۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » تغذیه » درمان
  • شناسه : 33611
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
  • ارسال توسط :
قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود
قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود

قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود

بهتر است مادران پس از هربار تغذیه کودک شیرخوار مقدار کمی آب به او بدهند تا دهان او از بقایای شیر پاک شود .


  رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: اغلب والدین تغییر رنگ ناشی از مصرف قطره آهن را با پوسیدگی دندان اشتباه می‌گیرند در صورتی‌که مصرف قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نوزاد نمی‌شود، بلکه قسمت‌های ناصاف و پوسیده دندان را تغییر رنگ می‌دهد.

موسی رضایی افزود: تماس قطره آهن با دندان‌ها می‌تواند موجب تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای یا سیاه شود. وی اضافه کرد: بر این اساس و برای جلوگیری از این تغییر رنگ، توصیه می‌شود قطره آهن در قسمت عقب دهان ریخته شده و سپس مقداری آب به کودک داده شود و یا بلافاصله سطح دندان‌ها با گاز مرطوب تمیز شود. وی به پوسیدگی‌های دندان معروف به شیرخوارگی یا پوسیدگی شیشه‌شیر نیز اشاره کرد و گفت: علت اصلی این نوع پوسیدگی‌ها، تغذیه شیرخوار با شیشه‌شیر، شیشه محتوی آب‌قند یا حتی شیرمادر هنگام خواب و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کودک است.

رضایی با بیان اینکه در زمان خواب، جریان بزاق کم شده و تماس طولانی‌مدت شیر یا مایعات شیرین با دندان‌ها، موجب پوسیدگی آنها می‌شود، اظهارداشت: پوسیدگی زودهنگام دندان‌های شیری می‌تواند موجب ایجاد درد، عفونت، از دست دادن دندان یا مشکلات ناشی از آنها شود و چون کودک در سنین خیلی پایین، کشیدن یا ترمیم دندان را تجربه می‌کند، ممکن است موجب ترس او از دندانپزشکی در آینده نیز شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بهتر است مادران پس از هربار تغذیه کودک شیرخوار مقدار کمی آب به او بدهند تا دهان او از بقایای شیر پاک شود و یا با پارچه مرطوب، دندان‌های کودک را تمیز کنند.