۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » ریاست جمهوری
  • شناسه : 18244
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
  • ارسال توسط :
قانون اساسی ایران مدرن است
قانون اساسی ایران مدرن است

قانون اساسی ایران مدرن است

کلمه نظارت نیامده که مجلس بر کار دولت نظارت کند و ما چنین چیزی نداریم.

وقایع خبری- رئیس جمهور گفت: از سال ۵۸ که قانون اساسی تدوین شده و مخصوصاً جا‌هایی که درباره حقوق ملت آمده مانند فصل ۳؛ قوانین روشن و اصول واضح و مدرن؛ چیزی است که می‌توان آن را در دنیا به عنوان یک قانون اساسی مدرن عرضه کرد.

دکتر حسن روحانی صبح امروز  در نشست حقوق اساسی و شهروندی  افزود:  قانون اساسی ما یکی از قانون‌های اساسی قابل توجه در سطح جهان است و می‌توانیم به آن ببالیم.

رئیس جمهور گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی مشخص شده، این رئیس جمهور است که بر کار وزرا نظارت می‌کند نه مجلس.
روحانی با اشاره به این که ما در کشور فیلتر حزبی نداریم افزود: هر کشوری فیلتر‌هایی به یک صورتی دارد، اما ما در کشورمان فیلتر حزبی نداریم و اگر این فیلتر از طریق شورای نگهبان و یا جای دیگری هست، فیلتر حزبی نیست.
رئیس جمهور با اشاره به اشکالاتی که در زمینه فیلتر حزبی وجود دارد افزود: ما باید روی این مسائل فکر کنیم.
وی همچنین با اشاره به موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: بازنگری قانون اساسی در زمانی که مورد نیاز باشد اشکالی ندارد هرچند قانون اساسی دیر به دیر معمولا در دنیا اصلاح می‌شود، ولی اکنون ۳۱ سال است که قانون اساسی ما تغییر نکرده است.
روحانی اضافه کرد: قبلا یک فرصت ده ساله بود که در قانون اساسی اصلاحاتی انجام گرفت و در پایان عمر حضرت امام بود و بعد از آن در این مدت قانون اساسی تغییر پیدا نکرده و ممکن است زمانی لازم باشد که تغییر کند.
رئیس جمهور افزود: یکی از مواردی که جای آن خالی است این است که آیا خوب است که نظام حزبی بیاید و داخل قانون اساسی قرار بگیرد یا نه؟
دکتر روحانی گفت: ما زمانی در مجمع در باره قانون انتخابات بحث می‌کردیم و آنجا چارچوبی را در کمیسیون تصویب کردیم که البته در آن مقطع که بحث‌ها را انجام می‌دادیم به دلایلی متوقف شد به طوری که در صحن عمومی مجمع سه چهار ماده آن تصویب و سپس بررسی آن متوقف شد.
رئیس جمهور افزود: در آن چارچوب سیاست‌های کلی قانون انتخابات، نظام حزبی را برای انتخابات پیش بینی کردیم به طوری که مردم می‌توانستند به جای فرد به حزب رای دهند.
وی با اشاره به این که قانون اساسی ما یکی از قانون اساسی‌های قابل توجه و ذکر در سطح جهان است و ما می‌توانیم به آن ببالیم اضافه کرد: از همان سال ۵۸ که قانون اساسی تدوین شده است مخصوصا در فصل سه که در خصوص حقوق ملت است، خیلی قوانین روشن و اصول واضح و مدرن و چیزی است که می‌شود آن را به عنوان قانون اساسی مدرن در دنیا بیان کرد.
رئیس جمهور گفت: هر چند ممکن است گوشه‌ای هم از آن ایراد و یا نقصی داشته باشد که بعد‌ها باید اصلاح شود.

روحانی با اشاره به این که متاسفانه فهم ما از قانون اساسی یکی نیست تصریح کرد: درست است که پیش بینی شده اگر جایی تفسیری لازم بود چه نهادی باید قانون اساسی را تفسیر کند، ولی قبل ازاین که ما به تفسیر برسیم برداشت و فهم خیلی مهم است و اینکه ما از این قانون اساسی چه برداشت و فهمی داریم حتی ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه دارای فهم مشترک نیستند و مثل هم نمی‌اندیشند.

رئیس جمهور افزود: گاهی در مسائل حتی مهم ممکن است اختلاف نظر باشد و گاهی وقت‌ها ما می‌شنویم که بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند ما باید بر کار وزرا نظارت داشته باشیم.
آقای روحانی گفت: این برداشت ناقص از قانون اساسی است و نظارت نمایندگان بر کار وزرا و دولت ممکن است به عنوان سوال باشد، اما به عنوان نظارت چنین چیزی نداریم.
رئیس جمهور افزود: آنچه در قانون اساسی مشخص شده، رئیس جمهور است که بر کار وزرا نظارت می‌کند و نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس جمهور است. رئیس جمهور اختلاف دو وزیر را حل می‌کند و هماهنگی بین دو یا چند وزیر بر عهده رئیس جمهور است.
دکتر روحانی گفت: جایی نداریم که مجلس بر کار وزیر نظارت کند و چنین کلمه‌ای در قانون اساسی نیست.

رئیس جمهور افزود: مجلس می‌تواند جایی که سوال دارد سوال کند یا زمانی که استیضاح نیاز است می‌تواند استیضاح کند یا تحقیق و تفحصی نیاز باشد اگر نظارت را به این مفاهیم بگیریم ممکن است. ولی کلمه نظارت نیامده که مجلس بر کار دولت نظارت کند و ما چنین چیزی نداریم.