۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 24341
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۰۶
  • ارسال توسط :
مجلس به دنبال محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نیست
مجلس به دنبال محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نیست

مجلس به دنبال محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نیست

در کشور یک خط قانون در خصوص فضای مجازی نداریم.

وقایع خبری– سیدعلی یزدی خواه یکی از طراحان اصلی طرح مجلس موسوم به «ساماندهی فضای مجازی» در خصوص طرح مجلس با عنوان “حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” تصریح کرد: این طرح شامل دو بخش مربوط به کاربران و همچنین شبکه‌های اجتماعی است؛ هیچ موضوعی به جز حمایت از کاربران در این طرح مطرح نیست؛ برای استفاده از وی پی ان‌ها جرم انگاری نشده و همچنین فعالیت در فضا‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیز کاملا آزاد است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، طرح فضای مجازی مجلس را منجر به تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی دانست و افزود: معتقدیم که تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی منجر به رونق بیشتر کسب و کار‌ها شده و همچنین اینترنت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها نیز محفوظ می‌ماند.
وی با تاکید بر اینکه ” مجلس به هیچ وجه به دنبال مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی نیست” افزود: هجمه‌ای که به این طرح وارد شد، مربوط به نسخه اولیه آن بود که در مجلس دهم تدوین و در اوایل مجلس یازدهم اعلام وصول شد، در حالی که آن طرح نسخه اولیه بود و بیش از ۷ الی ۸ بار پیش نویس آن تغییر کرد، گرچه اکنون نیز در مرحله پیش نویس است و باید مجلس نظر دهد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر شبکه‌های پیام رسان داخلی را تقویت کنیم هیچ نیازی نیست که افراد به شبکه‌ها پیام رسان خارجی متوسل شوند، ضمن آن که استفاده از آن شبکه‌ها نیز آزاد خواهد بود.
یزدی خواه با اشاره به توانمندسازی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی داخلی در چند سال اخیر گفت: فعالیت در شبکه‌های داخلی که منجر به تولید ترافیک شوند، با پرداخت حق الزحمه به تولیدکنندگان محتوا از سوی مسئولان شبکه‌های داخلی همراه است، در حالی که افراد برای تولید و بارگذاری محتوا در شبکه‌های خارجی مبلغی دریافت نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مجلس هیچ ساختار جدیدی ایجاد نکرده است و مصوبه جدیدی هم ندارد، بلکه تمامی مفاد این طرح مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور است که مجلس می‌خواهد به آن‌ها ضمانت اجرایی دهد؛ هیچ فیلتری در کار نخواهد بود و کاربران خود تصمیم می‌گیرند که خدمات را از شبکه‌های داخلی یا خارجی دریافت کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: در کشور یک خط قانون در خصوص فضای مجازی نداریم، به همین دلیل این بستر رهاست؛ هیچ کسی نمی‌خواهد که فردی با هویتی جعلی به فرزند و یا خانواده او نزدیک شده و آن‌ها را اغفال کند، لذا یکی از وظایف پیام رسان‌ها احراز هویت کاربران است تا شهروندان دچار ضرر و زیان نشوند؛ مجلس به دنبال ایجاد ضوابط و چارچوبی در حوزه فضای مجازی است.