۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان ها » جامعه » خراسان رضوی
  • شناسه : 2160
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
  • ارسال توسط :
ما بازداشت را باید به حداقل برسانیم
ما بازداشت را باید به حداقل برسانیم
آیت الله سیدابراهیم رئیسی:

ما بازداشت را باید به حداقل برسانیم

سلامت اداری برای مجموعه ادارات و سازمان‌های کشور به ویژه در دستگاه قضایی امر مهمی است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جمع مدیران، قضات و کارکنان دادگستری خراسان رضوی، این برنامه را جزو برنامه‌های تحولی قوه قضاییه در دوره جدید دانست و افزود: آن دسته از مسائلی که می‌توان بدون آمدن به عدلیه، حل کرد، حتما باید راهکار‌هایی غیر از ورود به دادگستری برای آن پیدا کرد.

وی خطاب به قضات و کارکنان دادگستری استان ادامه داد: نوع و درصد کاهشی که در سال جاری نسبت به پرونده‌ها داشتید باید با برنامه ریزی جامع و پیگیر، تبدیل به جریان فراگیری برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه از نظر سازمانی باید منتظر دستورات از تهران بود، ادامه داد: اما در ابتکار و خلاقیت باید مدیران، قضات و همکاران در بخش‌های مختلف کار‌هایی را خودجوش انجام دهند.

رئیس دستگاه قضا همچنین بر ارائه آمار واقعی هم تاکید کرد و گفت: ما آمار و عدد را شاخص مهمی می‌دانیم ولی آمارگرایی و آمارزدگی امر ناصحیح و ناصوابی است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اسناد عادی و اسناد رسمی گفت: اسناد رسمی باید به عنوان موضوعی از نظامات اجتماعی باشد و اگر آن را در جامعه حاکم نکنیم، تثبیت مالکیت نخواهد شد و حقوق افراد ضایع می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ما باید در جهت نظام بخشی به اسناد مالکیت اقدام کنیم و حتما به دنبال رسمی شدن اسناد برویم.

وی در ادامه زندان را جایی برای افراد شرور و مخل آسایش و امنیت مردم دانست و گفت: در زندان نگه داشتن افرادی که دینی بر گردنشان است مانند زندانیان مهریه که توان پرداخت ندارند، فایده ای ندارد؛ اگر معلوم شد مالی ندارند، در صورت احراز اعسار، ماندن او در زندان ثمره‌ای برای شاکی ندارد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر کاهش جمعیت کیفری ادامه داد: ما بازداشت را باید به حداقل برسانیم؛ در عین حال زندان ما فقط برای زندانی کردن فرد موضوعیت ندارد و برای این است که فرد بتواند بازسازی شود و کار سخت همکاران ما در زندان، بازسازی شخصیت زندانی و میزان تأثیر زندان در روحیه زندانی است که ملاک تصمیم گیری برای عفو و مرخصی می شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مساله سلامت اداری اشاره کرد و گفت: سلامت اداری برای مجموعه ادارات و سازمان‌های کشور به ویژه در دستگاه قضایی امر مهمی است و عموم همکاران ما اعم از زن و مرد، قاضی و کارمند، همه نیروهای خدوم و سالمی هستند؛ به نحوی که می‌توانیم امروز بگوییم قاطبه دستگاه قضایی قاطبه همراه با سلامت روحی و کاری هستند.

رئیسی در ادامه درباره پرونده “پدیده” هم گفت: درخصوص حکم صادر شده، از زحمات قاضى و همکاران پرونده و تحقیقاتى که در این مدت انجام شد، قدردانی مى‌کنم؛ اما سوالاتى که مردم مشهد و سایر نقاط کشور نسبت به پدیده دارند را باید پاسخ داد؛ اعلام حکم، یک طرف قضیه است و سوی دیگر مساله، تنویر افکار عمومى است.