۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » ورزش ایران » ورزش جهان
  • شناسه : 7247
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
  • ارسال توسط :
فیروزجا تهدیدی برای پادشاهان جهان
فیروزجا تهدیدی برای پادشاهان جهان

فیروزجا تهدیدی برای پادشاهان جهان

فیروزجا چند روز پیش گفته بود می‌خواهد تابعیت فرانسه بگیرد.

فیروزجا تهدیدی برای پادشاهان جهان

علیرضا فیروزجا با پیروزی بر پادشاه شطرنج جهان فاصله‌ای نداشت اما لحظه آخر باخت.دوشنبه‌شب در مسابقات قهرمانی جهان در مسکو همه منتظر بودند علیرضا، مگنوس کارلسن نروژی قهرمان چنددوره شطرنج جهان را شکست بدهد یا حداقل به تساوی برسد اما با رأی مشکوک داوران بازنده اعلام شد.
فیروزجا شنبه‌شب بعد از کارلسن، نایب‌قهرمان جهان در مسابقات سریع شد؛ بهترین نتیجه‌ای که یک ایرانی در مسابقات جهانی شطرنج گرفته است. در مسابقات برق‌آسا هم علیرضا تا خلق یک شگفتی دیگر فاصله‌ای نداشت. در دور نوزدهم او مقابل کارلسن قرار گرفت. در ثانیه‌های آخر درحالی‌که کارلسن مهره کافی برای پیروزی نداشت، دست علیرضا به مهره شاه خودش خورد و برای اینکه آن را سرجایش بگذارد، زمان کم آورد. با این حال، کارشناسان شطرنج و گزارشگران این مسابقه انتظار داشتند، داوران علیرضا را برنده یا حداقل نتیجه را مساوی اعلام کنند، اما آنها به برد کارلسن رأی دادند. آلمیرا اسکرپیچنکو، تحلیلگر سرشناس شطرنج که معتقد بود بازی باید مساوی شود، اتفاقات پایانی بازی را غم‌انگیز خواند.فیروزجا بعد از بازی به داوری معترض شد. تصور همه این بود که او به نتیجه معترض است اما اعتراض علیرضا به جملاتی‌ بود که کارلسن در ثانیه‌های آخر به زبان آورده بود. او به زبان نرژوی جمله‌ای گفته که علیرضا می‌گوید تمرکزش را به هم ریخته است. گفته می‌شود کارلسن هر وقت خودش را بازنده می‌بیند، عبارت «لعنتی» را به زبان می‌آورد.اعتراض فیروزجا رد شد، کارلسن در برق‌آسا هم به قهرمانی جهان رسید و فیروزجا در این بخش ششم شد اما او بیش از قبل خودش را در سطح جهانی نشان داد؛ نایب‌قهرمانی در مسابقات سریع، شکست دادن ناکامورا مرد شماره یک برق‌آسای جهان، شکست دادن گریشوک، قهرمان ۳دوره برق‌آسای جهان و رسیدن به یک‌قدمی پیروزی در مقابل کارلسن.
در این شرایط به‌نظر می‌رسد مسئولان ورزش ایران بیش از هر موقع دیگری نگران از دست دادن او شده‌اند. فیروزجا چند روز پیش گفته بود می‌خواهد تابعیت فرانسه بگیرد.