۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 18983
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۸:۲۶
  • ارسال توسط :
قدرت‌نمایی تاریخی سیلیکون‌ولی
قدرت‌نمایی تاریخی سیلیکون‌ولی

قدرت‌نمایی تاریخی سیلیکون‌ولی

غول‌های فناوری نشان دادند می‌توانند به‌صورت ناگهانی حتی رئیس‌جمهور آمریکا را به خلأ ببرند

سیلیکون‌ولی با توپ پر به مقابله با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری که آخرین روزهایش را در کاخ سفید سپری می‌کند، برخاسته است. پس از ۱۴۰۰روز راه آمدن با ترامپ، شرکت‌های فناوری تنها چند روز مانده به پایان دوران ریاست‌جمهوری او، علیه‌اش به‌شدت موضع گرفته‌اند. حداقل ۱۲ پلتفرم مختلف به‌صورت همزمان حساب‌های مرتبط با ترامپ را بستند تا دنیا شاهد قدرت‌نمایی دیگری از سوی غول‌های فناوری باشد. به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، در این هفته، توییتر در یک حرکت سریع، حساب کاربری ترامپ را به‌طور دائم بست و فیسبوک هم او را دست‌کم برای بقیه دوره ریاست‌جمهوری‌اش از پلتفرم خود بیرون انداخت. درحالی‌که گوگل و اپل نیز پارلر را که یک بستر مجازی اجتماعی به‌عنوان پناهگاهی برای ترامپ و طرفدارانش قلمداد می‌شد از فروشگاه‌های خود حذف کردند. در عین حال شرکت‌هایی مانند ردیت، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و پینترست نیز پس از حمله گروهی از طرفداران ترامپ به کنگره، محدودیت‌هایی را برای او درنظر گرفته و اعمال کردند.

ایستاده در مقابل قانون
این محدودیت‌ و حذف‌شدن‌ها نمایشی چشمگیر از قدرت صنعت فناوری در شکل دادن به سرنوشت بسیاری حتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. این مهم پس از سال‌ها تلاش دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در واشنگتن برای کاهش قدرت و اختیارات سیلیکون‌ولی شکل گرفت. ازجمله مواردی که می‌توان از آن به‌عنوان تلاش دولت برای مقابله با غول‌های فناوری سیلیکون‌ولی از آن یاد کرد، دادخواست‌های ضد‌انحصاری بود که دولت ترامپ طی ماه‌های اخیر علیه فیسبوک و گوگل تنظیم کرده است. به علاوه تلاش هر دو جناح برای به چالش کشیدن ماده۲۳۰را نیز نباید فراموش کرد. ماده‌ای در قانون ارتباطات، مسئولیت پلتفرم‌های آنلاین را در مورد آنچه کاربران برای آنها ارسال می‌کنند، محدود می‌کند. این پرونده‌های قضایی، تلاش‌های قانونی و تحقیقات احتمالی ضد‌انحصاری این موضوع را یادآور می‌شود که بسیاری از طرفداران ترامپ، و حتی برخی از دمکرات‌های برجسته بر این باور هستند که هیچ یک از شرکت‌ها نباید تا به این اندازه اختیار یکجانبه داشته باشند. «کیت روآن» مشاور ارشد قانونگذاری اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در این خصوص می‌گوید: «این موضوع باید همه را نگران کند. شرکت‌هایی مانند فیسبوک و توییتر از قدرت کنترل نشده برای حذف افراد از پلتفرم‌های ضروری استفاده می‌کنند.»

فشار بر سیلیکون‌ولی ادامه می‌یابد
با این حال در مقابل بسیاری از جناح مخالف، حذف حساب کاربری دونالد ترامپ توسط توییتر را مورد تشویق قرار داده و از آن حمایت کردند. البته دمکرات‌ها نیز از وضعیت سیلیکون‌ولی ناراضی و عصبانی هستند و قدرت بسیار زیاد صنعت فناوری را به‌طور حتم برنمی‌تابند؛ بنابراین با توجه به تسلط کامل این حزب بر قوه مجریه و همچنین کنگره ایالات متحده، به‌نظر می‌رسد که آنها نیز در آینده به‌دنبال مهار کردن سیلیکون‌ولی باشند. همچنین انتظار می‌رود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب نیز پیگیری پرونده‌های ضد‌انحصار فناوری بزرگ را که در دولت ترامپ تشکیل شده است، ادامه دهد. همین هفته بایدن منتقد برجسته فیسبوک، وانیتا گوپتا، وکیل مدنی را به‌عنوان مقام شماره۳وزارت دادگستری خود انتخاب کرد. ضمن اینکه دمکرات‌های مجلس نمایندگان برای ایجاد سهولت در تجزیه شرکت‌های غول‌پیکر فناوری و جلوگیری از بزرگ ‌تر شدن آنها، تغییرات عمده‌ای در قانونگذاری ارائه داده‌اند. شکایت‌های محافظه‌کاران از دوران ترامپ علیه سیلیکون‌ولی بیشتر به اتهامات سانسور و لغو فرهنگ متمرکز شده است. چپ‌ها البته انتقاد متفاوتی دارند: «اگر شرکت‌های قدرتمندی مانند توییتر و فیسبوک رقابت بیشتری داشته باشند، رفتار آنها با مسئولیت بیشتری توأم خواهد بود؛ حتی ثمربخش‌تر از اینکه این اقدام سیاسی، هوشمندانه باشد.»

نگرانی از آینده
همانطور که در یک مورد مفصل از پرونده‌های قضایی مشخص شده است، پلتفرم‌های آنلاین مشاغل خصوصی هستند که می‌توانند میزبان هر کسی که بخواهند، باشند و هر کسی را هم نخواستند، بیرون کنند. هنوز هم برای ۴سال طولانی، شرکت‌های سیلیکون‌ولی سعی کرده بودند مسیرهایی را از طریق ریاست‌جمهوری ترامپ برای خود رقم بزنند که آسیب‌هایی که او وارد می‌آورد را به حداقل برسانند. در تمام این مدت، آنها تحت فشار شدید دمکرات‌ها، بسیاری در دنیای حقوق مدنی و برخی دیگر قرار داشتند تا میکروفون دیجیتال ترامپ را خاموش کنند. پس چرا سیلیکون‌ولی پس از سال‌ها آشفتگی، به ناگاه تصمیم گرفت تا ترامپ را خاموش کند؟ با نگاهی به گذشته و دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و همچنین روند حوادث اخیر، می‌توان گفت که آنچه را که شاهد آن هستیم، تقریبا اجتناب‌ناپذیر بوده است. بازگشت به زمستان گذشته، توییتر و سایرین در سیلیکون‌ولی گفته‌اند که تجربه آنها در زمینه مقابله با اطلاعات بد درباره بیماری    کووید-۱۹در روزهای ابتدایی آن، یک درس قدرتمند بوده است.