۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » روابط عمومی
  • شناسه : 27408
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
  • ارسال توسط :
مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی
مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی

مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی

از اسلام به عنوان دینی که حامل رسالتی جدید است، انتظار می رود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند .

** ترجمه آزاد و بازتدوین :  دکتر ناصر باهنر

از اسلام به عنوان دینی که حامل رسالتی جدید است، انتظار می رود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند و پیامبر به این امر همت گمارد تا مردم دین اسلام را بشناسند. خداوند می فرماید:  ” ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه ” یعنی ” با حکمت و موعظه نیکو، مردم را به سوی پروردگارت دعوت نما ” و دعوت به سوی هر چیز همان ایجاد رغبت نسبت به آن یا به عبارت دیگر تبلیغات است و برای این رسالت باید با مردم ارتباط برقرار کرد تا نظرات و عقایدشان و نیز روش های زندگی آن ها را تغییر داد. قرآن کریم بسیاری از قواعد علمی روابط عمومی و ارتباطات را در میان آیات خود بیان کرده است؛ همان گونه که زندگی، گفتار، کردار و روش های زندگی پیامبر اسلام الگویی از روابط عمومی و ارتباطات بود که بعدها به صورت یک علم و فن انسانی تدوین و ارائه شد.

* مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی
 1-  انگیزه بخشی برای کسب توجه
 2- رعایت مصالح مخاطب
 3- احترام به مخاطب
 4- جست و جوی نقاط همراهی میان فرستنده و مخاطب
 5- زبان شناسی مخاطب
۶- اعتبار بخشی ارتباط
۷-  رسوخ با تکرار
۸- بهره¬گیری از قالب های مأنوس و محبوب مخاطب
۹-  تصریح به بازخورد مورد انتظار
۱۰- بیم دادن مخاطب نسبت به عدم پذیرش پیام
۱۱- مخاطب قرار دادن عقل
 12-  مخاطب قرار دادن عاطفه
 13- نگاه به نیازهای دنیوی انسان
 14-  مراقبت در ستایش و انتقاد عمومی
 15- بهره گیری از فنون مختلف بیان