۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی
  • شناسه : 1894
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
  • ارسال توسط :
قاضی دادگاه نجفی مجازات شهادت دروغ را به مسعود استاد تفهیم کرد
قاضی دادگاه نجفی مجازات شهادت دروغ را به مسعود استاد تفهیم کرد

قاضی دادگاه نجفی مجازات شهادت دروغ را به مسعود استاد تفهیم کرد

پسر میترا استاد: به دلیل دیدن صحنه دچار شوک عجیبی شدم که نتوانستم خود را کنترل کنم

مسعود استاد برادر میترا استاد که در جلسه سوم دادگاه حضور داشت ، امروز با درخواست قاضی به جایگاه رفت و به پرسش های قاضی پاسخ گفت .

قاضی کشکولی قبل از آغاز سخنان مسعود استاد به وی یادآور شد: در خصوص پرسش مطرح شده و در چارچوب قانون سخنان خود را مطرح کند و مجازات شهادت کذب را نیز به وی تفهیم کرد، سپس قاضی از استاد پرسید آیا در شب حادثه شاهد مشاجره خانم استاد با آقای نجفی بوده است که مسعود استاد پاسخ داد شب قبل منزل آقای نجفی شام دعوت بودم اما متوجه مشاجره نشدم، شاید حفظ ظاهر بوده، ولی من متوجه دعوا و درگیری خواهرم و آقای نجفی نشدم و ساعت ۲۳:۲۰ به منزل رفتم.

قاضی به عنوان سؤال آخر پرسید آیا شما در جریان اختلافات آقای نجفی و خواهرتان بودید که مسعود استاد پاسخ داد: بله، کم و بیش در جریان بودم و برای حل کردن مشکلات به خانه خواهرم می رفتم اما اکثر اختلافات به دلیل دختر آقای نجفی بود که اس ام اس ها و مطالبی که در پی ام به خواهر مرحومم می داد، در گوشی او موجود است.

در ادامه، پسر مرحوم استاد در جایگاه قرار گرفت و قاضی از او پرسید «بر اساس سخنان فرهاد آقازاده، در صحنه قتل بودید، سپس چاقویی برداشته و با فریاد از صحنه خارج شده اید که ایشان شما را کنترل کرده اند»، که وی پاسخ داد: بله، صحت دارد. به دلیل دیدن صحنه دچار شوک عجیبی شدم که نتوانستم خود را کنترل کنم اما خودم چاقو را به آقای آقازاده تحویل دادم و درگیری رخ نداد و به ایشان گفتم می خواهم این موضوع را به خانواده ام اطلاع دهم که آقازاده گفت به دایی‌ات خبر داده ایم که می دانستم شماره دایی ام را ندارد.

قاضی خطاب به وی پرسید شما در جلسه قبل گفتید می دانم پدرم، مادرم را کشته است، آیا فرد دیگری با شما زندگی می کرد و شما یک پدر خوانده دارید و یک پدر واقعی، منظور شما کدامیک بوده است؟ وی اعلام کرد چون به غیر از آن دو نفر کسی در خانه نبود و از درگیری های قبلی پدر و مادر م اطلاع داشتم، این سخنان را گفتم و منظورم آقای محمدعلی نجفی بود.

پس از اظهارات پسر مرحومه، قاضی با بیان اینکه اصل موضوع برای دادگاه روشن شده، اینکه و ابهامات در دادگاه برطرف شده است، گفت: سرعت رسیدگی به این پرونده نیز جزو اختیارات بازپرس بوده که بدون فوت وقت دلایل لازم را به نفع یا علیه متهم جمع آوری کند، دفاعیات انجام شده، اظهارات آقای نجفی، دفاعیاتشان، اظهارات وکیل مدافع انجام شده و دادگاه خود را بی نیاز از هیئت های کارشناسی که وکیل متهم درخواست داده، می داند زیرا قضیه روشن است، بنابراین ادله کافی برای استدلال و شرایط قانونی به دست آمده است.

در ادامه، قاضی کشکولی با تفهمیم دوباره اتهامات و نحوه مرگ مرحومه استاد، سه اتهام نجفی را به وی تفهیم کرد. مباشرت در قتل عمدی، صدمه غیرمنتهی به فوت، حمل و نقل سلاح غیرمجاز و از نجفی خواست آخرین دفاع خود را بیان کند.

در ادامه محمد علی نجفی با بیان اینکه همان طور که در جلسه قبلی گفتم هدف اصلی من از اظهاراتم کمک به کشف حقیقت است و تقصیر خود را تا حدی که انجام داده ام، می پذیرم و به خدا پناه می برم و امیدوارم مورد رحمت الهی قرار بگیرم، زیرا اگر صادقانه استغفار انجام شود مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هفت مورد را تیتروار بیان می کنم، گفت: بنده هیچ اطلاعی از گزارشی که توسط کارشناس اسلحه تهیه شده بود نداشتم و اینکه اظهارات من ۹۰ درصد منطبق با گزارش کارشناس اسلحه بوده، نشان می دهد تمام آنچه را که در آن لحظات و در آن چند ثانیه که حالت مناسبی نداشتم به واقع عرض کردم.

نجفی ادامه داد: وقتی وارد حمام شدم، شرایط پیش رو برایم پیش بینی نشده بود. مرحومه سینه به سینه شده و ایشان من را به عقب هل دادند که باعث شلیک گلوله شد، به دلیل آنکه دستم را گرفته بودند شرایط غیرمتعادلی داشتم و هیچکدام از شلیک ها به اراده و قصد شلیک انجام نشد.

وی در سومین بند دفاع خود گفت: شلیک چهار تیر به در و دیوار و سقف نشان می دهد حالت غیرمتعادلی داشته و به اختیار شلیک انجام نشده است.

نجفی از قاضی خواست بند چهار آخرین دفاع وی را مورد توجه قرار دهد و درخواست کرد همان طور که کارشناس اسلحه درخواست تشکیل هیئت بررسی اسلحه را داده، این موضوع مورد توجه قرار گیرد، زیرا دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه تیر به دست ایشان برخورد کرده و وارد سینه شده و پس از برخورد به قفسه سینه، در پهلو مانده است و نظریه دوم اینکه تیر به دیوار برخورد کرده و به قفسه سینه ایشان اصابت کرده است که برای اثبات اینکه کدامیک از این دو فرضیه صحیح است نیاز به کار کارشناسی است. اگر تیر از بالا به کف دست ایشان شلیک و به قفسه سینه خورده بود، محل پرتاب ایشان در حمام متفاوت بود.

نجفی در بند پایانی دفاعیات خود گفت: قصد قبلی برای شلیک و قتل نداشتم، همه شواهد نیز همین مطلب را تأکید می کند. ما هفته قبل به دنبال پیدا کردن خانه و تلاش برای خرید منزل بودیم و اگر واقعاً قصد قتل داشتم، راه هایی وجود داشت که خود را پنهان کنم. در این رابطه قصدی نداشتم و این حادثه ناشی از بی ارادگی و جنون آنی و خشم فراوانی بود که در آن لحظه داشتم.

وی در خصوص نداشتن مجوز اسلحه نیز توضیح داد: از سال ۶۰ این اسلحه را داشتم و در سال ۷۷ مجوز اسلحه تمدید شده بود. هیچ دلیلی جز اینکه گمان می کردم مجوزها ۱۰ ساله است برای آنکه مجوز را تمدید نکنم، نداشتم.

نجفی در آخرین بند دفاعیات خود گفت: اسلحه دو شب قبل از حادثه به طور تصادفی از چمدانم بیرون آمد و در قفسه کمد قرار گرفت. جزئیات این موضوع را در جلسات قبل توضیح داده ام، بنابراین هیچ گاه این اسلحه در دسترس نبود، چه در منزل همسر اولم و نه در خانه همسر دومم.

وی در پایان از درگاه خداوند درخواست عفو و بخشش کرد و به خانواده مرحومه استاد و بازماندگان تسلیت گفت و از خداوند برای آنان صبر و اجر درخواست کرد.

قاضی دادگاه اعلام کرد: در مدت قانونی رای دادگاه ابلاغ خواهدشد .