادامه داد: دلیل مخالفت سازمان تبلیغات اسلامی با علامت گردانی مشکلات ترافیکی، امنیتی و ایمنی است که در ایام عزاداری برای شهرها درست می کنند که چون باعث آزار مردم و مسلمانان می شود، به لحاظ شرعی جایز نیست.

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان اینکه علامت گردانی در زمره اعمال خرافاتی و بی ریشه در دین مبین اسلام محسوب می شود، یادآور شد: در ضمن از هیئات عزاداری خواسته شده که عزاداری خود را نهایتاً تا ساعت ۱۲ شب به پایان برسانند و بعد از این ساعت با خاموش کردن بلندگوها و پرهیز از ایجاد سر و صدا موجبات رضایت مردم را فراهم کنند.

اعزام ۱۲۰۰ مبلغ به سراسر استان قزوین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اعزام هزار و ۲۰۰ مبلغ به جای جای استان قزوین را مهمترین اقدام این نهاد برای  رشد فرهنگ عاشورایی در دیار مینونشان دانست و گفت: همچنین بیش از ۲ هزار هیئت مذهبی و مداح در قالب همایش ذاکرین اهل بیت (ع) برای مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا توجیه شدند.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد ستاد ساماندهی شئون فرهنگی محرم، افزود: در ضمن در قالب طرح همیاران محرم، با همکاری نیروی انتظامی و رابطان فرهنگی نسبت به برقراری نظم و انضباط در دستجات عزاداری ماه های محرم و صفر  اقدام شده که نمود اصلی آن در روزهای تاسوعا و عاشورا مشاهده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی کردن نذورات از جنبه های بهداشتی و شرعی، ادامه داد: در همین راستا نسبت به صدور حواله های مختلف برای توزیع نظام مند ارزاقی مانند برنج، روغن و گوشت در هیئات، حسینیه ها و تکایای استان اقدام کرده ایم.

تاسوعای حسینی امسال با حضور گروههای مختلف و جوانان و نوجوانان، نظم و انسجام و تمرکز خاصی در قزوین برگزار شد و این الگو می تواند در روز عاشورا نیز برپایی مراسمی معنوی توام باشکوه بیشتری را رقم بزند.

التماس دعا.