۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » فعالیتهای دینی » قرآن
  • شناسه : 21017
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
  • ارسال توسط :
قرآن، کتیبه زیبای خداوند است
قرآن، کتیبه زیبای خداوند است

قرآن، کتیبه زیبای خداوند است

هنرمندانی که به ساحت قرآن ورود پیدا می‌کنند به فضایی وارد می‌شوند که اوج زیبایی هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : قرآن کریم به عنوان یک کتیبه زیبا از سوی خداوند متعال در اختیار ما قرار گرفته است.

به گزارش “وقایع خبری” سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات افزود: اگر موضوع هنر را به عنوان فهم زیبایی و باز تولید و خلق زیبایی بدانیم قرآن کریم از منظر معارف وحیاتی به ما نگاهی می‌دهد و ترسیمی برای ما ایجاد می‌کند در اینکه زیبایی چیست و چه سطوح و طبقه بندی دارد.

قرآن، کتیبه زیبای خداوند است


وی با اشاره به اینکه بخش نخست زیبایی ها، زیبایی‌های طبیعی است بیان کرد: همانطور که در قرآن کریم هم آمده، آسمان مزین شده است به درخشش ستارگان؛ و ده‌ها و صد‌ها آیه دیگر که به زیبایی‌های طبیعت اشاره دارد.
آقای صالحی سطح دوم زیبایی‌ها را زیبایی‌های انسانی دانست و اضافه کرد: برای این بخش دو ساحت بیان شده که سطح نخست زیبایی‌های ظاهری و بخش دوم آن زیبایی‌های وجودی انسان‌ها است؛ زیبایی‌هایی که در درون انسان قرار دارند و با چشم جان دیده می‌شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دو ساحتی است که در قرآن دیده می‌شود، اما زیبایی دیگری که به عنوان زیبایی برتر شناخته می‌شود، زیبایی‌های الهی و ملکوتی است.
سید عباس صالحی افزود: زیبایی‌های قرآن در سطح الفاظ محدود نمی‌شود و وقتی معارف قرآنی را نگاه می‌کنیم همچون ستاره‌ها در یک کهکشان قرار گرفته و پیوستگی معنایی ستاره‌ها با هم شبیه همان ستاره‌های طبیعی هستند.
وی بیان کرد: هنرمندی که با زیبایی ارتباط دارد و می‌خواهد زیبایی‌های پیرامونی را بفهمد و باز تولید کند، این زیبایی‌ها گام به گام برای آن وسیع‌تر و عمیق‌تر می‌شود تا به زیبایی‌های الهی برسد. صالحی اضافه کرد: هنرمندانی که به ساحت قرآن ورود پیدا می‌کنند به فضایی وارد می‌شوند که اوج زیبایی هاست؛ زیبایی‌هایی که دامنه و گستره‌ی و عمق آن نهایت و پایانی ندارد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز ما در کشور و زمان خودمان وظیفه داریم که آموزه‌های قرآنی را متناسب با ذائقه نسل جدید و نیاز‌های نو و درد‌های نو به نو، در روزگار خود بر بال هنر بنشانیم و در جامعه عرضه کنیم.

عبدالهادی فقهی زاده هم در این مراسم افزود: قرآن کریم کتاب زندگی است و آموزه‌های ناب الهی در گذر تاریخ فراتر از همه کتاب‌های آسمانی پیشین به پیامبر رسید و پیامبر با برخورداری از ظرفیت و سعه وجودی بی مثال توانست آن‌ها را به جامعه انسانی تقدیم کند.

وی گفت: وظیفه همه مبلغان و حاملان علم هدایت در طول تاریخ این است که این پیام‌های گران بار و آموزه‌های ناب که از مبدا اول و از منشا علم الهی نشات گرفته است، به زیباترین وجه و در قالبی شایسته به همه حق جویان و حق طلبان برسانند.

آقای فقهی زاده اضافه کرد: باید دقت کنیم خود قرآن اساسا یک اثر هنری است؛ یعنی پیش از آنکه هنر در لابلای آیات شریفه قرآن دیده شود قرآن حامل پیام‌های نورانی و دوران ساز است، اما در عین حال همه این پیام‌ها و آموزه‌ها در ورق‌هایی زیبا و دوست داشتنی و خواستنی پیچیده شده و در قالب بیاناتی بسیار ارزشمند و شور آفرین بیان شده است.