۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 2508
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۳۵
  • ارسال توسط :
قزوین ، شهری که زیر خنجر سیاست زدگی ذبح می شود
قزوین ، شهری که زیر خنجر سیاست زدگی ذبح می شود

قزوین ، شهری که زیر خنجر سیاست زدگی ذبح می شود

اکنون استعفای صفری از شهرداری قزوین، تیتر داغ رسانه‌های استان است.

  • مریم محمدی – پایگاه خبری شاخص

سال ۹۶ برگ جدیدی از سکان‌داری شهرداری قزوین با روی کار آمدن شورای نهم ورق خورد؛ علی صفری تنها گزینه لیست فراکسیون امید بود که بر مسند شهرداری قزوین نشانده شد.

از آبان سال ۹۶ تا به امروز یک سال و نه ماه گذشته است و اکنون استعفای صفری از شهرداری قزوین، تیتر داغ رسانه‌های استان است. صفری به تسنیم گفته است که “مسئله استعفا‌ به پیشنهادات شغلی یا مسائل این چنینی مرتبط نیست ولی ماجرا به گونه‌ای پیش رفت که استعفا‌ برای بنده راهی مناسب است”.

شایعاتی که از ماه‌های گذشته حول شهردار قزوین در فضای مجازی و فضای واقعی و اذهان عمومی می‌چرخید بلاخره بعد از تکذیب و تصدیق‌ها، استعفای شهردار را قوت بخشید و قزوین را هم از شهرهای بی‌شهردار استان کرد.

اینکه می‌گوییم از شهرهای بی‌شهردار استان برای این است که انگار بی‌شهرداری به سریال دنباله‌دار در شهرهای مختلف استان تبدیل شده که هر روز یک پرده را به نمایش می‌گذارد.

اما این فراز و نشیب‌ها چه عایده‌ای برای مردم داشته است به جز کلافگی، سردرگمی و علامت سوال‌های بزرگی که پاسخی برای آن نیست. مردم چه می‌خواهند؟ شهری آرام، به دور از سیاست زدگی و توام با امنیت که زندگی کنند.

پروژه‌های نصفه و نیمه، تغییر کالبدی در برخی از مناطق شهر که با هویت تاریخی مردم عجین است و طرح‌های ترافیکی جدید که مردم را تا حد انفجار کلافه کرده و نارضایتی آن‌ها را به دنبال داشته نیز نصیب شهر قزوین شده است.

حال با چرخش گردونه و کشو قوس‌های فراوان قرعه به نام محمد درافشانی به عنوان سرپرست شهرداری قزوین افتاده است؛ گزینه‌ای که حتی مورد تایید تمامی اعضای شواری شهر قزوین نیست.

منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین گفته است که قبول مسئولیت درافشانی به عنوان سرپرست شهرداری قزوین به شهر خسارت می‌زند چون تخصص لازم را در زمینه مدیریت شهری ندارد و انتخاب درافشانی را مهندسی شده دانسته است.

پس از کنار رفتن صفری به عنوان شهردار پرحاشیه قزوین، امروز فردی سرپرستی این پست حساس را بر عهده گرفته است که این جایگاه برای او بزرگ است و بدون شک کسی که تنها مسئولیت یک مطبوعات را در کارنامه خود دارد، نمی‌تواند مدیریت شهر قزوین با شرایط ویژه استراتژیکی و چالش‌های همراه آن را بر عهده داشته باشد.

از طرفی اگر بخواهیم به سابقه سرپرست جدید شهرداری قزوین بپردازیم باید داخل پرانتز بگوییم که درافشانی در حالی در آبان ماه سال ۹۶ مدیریت سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قزوین شد که هیچ سابقه مدیریتی نداشت و این انتصاب غیرقانونی که تنها بنا به نگاه‌های حزبی و جناحی اتفاق افتاد نیز انتقادات شدیدی را به همراه داشت.

خلاهای قانونی در این انتصاب باعث شد تا سازمان بازرسی استان قزوین به این مسئله ورود کند و بنا به پیگیری که خبرنگار شاخص در تیر ماه سال ۹۶ داشت نیز رئیس سازمان بازرسی استان در این باره گفت که موضوع در دست بررسی است و نتایج به اطلاع مردم خواهد رسید؛ حال اینکه نتایجی اطلاع رسانی نشد و حتی درافشانی از سازمان فرهنگی، ورزشی بر منسب سرپرستی شهرداری قزوین رسیده است هم جای سوال است؟!

ریشه این انتصابات به دور از شایستگی و کارآمدی را کجا باید دنبال کرد؟ آیا قدرت باندهای جناحی و زور و تزویر بر انتصابات قانونی و شایسته می‌چربد که هر روز شاهد رشد قارچ گونه مدیرنماها در استان و شهر قزوین هستیم؟!؛ شواهد که بر این موضوع تصدیق می‌کند، پس باید گفت شهر قزوین به گوشت قربانی تبدیل شده که هر روز بنا به منافع جناح‌ها و گروه‌های سیاسی که اکنون بر فضای سیاسی استان می‌تازند نیز ذبح می‌شود.

مدیری بدون نگاه کارشناسی و تنها بنا بر زد و بندهای سیاسی وارد گردانه مدیریت شهری می‌شود و در نهایت با اتلاف هزینه، انرژی و از دست رفتن فرصت‌ها نیز این دایره را ترک می‌کند اما آثار و لطماتی که بر بدنه شهر و از آن مهمتر برای مردم دارد، باقی می‌ماند.

اگر بخواهیم به ابعاد دیگر معضل مدیران شهری که به دلایل مختلف و تخلفاتی که رخ می‌دهد نیز میز مدیریت را ترک می‌کنند، بپردازیم باید کمی عقب‌تر برویم یعنی به زمان تایید صلاحیت گزینه‌های شوراها که توسط نمایندگان مجلس اتفاق می‌افتد.

در شوراهای شهر استان چه می‌گذرد که همچنان شاهد بحران مدیریت شهری در شهرهای مختلف از جمله آبیک، الوند و قزوین هستیم؟ چرا اعضای شورا جسارت در زیر ذره بین قرار دادن مدیران شهری را ندارند؟ متاسفانه اتحاد و انسجام دربین برخی از اعضای شورا به واژه غریب تبدیل شده است.

بدون شک امروز نمایندگان مجلس استان قزوین یکی از قطعات پازل از هم پاشیده مدیریت شهری هستند که باید پاسخگوی تایید صلاحیت‌های کاندیدای شوراها در دوره نهم باشند.

حال باید دید سرنوشت نامعلوم مدیریت شهری دیار مینودری به کجا خواهید رسید؟ آیا باند قدرت و تزویر همچنان به تازیدن بر پیکره شهری که شالوده مدیریتی منسجمی ندارد، ادامه خواهند داد تا به اهداف و منافع از پیش تعیین شده خود برسند؟ یا اینکه این حباب معلق در فضای آلوده به سیاسی بازی‌ها همچنان در بلاتکلیفی به سر خواهد برد.

امیدواریم با انتصابات شایسته شاهد پیشرفت و توسعه در شهر قزوین و آرامش خیال شهروندان در این فضا باشیم تا به آن هدف اصلی که همان تامین حقوق شهروندی است، برسیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.